Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med integration af nyt hold høns  (Læst 2837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Problemer med integration af nyt hold høns
« Dato: 01 April , 2008, 22:17 »
Hej
Jeg har for nogle dage siden købt 6 nye hønniker til min bestand. Min bestand var efter vinteren kommet ned på 1 hane og 4 høns(New Hamshire) alle 1 år gamle, de trives godt og for lov til at gå frit rundt i haven/skov på 9000 kvm. Normalt har jeg lukket hønsene inde i hønsehuset/gården når jeg supplerer bestanden. Hønsehuset er på 15  kvm og hønsegården på 30 kvm. Det var Hellevadhøns jeg ville supplere med, men integrationen er forløbet ganske forfærdeligt. De gamle damer gik til angreb så de nye stimlede sammen ovenpå hinanden i et hjørne! De gamle plukkede dem hist og her i nogle minutter og holdt så pause, for så at starte igen. Måske ikke helt unormalt da hakkeordenen skal findes!? Men det forfærdelige skete da jeg var væk nogle timer i dag. Jeg kom hjem og så, at en af de nye var blevet skalperet, ganske forfærdeligt og hønen var jeg nødt til at aflive  :'( Jeg har nu delt hønsene op, der var et ekstra rum i hønsehuset til dette.
Hvordan får de gamle damer til at godtage de nye?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Problemer med integration af nyt hold høns
« Svar #1 Dato: 01 April , 2008, 22:22 »
Det lyder som om at du allerede har gjort noget af det rigtige. Hvis de kan gå og se hinanden lidt an igennem noget hønsetråd. Altså så de ikke kan komme i fysisk kontakt. Så plejer det at går lidt bedre. Og hvis du har mulighed for at lukke de nye ud i haven et par dage (når de er faldet godt til) og så derefter de gamle så burde det gå, da de underkuede så kan komme væk fra eventuelle forfølgere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline stuf99

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Problemer med integration af nyt hold høns
« Svar #2 Dato: 02 April , 2008, 13:21 »
Jeg havde lidt samme tanke, altså at introducere dem til hinanden ude i haven  :) Tak for input, heldigvis er der trådhegn imellem dem nu, så de kan se hinanden. Så det prøver vi.