Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man hugge hovedet af og vente?  (Læst 2857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Kan man hugge hovedet af og vente?
« Dato: 01 November , 2014, 18:11 »
Kan man hugge hovedet at hønen/hanen, og så hænge den i benene med fjer og indmad til næste morgen?

Jeg har her i aften slagtet min hane (den sure), men jeg er i tvivl om man kan vente med at rense den til i morgen, når det er lyst igen. Jeg slagtede den her i mørket, for at den skulle være mest rolig.

Nu hænger den i en snor i benene ude i et æbletræ :o

Håber på hurtigt svar, da jeg jo alternativt må se at komme igang med rensningen.

Jeg har søgt på forum uden held om emnet, så undskyld hvis den har været oppe før.
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #1 Dato: 01 November , 2014, 18:13 »
Nej, det ville jeg ikke gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #2 Dato: 01 November , 2014, 18:14 »
Hvorfor ikke Lene?
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #3 Dato: 01 November , 2014, 18:19 »
Man kan sikkert godt vente, jeg synes bare ikke at det er så lækkert, men måske er jeg bare sart.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #4 Dato: 01 November , 2014, 18:24 »
Håber at dette svar er hurtigt nok :D
Mit klare svar er.... Ja og måske mest nej.
For jægere som jeg selv, så er det helt almindeligt at man hænger vildtet et antal grader/dage, men henset til kvaliteten af kødet, så er flere begyndt at udkoge dem lige som duer (tage indvoldene ud). Da hagl kan have gennemskudt indvolde er dette måske en god ide. Men nu tilbage til din onde hane >:(. Jeg tror ikke han skades ved at hænge til i morgen, men personligt ville jeg gennemføre hele processen i een arbejdsgang. Sådan har jeg altid selv gjort det.
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #5 Dato: 01 November , 2014, 18:48 »
den kan nemt hænge til imorgen , men du kan jo os bare ta den ind til køkkenvasken der har de fleste jo lys

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #6 Dato: 01 November , 2014, 19:43 »
Opdatering:
En midtjysk bondekone, som har rusket pelsen af en del kræ siger: "det skal gøres med de vuns, dagen efter er den kold og stiv, vanskeligere at skolde tilpas og du river lettere skindet".
Altså, kan gøres i morgen, men lettere i dag.
God fornøjelse, uanset /o
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lunder

  • Bruger
  • Indlæg: 77
Sv: Kan man hugge hovedet af og vente?
« Svar #7 Dato: 01 November , 2014, 20:03 »
Tak for jeres svar. Rart at vide, at man godt KAN lade dem hænge til næste morgen.

Jeg havde også en ide om, at ved at lade den hænge til imorgen kunne enzymer som i vildt gøre den mindre sej. Den er jo trods alt lidt over to år  :)

Men med jeres lidt blandede svar, så tænkte jeg, at jeg måtte handle, inden man får sig smidt i sofaen, så jeg besluttede alligevel at gøre det i dag.
I lyset fra garagen fik jeg den pillet, og så ellers ind på køkkenbordet.

Så kunne jeg også konstatere, at jeg nok skal holde lidt igen med vildtfuglefrøene, som jeg forkæler dem med, for der var en del fedt  <J
1,6 BK Maran
0,1 splash Maran