Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isabel Duckwing + Sort = ?  (Læst 10361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Isabel Duckwing + Sort = ?
« Dato: 12 Marts , 2013, 10:40 »
Er der tilfældigvis nogle kloge hoveder der kan hjælpe med til genetik...
Jeg har en smuk isabel duckwing høne (isabel m blå vinge- og halespidser)
Jeg har så overvejet at krydse hende med min store sorte hane (Helt sort).
Er der nogle bud på hvad afkom jeg får ud af det?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2013, 11:03 »
man siger ofte 25% som mor , 25% som far, og resten derimellem, dem som mor og far vil dog ofte ikke være rene i farverne, men derfor kan de jo godt være hyggelige

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2013, 11:08 »
Tak for dit svar Kristian.
Det jeg gerne vil opnå er Isabella duckwings. Jeg har bare ikke nogen hane i denne farve.
Så mit alternativ til den sorte hane var en perlegrå tværstribet, men min sorte hane er bedre i kvaliteten.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #3 Dato: 12 Marts , 2013, 11:13 »
Det helt korte svar er, at du efter alt at dømme få afkom, der er sort, og som bærer anlæg for isabel perlegrå (lavender).

Den sorte farve på dette afkom vil se helt sort ud, men hvis man nærstuderer dyret sammen med et rent sort dyr, vil man kunne se, at der f.eks. kan være tegn på lysere øjne end hos de rent sorte dyr, ligesom den sorte farve vil være lidt mere "trist" at se på i forhold til de rent sorte dyr.  Måske - og her er jeg lidt på tynd is - vil dyrene senere hen få tegn på guld eller gul i især halsbehæng. 

Farven perlegrå kan anvendes til at fortynde både rød og sort, men den opfører sig anderledes end blå, dun og chokoladefarverne, som ligeledes fortynder sort.  Men hvor blå, dun og chokoladefortyndingen sker ved oxidation (iltning), sker fortyndingen med perlegrå ved, at kun en del af den sorte (eller røde) farve trænger ind i fjerene ved farvning.

Sigrid van Dort skriver i sin bog "Silkies and Silkie Bantams" blandt andet følgende (side 81):

Citér
The lavender gene prevents the pigment to go into the ceratine. Only very small amounts of pigment enter the feather. Therefore lavender can dilute both black and red. Think of the colour isabel, or porcelain which is diluted black and red.

Blue, dun colour and chocolate are oxidations of black pigment. The full load of pigment, only diluted by oxidation enters the feather. In lavender only a part of black (or red) pigment enters the feather. The colour of the pigment granule itself is unaltered.

Nu så jeg lige dit svar til Kristian, og du vil kunne anvende sorte haneafkom på din oprindelige høne og med disse opnå isabel perlegråt afkom. Men sortering er nødvendig. Held og lykke.
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2013, 11:18 Fra Marita »

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #4 Dato: 12 Marts , 2013, 11:27 »
Hej Marita
Puha, det var ikke lige hvad jeg håbede på. Men godt at vide. Heldigvis tager hønseavl ikke ligeså lang tid som hesteavl ;)
Så hvis jeg forstår dig korrekt, vil jeg hurtigere opnå isabell duckwing farven med den perlegrå hane, end den sorte? Men så vil jeg blive nød til at gå på kompromis med kvaliteten...
Jeg tror lige at jeg prøver begge haner og ser hvad der kommer ud.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #5 Dato: 12 Marts , 2013, 13:42 »
Hej Kathrine.

Jeg tror, det er et temperamentsspørgsmål, og måske er det klogt at prøve med begge haner, især hvis du har pladsen til det :)

For mit eget vedkommende ville jeg nok forsøge med den sorte hane, for tværstribningen kan være lidt svær - afhængig af hvor den i tidernes morgen er hentet fra. Hvis det er fra Plymouth Rock, kunne det til en vis grad forklare, hvorfor nogle perlegrå kan have problemer med rå skulder - (genet for langsom befjering hedder K og findes hos Plymouth Rock).

Nu har jeg ikke selv perlegrå tværstribede dyr, så jeg har ingen erfaring med, om problemet med rå skuldre findes hos den farve. Men jeg har isabel perlegrå/båndet dværgbrahma, og her har jeg problemer hos nogle af hanerne, og det er desværre arveligt og kan ligge hos både høner og haner, men det viser sig kun hos haner, hvorfor det kan være svært at avle sig ud af, da en af hønerne kan bære et gen for langsom eller manglende befjering, uden man er klar over det.

Bare af interesse: hvilken race er der tale om - måske der er nogen, som har en hane, du kan bruge, så du lidt hurtigere når frem til det ønskede resultat?
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2013, 13:51 Fra Marita »

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #6 Dato: 12 Marts , 2013, 13:52 »
Jeg starter også med den sorte hane, da afkom så kan vokse til mens jeg krydser med den perlegrå tværstribet. Ja, jeg frygter nemlig også at tværstriberne bliver en udfordring at slippe af med.
Begge haner er engelsk araucana og hønen er silke/engelsk araucana kombi der primær ligner araucana (udseende og æg), men har blå ører.
Det skulle gerne ende med isabell duckwing araucana.
Hvis nogen har en hane i isabell kunne det jo være super. Men sådan en ville vidst kræve lidt held at finde...

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #7 Dato: 12 Marts , 2013, 17:38 »
Her er lige et par billeder af min dejlige høne, der gerne skulle lave nogle kyller :D

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2013, 20:02 »
Den ser sød ud din høne og sikke en speciel farve.

Er det længe siden, der har været blandet silke ind? Det ser ud til, den ikke har fem tæer, og den har da tilsyneladende også den rigtige farve løb?  Jeg har ingen erfaring i at avle den blå farve væk fra øreskiverne, så jeg ved ikke, hvor nemt det er, eller hvor længe det vil tage. Hvilken slags kam har hønen, jeg har svært ved at se det.

Du har ret, det bliver nok svært at finde en isabel hane. Men jeg vil gætte på, at det kunne være muligt at finde en perlegrå - hvis ikke nu, så når kyllingesæsonen er ovre.  Og den ville du sikkert med fordel kunne bruge sammen med din høne, der nok er lidt for rød i det af en isabel at være (men det kan kan være lyset, som snyder mig) - for perlegrå kan anvendes til at blege rød, som jeg skrev højere oppe i tråden.

Det er et spændende projekt, du har kastet dig i lag med, og jeg synes, det lyder som en god plan, du har lagt: først at prøve med den ene hane og dernæst, medens kyllinger vokser til, med den anden.

Held og lykke med det.

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #9 Dato: 13 Marts , 2013, 21:12 »
Tak skal du have, tror jeg får brug for heldet :)

Hun er 50/50 og det eneste der afslører hendes silkeside er øreflipperne. Kam, løb, tæer er som standarden beskrives for eng. araucana. Og nå ja, fjerene er lidt spidse og ikke så runde som ønsket, ses primær ved toppen (lidt for silket) og så de spidse fjer på brystet. Æggene er flotte blå/tyrkis, men mere runde som hos mine silker.
Hendes røde farve skyldes nok også min telefon. Hun er mere cremet i virkeligheden, selvom jeg mistænker hendes enorme indtag af majs for at være medskyldig ;)
Har overvejet en perlegrå hane, men han skal helst ikke fortynde hendes farve, men måske det skulle afprøves, da det alt andet lige må være bedre end den tværstribede jeg har -som i øvrigt er den heldige ejer af gule løb >:(
Tror lige jeg sætter en eftersøgning ind på en samarbejdspartner med en god hane.

Tusind tak for responsen Marita, det kan være at der på et tidspunkt skal leges med isabell i silke udgave ;)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #10 Dato: 13 Marts , 2013, 23:33 »
Har lige sat et bogmærke!
Pønser på at lave et hold kyllinger af samme kryds, netop for at få isabella araucana.
Mine er dog i dværg, men måske vi skal bytte lidt engang..  :)

..Herligt at se et billede af kyllingerne, før de er kommet.  ;D /o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2013, 06:51 »
Det lyder da rigtig spændende. Jeg glæder mig til at se hvad du får ud af det :D
Kunne være fedt at få tilføjet en så smuk en farve til standarden en gang.

Jeg håber at det vil lykkedes at finde en perfekt hane til kombi på et tidspunkt.
Men indtil videre satser jeg på en smoky black fra min sorte hane. Jeg ved ikke hvad en sort med creme gen hedder i hønseverden. Jeg kender kun til hesteterminologi... Det kunne være at jeg skulle høre det lab i USA hvor vi kan få heste farvetestet, om de vil teste nogle høns. Min sorte hane er kulsort, så frygter at resultatet går i sort...

Tanja du må endelig sige til hvis du støder ind i en stor perlegrå eller isabell fyr engang -evt bare til låns :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #12 Dato: 14 Marts , 2013, 09:15 »
Ja, helt sikkert. Det er måske ikke det mest oplagte, typemæssigt at blande med silker, til gengæld synes jeg ikke mine araucana ville tage skade af et mere silkeagtigt væsen. :D ..Hos høns hedder det sort split isabel. ;)

Mener der er en der hedder Egon Lund ?, med perlegrå araucana i sønderjylland.
Der er en FB side: Fjærkræ Køb, salg, sikkert et fornuftigt sted til en efterlysning og selvfølgelig herinde.  :)
..Ellers kommer jeg indimellem til Århus og kan måske tage en med fra Viben, hvis hun skulle have en til salg?  :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Kathrine

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #13 Dato: 14 Marts , 2013, 10:17 »
Jeg bliver da også bare klogere og klogere på hønsegenetik. tak skal du have.
Jeg starter en eftersøgning. Geografien er ikke så vigtig, da jeg er er lidt over det hele i forvejen -både dk og resten af Europa.


Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Isabel Duckwing + Sort = ?
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2013, 15:59 »
Så nu vil jeg se om jeg ikke kan hjælpe lidt med genetikken og svar på nogle af dine spørgsmål for det er da en flot høne og farven burde godt kunne renavles.

Umeldbart ville jeg nok kalde hende en overtegnet columbia eller Vorwerk tegnet udfra hvor og hvordan hun er tegnet. Du kan jo checke om det er den tegningsform, men bare med de farver hun har.

Det perlegrå gen fortynder sort til perlegrå og guld/gul til isabel og rød eller meget mørk guld til en lidt mørk/rødlig isabel som hun umeldbart ser ud til at være på billedet. Dette er det samme gen og derfor ikke to forskellige fortyndingsgener man skal have kombineret hvilket er meget rart.
En sort split perlegrå kan sagtens ligne en sort uden tegn på at den er split perlegrå, men kan også have lysere øjne og en lysere næsten perlegrå dunfarve som Marita skriver. Derfor kan det være svært at være sikker uden kontrolparringer.

De blå øreskiver skyldes ekstra farve i hud og løb hvor hun også ser ud til at være sortgrå(fra silken).
Dette vil forsvinde efterhånden som du får den til at ligne en Engelsk Araucana mere og mere og derfor ikke noget du skal være så bange for igen da det vil forsvinde med tiden.

Genet for fem tæer skulle være dominant, men påvirkes nemt af andre gener og derfor kan forekomme et andet resultat udseendemæssigt med fire tæer.

Jeg ville være ked af at blande tværstribet ind i da det mindst vil tage lige så lang tid at avle ud som at få den sorte til perlegrå. Så hold dig bare til den sorte hane eller anskaf dig en perlegrå.
Har du overvejet for måske at stabilisere tegning og farve at krydse en Vorwerk ind over? Ellers ville jeg gøre følgende:
Sort hane X Isabel perlegrå-columbia høneSorte kyllinger som måske vil få lidt guld fjer og være split perlegrå.
Tag en hanekylling og sæt tilbage på dens mor.
Sort split perlegrå hane X Isabel perlegrå-columbia høne
Så skulle der komme nogle sorte og perlegrå med mere eller mindre guld på sig, samt nogle i columbiategningen både de Isabel perlegrå-columbia, men også nogle Gul sort-columbia som er split perlegrå/isabel og derfor også vil kunne bruges. Derudover kommer der måske også noget andet farveladekryds.
Det vigtige er dog at tage dem fra som har den rigtige tegning og gerne farve, men de gul sort-columbia der falder med den helt rigtige tegning og Engelsk Araucanapræg vil også kunne bruges.
Nu burde du have noget du kan arbejde videre med og må så se om det bliver nødvendigt at parre dem over Engelsk Araucana igen for det helt rigtige racepræg eller måske bruge en Vorwerk eller overtegnet columbia af anden race for at stabilisere farve og tegning hvis det viser sig at være meget besværligt og der falder meget andet farvelademix du ikke skal bruge.

Hvis du skal lave dem for ny eller en stamme der ikke er så meget i familie med denne ville jeg nok starte med at parre Vorwerk med perlegrå Engelsk Araucana istedet for silkehøns.

Håber det kunne hjælpe lidt og ellers må du sige til.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen