Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Haster, hvad gør jeg?  (Læst 1941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alex Andresen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Haster, hvad gør jeg?
« Dato: 19 Maj , 2011, 16:03 »
Mine gæs har ruget tre af deres otte æg ud og har forladt reden i formiddags de sidste æg er stadig varme så hvad kan jeg gøre?  /d :'( :-\ ??? :o
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Haster, hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2011, 16:15 »
Er ægene startet samtidig, eller er der flere dages forskel ? for så er forklaringen der, når gæssene mener der ikke kommer flere unger, og at de der er skal ud og spise, ja så forlader de reden, klar eller ej.

Du tager ægene og en god lommelygte og lyser i dem så du kan se om der er levende gæsling inden i,
Du kan også prøve at lægge dem i en spand lunkent vand, hvis de bevæger sig når vandet ellers er faldet til ro, så er der gæsling i, men hvordan du får dem klækket er jeg ikke helt sikker på, med mindre du kender nogen der har en rugemaskine i nærheden hvor de kan få lov at klække.

Du går ned på kortet under din profil og ser om der bor nogen i nærheden af dig og måske er der nogen der melder sig som rugemødre  ;D
Sønderjylland er jo ikke lige om hjørnet fra mig, desværre
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Haster, hvad gør jeg?
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2011, 16:16 »
i mellemtiden må du holde dem varme og fugtige  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Haster, hvad gør jeg?
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2011, 16:18 »
Er du sikker på de sidste æg er befrugtede - at der er gæslinger i dem ?
Prøv at tage et fad lunkent vand og lad ægge svømme i - hvis de bevæger sig i store ryk - så er der gæslinger i æggene - er de helt rolige, så er de ikke befrugtede eller også er gæslingerne døde i ægget.
Hvis der er liv - så prøv med en skrukhønse - eller en rugemaskine. eller læg æggene i en papkasse - stil den under en varmelampe, så der er 37 grader lige over æggene - giv æggene en svømemtur i lunkent vand 1 - 2 gange i døgnet - så de ikke bliver for tørre.