Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gule orpington -med mørke halefjer  (Læst 7372 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #15 Dato: 09 Januar , 2012, 21:42 »
@ Annette    Der er desværre ingen nemme farver :D ;)  - alle farve-varieteter har deres udfordringer. Sort f.eks. kan være drilsk mht. til grøn glans, som der gerne skal være meget af, for undertiden ses lilla eller noget der ligner, i stedet for Sort med grøn glans.
Men efter mange års omhyggelig avl, har jeg dog Orpington i mange "rigtige" farver.
Så bare rolig, det kan lade sig gøre, også for dig /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #16 Dato: 10 Januar , 2012, 07:06 »
Du kunne jo også skyde genvej, og bestille dyr hos Rudy, men jeg ved, at hans bestillingslister hurtigt bliver fyldt op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #17 Dato: 10 Januar , 2012, 08:35 »
Orpington er en meget svaer race at arbejde med, da det ikke egentlig er een race, men flere. De fledste farver af Orpington er lavet individuellt (af den samme person), slig at de forskellige farver vil give problemer i avl naar de krydses. I mange racer kan man foelge logik naar det gelder krydsning farverne imellom, med med Orpington (og endel andre racer) faar man problemet at hvids man forsoeger at korrigere f ex farve, og forsoeger at bruge en anden farve, vil ofte mange af avkommerne miste andre race-tybiske egenskaber, da de racer der blev brugt for at skabe Orpington varierer saa meget ifra farve til farve. Der er meget stor forskeld, ogsaa inden den samme farve, paa stammerne. MEN, fortvivl ikke, ved systematisk avl inden en farve, VIL man se resultater, man skal bare ikke forsoege at tage "snarvejer". De er allesammen nogle dejlige dyr.

Offline Juulsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Gule orpington -med mørke halefjer
« Svar #18 Dato: 13 Januar , 2012, 18:07 »
"Der er ingen nemme dawe" siger min far ofte og det lyder til at passe på Orpingtonhøns også ;D
Men ofte er det jo sådan at det svære også er det mest spændende, så jeg klør på.
Heldigvis er jeg også rigtig vild med den slags der hedder citron/rosmarin-kyllinger, så en alternativ farve er også velkommen :P

Jeg har ikke så langt til Rudy, og har været der en enkelt gang efter en hanekylling, men det er da ikke udelukket at jeg må forbi igen. Han giver også nogle gode fif, selvom man bare er almindelig dødelig nybegynder /o