Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Holbæk kommune  (Læst 40527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #30 Dato: 04 Juni , 2010, 12:35 »
Det er omtatl i dagens avis, men de mangler altså mange væsentlige detaljer..

http://www.nordvestnyt.dk/artikel/72821:Holbaek--Graensen-er-10-hoens-og-en-hane

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #31 Dato: 04 Juni , 2010, 20:13 »
Ih, hvor mener du meget Finn.  ;) Ja, det var dog en noget forkortet udgave af debatten. >:(  Jeg følger troligt med i de her lovgivningssager, selvom jeg bor i landzone. Jeg synes nogen gange at det med den personlige ejendomsret og frihed mest er noget politikerne har i munden, og kun når det ikke vedrører dem selv. Det er dejligt at du står som vagthund for vores interresser.  Keep fighting.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #32 Dato: 04 Juni , 2010, 22:15 »
Ja det er sgu rart at have en som dig Finn - som kæmper for os alle med høns  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #33 Dato: 07 Juni , 2010, 17:25 »
Sendt til Holbæk Amts Venstreblad (nordvestnyt). Derudover sendt til nogle politikere i byrådet, som ikke er i udvalget i håb om at der er nogle fornuftige...

Så har jeg snakket med DR P4 Sjælland idag og der kommer nok noget i morgen, hvis de kunne få fat i nogle hønseholdere i Holbæk kommune, hvilket forhåbentlig kunne lade sig gøre

Lokale politikere i udvalget for Klima og Miljø har netop vedtaget et regulativ for hobbydyrehold i Holbæk kommune. For ALLE hobbydyrehold gælder bl.a.


At huse skal have støbt fundament eller være hævet mindst 35 cm over jorden
 
  • Bure, huse, indhegnede gårde skal opføres mindst 2,5 m fra naboskel og mindst 10 m fra nærmeste nabobolig.
  • Foder og drikkevand skal gives indendørs eller i skur med fast tag og bund.
  • Støjende dyr skal holdes indenfor i en mørklagt bygning fra kl. 23.00 til kl. 07.00.
       

Disse regler gælder for ALLE dyrehold, altså også hunde, katte og kaniner osv.


For høns gælder endnu skrappere krav, nemlig at man højst må have 10 høns og 1 hane, og at hønsene skal opholde sig i hønsegården. Holbæk kommune går altså her ind og bestemmer, at man ikke må have høns til at gå frit i sin egen have!


Dansk Fjerkræ Forum har inden vedtagelsen i udvalget protesteret mod dette regulativ-vanvid. Der er ingen som helst saglig grund til at Holbæk nu vil indføre et regulativ for dyrehold. Der har i 2½ år ikke været en eneste sag i Holbæk kommune hvor dette regulativ ville havet betydet noget for sagsbehandlingen. Kommunen overskrider sine beføjelser flere steder i dette regulativ, bl.a. så forventer kommunen at dette regulativ vil gælde i visse steder i landzone, selv om den bekendtgørelse som giver kommunen mulighed for at lave regulativer klart siger at disse kan laves i byzone og sommerhusområder, altså IKKE i landzone. Bekendtgørelsen siger også at regulativet skal være begrundet i miljøhensyn for at forebygge forurening og der er flere steder i Holbæk kommunes regulativ hvor dette IKKE er opfyldt. På trods af at udvalget var orienteret om dette, så har de godkendt et regulativ som derfor ikke er gyldigt.


Vi vil derfor appellere til byrådet, med borgmesteren i spidsen om at sende regulativet tilbage i udvalget. Så Holbæk kommune enten får et regulativ der er i overensstemmelse med reglerne og lavet i samarbejde med interesseorganisationer, eller endnu bedre, at udvalget indser at der ikke er nogen grund til at have et regulativ for dyrehold i Holbæk kommune,


Vi vil samtidig opfordre alle dyrevenner i Holbæk, katte- hunde- og kaninejere til også at protestere. Dette regulativ har også betydning for dem. Kaniner må ikke få mad og vand i buret, medmindre det er med fast tag og bund. Hunde og katte må ikke få mad og vand udendørs. Der er afstandskrav til kaninbure og hundegårde etc. og gøende hunde og mjavende katte skal holdes inde i mørkelagt bygning fra 23.00 – 07.00.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #34 Dato: 07 Juni , 2010, 18:25 »
Jeg bliver interviewet af P4 i morgen tidlig  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #35 Dato: 07 Juni , 2010, 20:45 »
Jeg bliver interviewet af P4 i morgen tidlig  :)
Super godt /o. Ved du hvornår du bliver "broadcasted"?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #36 Dato: 07 Juni , 2010, 21:16 »
jeg ved det ikke endnu - men skal nok give besked når jeg ved det  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #37 Dato: 07 Juni , 2010, 22:08 »
Tak Randi. Det bliver godt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #38 Dato: 07 Juni , 2010, 22:26 »
Ja det håber jeg da... Journalisten kommer kl. 8.20 i morgen tidlig og han har lovet mig at hvis jeg klumrer i det ja så skal de nok klippe i det så det lyder godt  :D

Jeg ville gerne have vist hvad for spørgsmål han vil komme med så jeg kunne forberede mig lidt bedre men sådan er det - jeg klarer det jo nok  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #39 Dato: 08 Juni , 2010, 00:08 »
Nu har jeg siddet det meste af aftenen og skrevet det ned som jeg gerne vil sige i morgen (idag er det jo blevet)

Jeg er helt rundforvirret nu - og træt i hovedet..

Hvis nogen har noget de synes jeg skal sige - så bare skriv det inden kl. 8  :)

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #40 Dato: 08 Juni , 2010, 05:32 »
Randi, jeg har fuld tillid til, at du får sagt det rigtige  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #41 Dato: 08 Juni , 2010, 08:55 »
Så er jeg blevet interviewet og det kommer vist nok på P4 i morgen mellem 6.30 og 9  ;D Journalisten mente jeg fik sagt nogle gode ting så det regner jeg med  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #42 Dato: 08 Juni , 2010, 09:11 »
Arhh pis også - fik slet ikke sagt noget om det kan blive svært at være selvforsynende med det regulativ  >:(
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #43 Dato: 08 Juni , 2010, 09:50 »
Rolig nu...du har med garanti sagt noget rigtig godt! 8)
Og det er jo ikke til at vide, hvor meget de vil bringe om det i morgen, men jeg vil da have radioen tændt, så jeg kan lytte med!! /o

Og lad så være med at gå at bebrejde dig selv, hvad du IKKE fik sagt, men glæd dig over at du fik love til at komme til orde!!

DEJLIGT!!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Holbæk kommune
« Svar #44 Dato: 08 Juni , 2010, 09:56 »
God gået Randi - og du har helt sikkert sagt en masse godt. Ikke spekulere på hvad du ikke fik sagt! Jeg synes det er supergodt, at du kommer i radioen, så rigtig mange kan høre, at politikerne i Holbæk ikke lytter til deres borgere, og hvad interesseorganisationerne har at sige.

 <M
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"