Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkekylling med anlæg af opretstående kam  (Læst 12955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Dato: 08 August , 2009, 14:07 »
Som overskriften siger, så har vi en silkekylling der er begyndt at få opretstående kam. Jeg har aldrig set en silkekylling med en sådan kam og jeg er ret spændt på hvordan den kommer til at se ud.

Kyllingen har jeg købt af Maja herindefra. Hendes silkekok er en hun har fra Tommy og jeg har fortalt hende, at jeg har fået en lidt speciel kylling fra hende.
Der er ingen andre haner ind over silkelinien hos hende, så kammen kommer ikke den vej fra. Tommy har, tror jeg, heller ikke andre kokke indblandet.

Hvordan kan det så lade sig gøre, at der ud af 12 silkekyllinger lige kommer 1 med opretstående kam  ??? ???

Da jeg ikke skal udstille gør det mig ikke noget, det er mest af nysgerrighed, at jeg spørger.
Har prøvet at tage et billede af den. Det er ikke voldsomt tydeligt, men det var det bedste jeg kunne få. Efter 1 times modelarbejde synes vi det var på tide at slippe den stakkels kylling ind til de andre igen  ;D
« Senest Redigeret: 08 August , 2009, 18:13 Fra LisbethPilkjær »

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #1 Dato: 08 August , 2009, 17:05 »
Lige en lille rettelse, du har købt den af mig :-)
Tak fordi du fik sat den til skue. Personligt syntes jeg det er svært at se det skulle være en kam, men det håber jeg der er andre der kan.
Sender lige en p.b. til Tommy så vi kan få ham på banen :-)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #2 Dato: 08 August , 2009, 17:40 »
For mig at se, er der ikke nogen kam.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #3 Dato: 08 August , 2009, 18:01 »
Hej Maja.

Undskyld, byttede lige rundt på jer  :-[

Hvis i prøver at trykke på det forstørrede billede med musen bliver billedet lidt mere zoomet ind og så kan man ane en takket kam. der er ihvert fald 2 synlige takker på billedet og flere i virkeligheden.
Jeg beklager men billedet kunne jeg ikke få skarpere

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #4 Dato: 08 August , 2009, 18:04 »
ja jeg kan altså godt se dem  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #5 Dato: 08 August , 2009, 18:09 »
ja jeg kan altså godt se dem  :)

Tak Søs  *l, så er det ikke bare mig der har synsforstyrrelser  *f

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #6 Dato: 08 August , 2009, 18:13 »
Jeg tillod mig lige at "låne" dit foto, og forstørre det kraftigt op.
Og jo, det ser ud som begyndende takker, øverst over næbbet. Mystisk må man sige.

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #7 Dato: 08 August , 2009, 18:14 »
Jeg tillod mig lige at "låne" dit foto, og forstørre det kraftigt op.
Og jo, det ser ud som begyndende takker, øverst over næbbet. Mystisk må man sige.



Det er helt i orden at du har "lånt" billedet Tina.
Når jeg har kyllingen oppe kan man se takkerne helt nede fra næbbet, det kan ikke ses på billedet.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #8 Dato: 08 August , 2009, 19:12 »
Det er helt tydeligt at den har takker, men hvad der kan ligge i den har jeg ingen ide om :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #9 Dato: 08 August , 2009, 19:15 »
Hej

Det er en enkelt kam som denne silkekylling har, der kommer 2-4 takker.

Det er en ting som somme tider optræder hos silkehøns, jeg har 1-2 stykker om året, om det er indavl eller hvor det kommer fra ved jeg ikke, men jeg plejer at aflive dem når jeg opdager det, ingen dyr med sådan en kam kommer ud fra mit hønsehus.

Der er andre kam fejl hos silkehøns som man også skal ligge mærke til, det er horn på bagkammen, det ses bedste hos hanerne, men desværre såbliver de først rigtig udviklet omkring 8-10 måneders alderen, det er sur at have gemt en han til udstilling og så finde ud af at den har horn, men det sker også for mig og det finde nok i alle stammer silkehøns, de tyske dyr jeg har har lidt mere tindens til horn end de danske dyr, det kan også ses som en lidt flad bagkam og man kan lige ane at der er 3 furre i, men hvis man avler med sådan, så vil der komme rigtig horn på næste generation, så kik godt efter 

Enkelt kam er en ting som såes tit i dværgen for nogle år siden, men det var også da der kunne sælges alt, så der blev avlet på alt.
Det kom nok fordi at der blev lavet dværge silkehøns krydsende man ned med de store silkehøns og med andre racer ( antwerberskæghøns og andere små racer) og på den måde fik man disse mærkelige kam former, nogel silkehøns kan også få det man kalder rosenkam, det er kam som en wyandot og det er også forkert. 

Tommy

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #10 Dato: 08 August , 2009, 19:35 »
1000 tak for svar Tommy, det skal jeg være opmærksom på efterfølgende. Jeg har lige efterlyst noget nyt silkeblod i form af rugeæg. Hvis du skulle ligge inde med nogle der ikke er i familie med de første jeg købte så er jeg meget interesseret.
Kommer gerne og henter dem. Jeg har 2 skrukker klar.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #11 Dato: 08 August , 2009, 23:04 »
Tusind tak for svaret Tommy.
Troede først jeg så forkert, men det er ret tydelig, har bare aldrig set det ved silker før.
Den lille kylling må så ud og gå en lille tur med Christian i morgen  :'(, men det vil være forkert at avle på en med "fejl" i generne.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #12 Dato: 08 August , 2009, 23:10 »
Lisbeth det er nok en god ide hvis du vil avle at du får krydset lidt nyt blod ind. Jeg har jo ikke avlet dem mange generationer ned, men et par stykker er det nok. Jeg har kun 1 høne tilbage fra dem jeg startede med. Hvor mange høner tror du du fik ud af dit køb? Håber du stadig er glad for dine silker.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #13 Dato: 08 August , 2009, 23:33 »
Jeg fik i alt 9 høner af de 12 stk. En af dem bliver så aflivet i morgen pga. kammen. 3 høner og 1 kok har jeg byttet med nogle andre kyllinger i sort og vildtfarvet, så der kommer da lidt andet blod ind i rækken.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Silkekylling med anlæg af opretstående kam
« Svar #14 Dato: 08 August , 2009, 23:51 »
Hold da op er du sikker på der er så mange høner? Det er da helt vildt.