Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lille luftlomme 18. dagen  (Læst 1914 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Lille luftlomme 18. dagen
« Dato: 23 April , 2021, 11:13 »
Hejsa, lang tid siden jeg har været online :)

Jeg har købt en rugemaskine, og fulgt vejledningen mht varme og fugt. Var naiv og troede at det ville køre på skinder som de lovede i vejledningen, men har kunnet læse mig frem til at hvis luftlommen er for lille, har æggene fået for meget fugt. Æggene er nu på 21. dagen, der er overhovedet ikke tegn til at noget er ved at ske, hverken lyde, bevægelse eller huller. Jeg vil tro at luftlommen på 18. dagen, var omtrent som det der skal være på 7. dagen, er det helt håbløst at tro på at der sker noget de kommende dage?

Læste et eller andet sted på nettet i dag, at æggene skal have en vægt på 55-65 g., hvor vigtigt et det? Vores ligger tit på 67-73 g., så da bør de ikke bruges til rugning, eller?

Rugemaskinen har stået i et rum med ca. 18-19 grader, graderne i maskinen har været på mellem 37,5 og 37,8 tem. føleren sidder oppe ved låget, men det er ikke så langt fra æggene, for den har automatisk vending og en luftfugtighed der har lagt mellem 44 og 50 %. 

Håber der er nogen der har prøvet det sammen, for det bliver gooodt nok en lang weekend med sikkert håbløse forhåbninger om at der stadig er håb om at der kan komme noget positivt ud af 1. forsøg.
« Senest Redigeret: 23 April , 2021, 12:47 Fra Lilli »
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Lille luftlomme 18. dagen
« Svar #1 Dato: 24 April , 2021, 00:19 »
Har du gennemlyst æggene, så du ved om der er liv i dem? Det skal ske ca. efter en uge, og efter endnu en uge, osv.
Du kan ikke være sikker på, at æggene klækker på d. 21. dag, så vær lidt tålmodig.
Temperaturen  og fugtigheden synes jeg er ok, men spørgsmålet er, om der er liv i æggene, om æggene er befrugtede.
Mener ikke, at vægten af æggene har så stor betydning.
Luftlommens størrelse er jeg ikke sikker på er så vigtig, for kyllingen trækker ikke vejret, før der er hul på skallen. Så længe kyllingen er i ægget, får den ilt  gennem de blodårer, som løber gennem hinden, som sidder på indersiden af skallen. og fører ind gennem navlestrengen. Når den har fået hul på skallen trækker den vejret for første gang.
« Senest Redigeret: 24 April , 2021, 00:24 Fra Gok »

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Lille luftlomme 18. dagen
« Svar #2 Dato: 24 April , 2021, 09:19 »
Ja jeg har gennemlyst dem, og 9 æg er sorteret fra. Der er helt klart en kylling i de sidste 9, men min lygte var for dårlig, så kunne ikke se om den var levende. Har købt en æggelyser i går, som er noget bedre (afprøvet på et friskt æg), men har ikke villet forstyrre dem i rugemaskinen. Jeg venter tålmodigt (eller utålmodigt  ;) ) lidt til, i håb om at der snart sker noget :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte