Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.  (Læst 141435 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #45 Dato: 26 Juni , 2012, 22:18 »
Moskusænder kan sagtens flyve, og mine 4 gør det også. Faktisk sætter nogle af dem sig dagligt op i 3-4 meters højde i træerne, inden for indhegningen, for natten.

De er i en indhegnet dam, med hegn på 1,7 m højde. Så hvis de ville kunne de jo så let som ingenting flyve ud over hegnet. Men det oplever jeg ikke og har ikke gjort det i de ca 5 år jeg har haft Moskusænder.

Jeg har én enkelt gang, for et par år siden, oplevet at de kom ud på plænerne, men det viste sig at den ene låge havde givet sig lidt, så den var sprunget ud af hængslet og blæst op. Og så var der jo åben 'invitation' til plænerne.

Ænderne blev nænsomt gennet tilbage via den åbne låge, og lågen blev udbedret så den kunne holdes lukket. Og siden har ænderne holdt sig inden for den indhegnede dam. Om de er specielt velopdragne, dumme eller hvad - det skal jeg ikke kunne sige. Faktum er at de til enhver tid kunne forlade området, som er dem tiltænkt, hvis de ønskede det, men de gør det ikke.
 
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #46 Dato: 26 Juni , 2012, 22:19 »
Jeg havde sidste år, rigtig mange dræbersnegle, men jeg har også fire fantastiske æglæggere bl.af Isbar og italiener, og de havde i den grad travlt med at spise snegleæg, og i år har jeg indtil videre set to snegle, så hvis det holder får er det jo super, og måske en god ide for de som ikke kan have ænder.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #47 Dato: 26 Juni , 2012, 22:44 »
Uhh. Jeg tror ikke man skal glæde sig for tidligt over den beskedne mængde ibiriske skovsnegle vi indtil videre har set i år. Jeg tror 'tørken' har holdt dem i ave. Med de vandmængder vi har set over den sidste uges tid ville jeg forvente en snarlig opblomstring. Desværre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #48 Dato: 26 Juni , 2012, 23:11 »
Jeg har fuldt kvantum af dræbersnegle nu - dvs ca 10 per m2,  på 4200m2. Og ænder må ikke gå i haven sammen med høns, vel?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #49 Dato: 26 Juni , 2012, 23:54 »
Nej. Høns og ænder må ikke gå sammen. Så igen - der er så meget man ikke må. ;). Det var ikke en opfordring til civil ulydighed, men blot en konstatering. :)

Jeg tror ikke det har været helt så tørt (helt så længe) i Jylland som her på Sjælland. Jeg begyndte at se aktivitet af iberiske skovsnegle for ca 1 uge siden, efter vi havde fået de første 10 mm regn. I søndags fik så 35 mm regn, så jeg forventer en snarlig 'eksplosion'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #50 Dato: 27 Juni , 2012, 07:26 »
Et af de spørgsmål jeg sidder med er det med Moskusænder jo flyver.

Du kunne jo også overveje løbeænder i stedet. De er jo fremavlet til at spise snegle i Asiens rismarker... De er mindre end moskus, ligner nærmest pingviner og flyver ikke.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #51 Dato: 27 Juni , 2012, 10:03 »
Ænder er fantastiske, intet mindre  *o *p

Vi valgte dog nogle andre racer end moskus, dels fordi vi synes de er ekstremt grimme  *f   Dels fordi de kan flyve, og vi var ikke interesserede i at skulle til at stække dem, og så har alle bare moskus  ;D

Så jagten gik ind på en smuk, hyppig æglægger (vi bruger æggene i madlavningen), med godt og velsmagende kød, der ikke kan flyve og ikke larmer ret meget af hensyn til naboerne.

Vi endte op med Sachsen ænder og Cayuga ænder.

Sachsen ænder blev vi dog frarådet fordi de skulle rappe en del og svine meget.
Andrikken vi har fået er en noget nervøs type, og rapper når der sker noget i haven, men bestemt ikke så der er kommet naboklager eller det generer os.
Cayugaerne rapper også når der sker noget, men er nok en mere tillidsfuld og rolig race tror jeg, der skal lidt mere til før de reagerer.

Mht. at svine, så kommer der da klatter ja, men det gør der jo også fra hønsene :) Vi har indhegnet en del af haven til ænderne ca. 100 kvm. som rummer 4 voksne ænder, og der hverken lugter, er bare pletter i græsset eller noget.
Jeg river jævnligt med løvrive i "andegården" for at tage de værste klatter.

Begge racer æder dræber snegle, og andre snegle, regnorme osv.
Sachsen lægger STORE æg -gennemsnitlig 90 gr. :)  Men sæsonnen er vist ikke så lang for dem.
Cayugaerne lægger knapt så store æg - gennemsnitlig 75 gr., men lægger tilgengæld troligt et æg til os hver dag stadig, til trods for hun går med ællinger nu.
Og så bør Cayugaer lægge mørke/sorte æg, men ikke alle gør det længere, vores gør dog  ;)

Cayugaerne er lidt mindre end Sachsen ænderne, og noget mere aktivt fødesøgende.

Så min anbefaling går klart på én af de racer  /o

Held og lykke med de kommende ænder :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #52 Dato: 27 Juni , 2012, 17:02 »
Helt enig Janni.
Sachsenænder har en rimelig slagtestørrelse i begge køn (2-3 kg. slagtet vægt), hvor moskushunnen er for lille synes jeg. Mine tidligere moskusænder fløj ud af haven, men de fleste kom hjem igen til madskålen. Sachsenænderne flyver absolut ingen steder, og skal derfor ikke stækkes på deres smukke vinger.
Jeg synes personligt, at sachsenænder er smukke i deres blå og gule fjerdragt og begge køn med flot tegning på hoved og hals.

