Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vis mig din and!  (Læst 6537 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Vis mig din and!
« Dato: 31 Juli , 2011, 14:43 »
Jeg vil så frygteligt gerne se billeder af forskellige ænder samt gerne en grund til at holde netop dem - så kan det være, jeg bliver lidt klogere på, hvilke jeg skal vælge, for jeg grubler og grubler og er lige ved at få hovedpine over beslutningen om, hvem der skal indtræde, når de 10 landænder (juleænder) er udtrådt  ;)

Jeg har selv tænkt på Khaki Campbell - evt en dværgand eller lignende???  ???

Lad mig se og høre fra dig  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Vis mig din and!
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2011, 21:29 »
Jeg har 3 indiske løbeænder. Jeg har kun haft dem i en uge men er allerede meget glad for dem. De er nemme at have med at gøre og de spiser i den grad de snegle som det var meningen at de skulle. I forhold til kød er der vist ikke det store at komme efter men herhjemme ender de alligevel ikke i gryden så det betyder ikke det noget.
Pt. går de kun i forhaven der er 80 kvm men den er total ryddet for snegle allerede. De er desværre ikke tamme men når jeg går ud om aftenen kan jeg fint drive dem ind i deres lille hytte. De sviner ikke halvt så meget som jeg havde forventet/frygtet. Dog har jeg fået placeret deres elskede vandbalje lidt rigelig tæt på huset. Det betyder at vi kan følge med i når de bader og det er rigtig skægt, men det betyder også at de plasker vand op på vores stuevinduer  ::)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vis mig din and!
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2011, 21:55 »
Jeg har 3 indiske løbeænder. Jeg har kun haft dem i en uge men er allerede meget glad for dem. De er nemme at have med at gøre og de spiser i den grad de snegle som det var meningen at de skulle. I forhold til kød er der vist ikke det store at komme efter men herhjemme ender de alligevel ikke i gryden så det betyder ikke det noget.
Pt. går de kun i forhaven der er 80 kvm men den er total ryddet for snegle allerede. De er desværre ikke tamme men når jeg går ud om aftenen kan jeg fint drive dem ind i deres lille hytte. De sviner ikke halvt så meget som jeg havde forventet/frygtet. Dog har jeg fået placeret deres elskede vandbalje lidt rigelig tæt på huset. Det betyder at vi kan følge med i når de bader og det er rigtig skægt, men det betyder også at de plasker vand op på vores stuevinduer  ::)

De ser altså lidt sjove ud med den lange hals  ;) Genboen har også løbeænder, men jeg kan desværre ikke se dem ordentlig igennem deres urskov  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Vis mig din and!
« Svar #3 Dato: 06 August , 2011, 12:38 »
Hos os er ingen ænder - endnu. Men jeg håber på i løbet af de næste et par uger at have Khaki Campbell. Det afhænger af de æg, der i øjeblikket er ved at blive ruget ud. Af 16 æg var to blanke og et enkelt gået til meget tidligt i forløbet, så jeg krydser fingre for de sidste 13 æg.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Vis mig din and!
« Svar #4 Dato: 06 August , 2011, 21:32 »
Hej

Løber ænder ligger en masse æg, jeg har haft dem for år tilbage og de lagde lige så man æg som hønsene gjorde og ruge også selv, jeg starte med 1,2 og havde 40 stk til sidste, løbe ænder finde i mange farver.

Angående dværgænder vil Mignon være gode, men de larmer en del, men prøv at se på denne side. http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/ der kan i nok finde de ænder i søger.

Hilsen

Tommy

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vis mig din and!
« Svar #5 Dato: 06 August , 2011, 21:56 »
Hos os er ingen ænder - endnu. Men jeg håber på i løbet af de næste et par uger at have Khaki Campbell. Det afhænger af de æg, der i øjeblikket er ved at blive ruget ud. Af 16 æg var to blanke og et enkelt gået til meget tidligt i forløbet, så jeg krydser fingre for de sidste 13 æg.

Hvor har du fået dine rugeæg fra? Og vil du ikke være sød at lægge et billede herind, når de er klækket, så jeg kan se dem?  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Vis mig din and!
« Svar #6 Dato: 23 August , 2011, 10:43 »
Hej Metmus,

Undskyld, jeg havde slet ikke set dit svar. Jeg fandt rugeæggene på Gul og Gratis, det var en dame i Randers, der havde dem. 

Den første ælling er klækket i nat. Der er gået nogle få til her i den sidste del af forløbet, men jeg kan høre liv i tre-fire æg mere, og jeg er i tvivl om et par stykker.

Jeg skal nok tage billede(r) af dem. Jeg synes egentlig ikke, den første er så mørk, som jeg havde forventet, men nu venter jeg og ser, om der skulle dukke flere op.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vis mig din and!
« Svar #7 Dato: 25 August , 2011, 14:59 »
Hej Metmus,

Undskyld, jeg havde slet ikke set dit svar. Jeg fandt rugeæggene på Gul og Gratis, det var en dame i Randers, der havde dem. 

Den første ælling er klækket i nat. Der er gået nogle få til her i den sidste del af forløbet, men jeg kan høre liv i tre-fire æg mere, og jeg er i tvivl om et par stykker.

Jeg skal nok tage billede(r) af dem. Jeg synes egentlig ikke, den første er så mørk, som jeg havde forventet, men nu venter jeg og ser, om der skulle dukke flere op.

Spændende..håber der kommer flere  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Vis mig din and!
« Svar #8 Dato: 25 August , 2011, 23:09 »





Det blev til fem søde ællinger, tre af dem ser ud til at have nogenlunde den rigtige farve, men om det holder, når de vokser til, ved jeg ikke. Uanset hvad - de er super-søde alle fem.  
« Senest Redigeret: 25 August , 2011, 23:22 Fra Marita »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vis mig din and!
« Svar #9 Dato: 26 August , 2011, 06:22 »
Her er der en del billeder af ænder :

http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029046
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vis mig din and!
« Svar #10 Dato: 27 August , 2011, 12:01 »

Det blev til fem søde ællinger, tre af dem ser ud til at have nogenlunde den rigtige farve, men om det holder, når de vokser til, ved jeg ikke. Uanset hvad - de er super-søde alle fem.  

Hold op mand, de er total nuttede  ;D Hvad mon den sorte/mørke bliver til...hmm... Flotte farver i øvrigt  /o Man bliver jo helt fristet...hehe...
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Vis mig din and!
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2011, 13:54 »
Nu er ællingerne en måned, og de er begyndt at ligne ænder. Jeg har ingen anelse om, hvornår man kan kønsbestemme ænder - har ikke tidligere haft ænder, men tre rapper allerede, medens jeg er lidt i tvivl om lyden på en eller to.  Nu er jeg meget spændt på, om jeg får en eller måske et par andrikker imellem - der måtte meget gerne være en Campbell og en løbeand-andrik.

Det viste sig, at den dame, jeg købte rugeæggene af, var kommet til at sende mig et par løbeandeæg med, og det er dem, som er blevet henholdsvis sort og splash.  Den sorte er helt sort (skinner grønt), hvor den som daggammel havde lyst bryst.


Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Vis mig din and!
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2011, 22:11 »
Argh... Det var da vidst ikke så smart at blande æggene...specielt, hvis du kun havde bestilt campbell æg  :-\ Nå, men nuttede er de altså alligevel..desuden ser løbeænder vanvittigt søde ud, når de strækker hals og får fart på  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Vis mig din and!
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2011, 22:18 »
Årh sorte løbeænder er bare for søde /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Vis mig din and!
« Svar #14 Dato: 26 ſeptember , 2011, 13:59 »
Ja, jeg havde jo godt nok alene bestilt Campbell-æg, men i dag er jeg meget glad for, at der kom et par enkelte løbeandeæg med i forsendelsen.  Den sorte ser ud til at bliver superflot, og så ser både den og den spættede utroligt søde ud, når de rejser sig på benene og render som et par pingviner.  

Og de er utroligt dygtige til at tage sneglene allerede. Vi er heldige, at vi har aldrig set en dræbersnegl i haven. Til gengæld har vi haft rigtig mange sorte skovsnegle i år - så mange, at det var lidt ulækkert, de var alle vegne. Nu er der meget langt imellem dem.
Dygtige ællinger  *p
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2011, 16:45 Fra Marita »