Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal kyllinger isoleres fra hønsegården? HJÆLP  (Læst 3430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Cloid

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Skal kyllinger isoleres fra hønsegården? HJÆLP
« Dato: 21 Juni , 2020, 22:19 »
Hej alle.

Jeg er relativ ny i hønseverdenen - og i hvert fald ny indenfor udrugning af egne kyllinger.
Jeg har i år haft en skruk høne i min lille hønseflok. Hun fik udruget to fine kyllinger, mens en masse æg gik til (af forskellige årsager). Indtil nu er det gået fint med at have skrukhøne og de to kyllinger (som nu er 5 uger gamle) i samme hønsegård som de tre resterende høner. Men for en lille uge siden gik skrukmor tilbage på sin pind (og dermed ud af skrukhuset). De første to nætter gik alt fint og de to små hoppede pænt op på pinden til skrukmor som lod dem sidde under hende.
Problemet er dog at en af de andre høner i gården jagter dem konstant! Og særligt går det hårdt ud over den ene lille kylling. Skrukmor forsvare dem ikke rigtig mere og selvom jeg har forsøgt at lave mange små gemmesteder for de små synes jeg det er ret barsk.
I eftermiddags opdagede jeg så, at den ene kylling sad fast i et hjørne, hvorefter hun sad for sig selv og puttede sig. Da jeg tog hende op tidligt på aftenen opdagede jeg, at hun var et kæmpe sår på hele ryggen. Meget stort og blodigt!
Den anden kylling løber fint rundt mellem benene på skrukmor og undgår de store hakketure.

Jeg har nu opdelt hønsegården, så de små har fået deres helt eget område med deres gamle skrukhus og mad og drikke. De kan ikke gå ud til de voksne høns længere, men er en del af gården (de går altså helt op af de andre). Dog kan jeg ikke finde ud af om de er det rigtige at gøre?
Skrukmor er som den første gået i seng på pinden, mens den friske kylling forsøger at slippe ud af sin nye indhegning. Den sårede kylling virker mere rolig.
Burde jeg gøre noget anerledes?
Ville det have været mere korrekt at fjerne den aggressive høne (som i forvejen er den eneste i flokken som ikke er hånd tam)? Den aggressive høne har fra starten været medskruk. Hun lagde sig på æggene med hønemor, og blev meget jaloux da der kom kyllinger...

 Om fire dage 'arver' vi 7 andre kyllinger som også skal integreres i gården. Hvilket jeg nu er blevet meget bekymret over.
Jeg håber virkelig at nogle vil hjælpe mig lidt viden og kloge input.

Mange hilsner
En første gangs kyllingemor, Christina

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Skal kyllinger isoleres fra hønsegården? HJÆLP
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2020, 22:43 »
Jeg har for en uge siden fået kyllinger til et par skrukker. De "store"4 uger gamle kyllinger skulle så over i hønsehuset til de andre.
En høne, der havde været skruk, men ikke gad tage sig af kyllingerne, endte i karantæne i egen hønsegård. Hun fik selskab af en frækkert, der tillod sig at hakke efter en kylling. Her er det bare forbudt at hakke efter kyllinger.
Så kunne de to madammer tænke sig om. En høne alene er måske for slemt for staklen, selvom hun har fortjent det.
Efter et par dage kom de tilbage til flokken, og nu opfører de sig eksemplarisk.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skal kyllinger isoleres fra hønsegården? HJÆLP
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2020, 21:45 »
Du kan ikke helt undgå at de nye - her kyllinger - får et hak, det er altså helt naturligt. Men det er selvfølgelig ikke ok at det går så galt som du beskriver. Mine høns har altid kunnet se de nye kyllinger, og i starten - under sammenføringen - har kyllingerne kunnet gemme sig så de ikke kunne nås af hønsene.

Der har også været masser som hønsene kunne beskæftige sig med, så tilløb til hakken ikke er så påtrængende.

Mit råd er, altid at skabe mulighed for at de nye og gamle kan se hinanden og ved samføring mulighed for skjul. Og så helst flere nye end kun en enkelt.