Flot and, godt kød, god størrelse, mange flotte store æg i feb-juni og så er de vilde med snegle af alle slags.
Sachsenænder kan varmt anbefales til den lille begynderflok

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #53 Dato: 27 Juni , 2012, 18:34 »
Her tænker jeg at et par (læs: 1 andrik og 1 and) kan bruges.
Hvis du ender med at vælge moskusænder, så er det bedre med 2-3 damer til 1 andrik - ellers bliver den lille andedame slidt op og/eller andefar bliver ensom og måske stresset, når andemor ruger.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline mulle1980

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #54 Dato: 20 Marts , 2014, 08:46 »
Tusind tak for alle de gode råd /o
Lige et spørgsmål fra en ganske grøn nybegynder: Hvorfor må man ikke bruge opsamlet regnvand i ændernes badekar?

Mvh Sara

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #55 Dato: 20 Marts , 2014, 10:17 »
Lige et spørgsmål fra en ganske grøn nybegynder: Hvorfor må man ikke bruge opsamlet regnvand i ændernes badekar?

I følge lovgivningen er det for ikke at smitte ænderne med fugleinfluenza fra vilde fugle. Det lader dog til, at det normalt forholder sig omvendt (http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=37844.msg325425#msg325425). I praksis er det også tæt på umuligt at holde ænder, uden de får kontakt med regnvand. Men loven siger altså, at pytter skal tørres op, inden ænderne kommer ud. :o

Hvis man ser bort fra lovgivningen, kan regnvand indeholde stoffer, som ænderne har mindre godt af. Regnen optager en del syre af forskellig slags i atmosfæren og er derfor mere eller mindre surt - rent vand er neutralt. Ledningsvandet her i landet er en smule basisk. Den flade, som regnvandet opsamles på, som regel taget, kan også påvirke vandet; taget er næppe klinisk rent, når det regner. Samtidig kan selve tagets materiale afgive stoffer til vandet, som næppe er gavnlige for dyr. Den beholder, som regnvandet opsamles i, kan stå og lumre med diverse bakterier og alger.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #56 Dato: 20 Marts , 2014, 10:25 »
 Hvorfor må ænder og høns ikke gå sammen? Det har vi haft så tit.
Det med regnvandet vidste vidste vi heller ikke. Hvad så med de ænder, der går på marken hele sommeren?
Er det flere af de dødssyge EU-regler?

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #57 Dato: 20 Marts , 2014, 12:20 »
Hej Edmond.

Det korte svar vedr. EU-regler: JA
Og så i tillæg kommer de enkelte landes ministeriers kontorchefers udlægning af EU-teksten.
I DK må høns og svømmefugle IKKE gå sammen eller kunne nå hinanden gennem tråd. Jeg mener at reglerne siger mindst 15 meter imellem, men er ikke sikker.
Til gengæld kræves det i Tyskland, at du kan dokumentere at dine svømmefugle har gået sammen med høns, som en mere følsom sygdomsindikator, inden svømmefuglene overhovedet må udstilles.
Så det der kræves for at jeg kan udstille mine ænder og gæs i Tyskland er strengt forbudt i DK, og der er tale om embedsmands-FORTOLKNING af det samme EU-regulativ.

Glem i dit private dyrehold alt om regler om opsamlet regnvand. De gælder i princippet også for en flok tamænder i en bypark, hvor det er endnu mere klart at det er et skrivebordsregulativ, der ikke kan overholdes i den virkelige verden.

Når mit fjerkræ af alle slags har et valg mellem klart rent vand fra en spand og en snadrepøl, så går de som regel til pølen først. Vi skal passe på ikke at lægge for mange menneskelige hygiejneværdier og holdninger ind som om de gælder for dyrene. Vi er forskellige og selv de der behandler deres fjerkrækæledyr som små mennesker giver dem godbidder som orm og larver og lader dem hakke og snadre i den "beskidte" jord samtidig med at de har en meget menneskerelateret holdning til oprindelsen af bade- og drikkevand.
Jeg holder rigtig meget af alle mine dyr, men jeg bestræber mig på ikke at give dem mine livsværdier, altså behandle dem på deres præmisser og ikke på mine egne.

Lad trygt dine ænder nyde regnvandets glæder.

mvh Steffen (Lundur)
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #58 Dato: 20 Marts , 2014, 13:33 »
Jeg tænkte nok, at det var var det sædvanlige EU-gak.  ::)
vores fjerkræ har altid levet naturtro. Ikke opvarmede huse eller tænd/slukure til lys. Deres immunforsvar svækkes, hvis de ikke får lov til at bruge det.
Vi har altid smukke sunde dyr, der trives og sprøjter æg ud.
De er rolige og nemme, fordi de lever et rigtigt fjerkræliv. Jeg må dog indrømme, at jeg altid har haft mine ynglinge, men det har de bestemt.
Jeg havde en gang en kok, der altid kom flyvende og satte sig på min arm, når jeg kom hjem.
Sådan en spiser man ikke. :laugh:

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #59 Dato: 20 Marts , 2014, 17:30 »
Det er jo faktisk ikke EU, men den danske Fødevarestyrelse der overfortolker...

Reglen om de 15 m er afskaffet. Det skete samtidig med at det blev tilladt at udstille svømme- og hønsefugle i samme lokale. De må bare ikke have "næbkontakt", så er det OK
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi