Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: landand-, moskus- og gåse-æg sammen?  (Læst 3306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
landand-, moskus- og gåse-æg sammen?
« Dato: 10 April , 2011, 14:00 »
Nåh.... jeg er startet på et projekt- and- og gåseæg udrugning i rugemaskine. Er kommet i besiddelse af forskellige æg  har lagt dem i madam blå... det store spørgsmål er - kan de klare samme fugtighed og temperatur under rugning?
Efter rugevejledning så skal andeæg have lidt højere temperatur de sidste par dage, men hvad er jeres erfaring?
Regner  med at tørruge til at starte med, da rumfugtigheden er ret høj der hvor de står, så skal de blive oversprøjtet med vand dagligt.
 Der hvor de kommer fra ved man ikke om de er befrugtet(gåsepar er ret gammel, andrikken løber efter gås... en helt anden historie, så egentlig for at finde ud af om der er noget  i dem ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: landand-, moskus- og gåse-æg sammen?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2011, 22:01 »
Det kan godt lade sig gøre men hvis de skal klække samtidig så skal du først lægge moskus æggene i. Efter 5 dage lægger du gåseæggene i, og efter yderligere 2 dage lægger du æggene fra landænderne i.
Jeg ruger moskus- og land andeæg, gåseæg, hønseæg og fasan æg i samme maskine og derved også samme temp. Jeg har endnu ikke særlig stor succes med gåseæggene men alle æg bliver ruget ved samme temp. og luftfugtighed. Specielt de andre æg klækker fint.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: landand-, moskus- og gåse-æg sammen?
« Svar #2 Dato: 16 April , 2011, 21:20 »
kunne ikke holde fingrene fra  æg... nu måtte der tjækkes, og ved i hvad - der er trods alt gode nyheder - der er både nogle ande og gåseæg der er  befrugtet(4 landænder æg ubefrugtet, moskusænder kunne ikke ses noget- det er nok for tidligt, men den gamle gåsepar har noget kørende siden der er liv i æggene- nu må vi se om de overlever ::) der lang vej endnu...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: landand-, moskus- og gåse-æg sammen?
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2011, 11:48 »
Hvordan har det gået???

Jeg har 4 gåseæg i min maskin med hønseæg, det er 28. dgen fredag, det er hybrid gæs så hvor længe ca skal de ligge inden klæk?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: landand-, moskus- og gåse-æg sammen?
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2011, 16:01 »
ifølge rugevejledning fra 28-30 dage, her må Vipse på banen hun har gode resultater med gåseæg, min var eksplosion-nær  ;D på 22 dag så det sidstegåseæg blev fjernet.
høns, ænder, hunde, katte...