Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med moskusænder  (Læst 3950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FamSommerlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Ny med moskusænder
« Dato: 10 Juli , 2016, 12:11 »
Om et par uger flytter der 5 varmefri moskusællinger i vores andegård på ca. 55 km2. Vi er helt nye i det med ænder, så hvad er vigtigt at huske? Hvor stort skal huset til dem være? Kan de spise og drikke fra alm. Foderautomat ligesom høns? Har ledt efter bøger på biblioteket og søgt på nettet, men synes ikke jeg kan finde noget om Det.
0,1 Silkehøns
1,2 Silke/Dværgwyandotter
0,1 Dværgmaran
0,3 Grønlægger
0,1 La bresse
1,2 Maran
0,1 Maraucana
0,4 Skånsk blomsterhøne
0,3 blandingshøns

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ny med moskusænder
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2016, 16:56 »
De kan sagtens spise og drikke af hønseautomaterne, men de har brug for mere vand end det :)

De vil rigtigt gerne have badevand og jeg syntes det er synd hvis de ikke har det (for de er faktisk ret glade for det), men som minimum skal de have vand i en balje eller lign så de kan snadre, en vandautomat kan ikke gøre det alene.

Når det så er sagt så vær sikker på at de kan komme op derfra igen, en ælling kan sagtens drukne i en spand :(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ny med moskusænder
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2016, 08:24 »
Mine ællinger har fra dag 1 haft en bradepande at pjaske i. Og de ELSKER det.
I starten kun med et par cm vand og sten til at komme op på.




Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Ny med moskusænder
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2016, 09:25 »
Og her er de.

Offline FamSommerlund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Ny med moskusænder
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2016, 15:36 »
Tusind tak for svar  :)
Hvad med deres hus. Hvor stort skal det være? Og skal det kunne lukkes helt?
0,1 Silkehøns
1,2 Silke/Dværgwyandotter
0,1 Dværgmaran
0,3 Grønlægger
0,1 La bresse
1,2 Maran
0,1 Maraucana
0,4 Skånsk blomsterhøne
0,3 blandingshøns

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Ny med moskusænder
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2016, 18:23 »
Det med huset kommer lidt an på ..., hvis du har en rævesikker gård, så vil ænderne når de er voksne klart foretrække at sove udendørs selv i sne og regn, i så tilfælde har du blot brug for ly til dem her mens de er små og det kan såmænd være en fodertønde eller gammel malkespand - men i nogle tilfælde har vi jo huse som rævesikring for natten, i så tilfælde vil jeg sige at det jo skal passe til de udvoksede ænder og muskus kan være af varierende størrelse, men er dog en stor and uanset. Jeg vil sige min 5m2 til 5 voksne ænder hvis du vil lukke dem inde for natten.

Men igen, ænderne vil foretrække at sidde højt og udendørs om natten, hvis de får buddet  ;D
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn