Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger dør.  (Læst 23010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #15 Dato: 24 April , 2010, 08:34 »
Prøver at vende tilbage til starterfoder, og så tilsætte kul. For de døde desvære også da jeg kun brugte ren starter i begyndelsen af sæsonen. Svinefoderet er nemlig noget jeg først lige er begyndt med for at prøve et eller andet.
Men de næste hold kommer ned til skrukken så må hun tage over.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: kyllinger dør.
« Svar #16 Dato: 26 April , 2010, 22:03 »
Lig noget i vandet, så det skinder ( en skruge el mønt ) det plejer at få den til at drikke.

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #17 Dato: 29 April , 2010, 17:15 »
Så Nærmer vi os det tidspunkt på ugen hvor kyllingerne begynder at dø. Har ikke sat dem til skrukhønen, hun ledte dem ikke ret godt. Så de har gået på sand med knust kul. Foder og vand flyttet tættere på varmen. De får kyllinge foder og kanarieblanding og så har de alle fået  dyppet næbbet i vand de første par dage.
Alligevel kan jeg se at der er nogle som begynder at hænge med vingerne. Det er som om de ikke rigtigt søger føden tilstrækkeligt. Har set at de æder men ikke ret meget. Krydser fingre for at det ikke er alle der ryger igen.
Ps har købt 2 nye avlshøns, som jeg samler æg fra på nu for at se om det er bedre hvis der kommer nyt blod til.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: kyllinger dør.
« Svar #18 Dato: 29 April , 2010, 18:51 »
Prøv at give dem majs fra dåse af, når de er et par dage plejer de at begynde at spise dem og de er helt vilde med dem. Så er du da næsten sikker på at de spiser.  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lyysa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
Sv: kyllinger dør.
« Svar #19 Dato: 30 April , 2010, 14:49 »
Hvis jeg forstår dig rigtig, så går de på sand??

Det har jeg læst flere steder at nogle kyllinger spiser istedet for deres mad, og de kan ikke fordøje det og dør.
Derfor bruger jeg det ikke.

Prøv at bruge avispapir i stedet og giv dem der hænger med næbbet noget blødfoder af most startfoder og lidt vand, evt med et nips knus trækul i. Det kan måske få dem i gang igen.

Det er altså skide uhyggeligt når en dyr sådan render og dør for en,  *t , til dig her fra. og lidt  *k
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: kyllinger dør.
« Svar #20 Dato: 30 April , 2010, 17:35 »
Jeg vil jo mene, at kyllinger helt fra starten skal have adgang til lidt sand, gerne lidt groft, f.eks. fra stranden, så de kan spise lidt af det til kråsen fra starten til at hjælpe med kværningen af foder og korn.

Mine går altid på sand, og har ikke haft problemer med det. Mener sagtens de kan kende forskel på det og foderet. Nogen mener også, at når de går på sand, vil de få mindre lyst til at hakke i hinanden. Det har jeg dog aldrig oplevet med kyllinger - men måske derfor? Jeg ved det ikke.
Mvh Marianne

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #21 Dato: 30 April , 2010, 17:45 »
I denne uge er første gang jeg bruger sand, iblandet trækul. Har lavet blødfoder af most brændenælder og startfoder med lidt vand, i de sidste dage, og alligevel er 3 døde i dag, og tror resten er døde i morgen. De søger bare ikke føde selv om jeg har lagt lidt over det hele.
Aner bare ikke hvad jeg skal gøre, men kan dog se at de 50 ringe som jeg har købt til dem bliver en del i overkanten med mindre der snart sker mirakler, så gode råd søges stadig i håb om at et eller andet kan løse problemet
Hilsen en noget fustreret mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: kyllinger dør.
« Svar #22 Dato: 30 April , 2010, 18:41 »
Drikker de? Jeg har haft held med at bruge en 2 ml. engangssprøjte og komme en dråbe vand ad gangen i næbbet.
Hvad sker der, når du iagttager dem? Ligger de eller går de rundt? Søger de varme (og hvor varmt er der?). Hvordan med klatterne? Kommer der nogle og hvordan ser de ud? Hvordan reagerer de når du giver dem f.eks. en græstørv? Nysgerrige eller ligeglade? Småkravl bør også vække deres interesse. Her jagtes bænkebidere fra 1. døgn.... Håber det bedste for dig og kyllerne. Det gør ondt når det ikke går!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #23 Dato: 30 April , 2010, 19:24 »
Jeg har denne gang prøvet at dyppe deres næb i vandtryget de første 3 dage hvor man så kan se at de synker noget. Har lige lagt noget finthakket havregryn ind til dem i håb om at de vil æde det. De er ikke tynde i maven der er i alt fald ingen som er beskidte bag til. I starten var de meget ivrige og løb rundt, men efterhånden som de får brugt blommereserven så bliver de mindre og mindre aktive. De går stadig rundt, men søger ikke maden eller vandet uanset hvad de får af lækkerier. Har prøvet at prikke i foderet med min negl for at imitere en skruk og kunne i starten lokke dem til foderet men de gider ikke æde.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: kyllinger dør.
« Svar #24 Dato: 30 April , 2010, 19:36 »
Har du prøvet finthakket hårdkogt æg med lidt smuldret havregryn? Eller torskerogn? Eller småbitte regnorm? Hvis ikke de går på nogle af disse ting ville jeg nok vælge at aflive, desværre. Så vidt jeg kan forstå er de nu en uge gamle? De burde være i gang med flyveøvelserne. Hvor  mange var der og hvor mange er der tilbage?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: kyllinger dør.
« Svar #25 Dato: 30 April , 2010, 19:45 »
Hmm... temperaturen - hvor varmt er der under lampen? Pipper de højt? og klumper de sammen?
Mvh Marianne

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #26 Dato: 30 April , 2010, 19:58 »
nej de hverken pipper eller klumper sammen. Jeg har en kyllingemoder som er lavet med en varmepære i den ene ende, så hvis det er for varmt kan de søge lidt længere væk fra pæren, så jeg er næsten sikker på at de ikke har det for varmt
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: kyllinger dør.
« Svar #27 Dato: 30 April , 2010, 20:12 »
Kan du ikke prøve at få fat i en skruk? For det her er da ikke til at holde ud.
Har du prøvet at kontakte nogen fra DFfR, måske er der en i nærheden, der kan komme ud og kikke lidt på de små og deres adfærd.
Det lyder altså underligt, at det sker for det ene kuld efter det andet.
Er alle æggene fra de forskellige kuld fra samme stamme? Og kan der måske være noget arveligt eller indavl?
*t til dig
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #28 Dato: 30 April , 2010, 20:13 »
Der var 12 og nu er der så 9 tilbage, men resten er begyndt at hænge lidt med vingerne, og af bitter erfaring ved jeg hvad det betyder. Det med ormene var engentlig en god ide jeg går lige ud og graver nogle stykker op og se om det har nogen effekt,
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: kyllinger dør.
« Svar #29 Dato: 30 April , 2010, 20:19 »
Jeg havde i starten 2 stammer med 1.3 i hver. Og det er lige galt med begge stammer. Jeg har så lige fået fat i 2 nye høner som jeg har sat til den ene hane så stammerne nu er på 1.6 og 1.2. for at se om det er indavl. Det mystiske er at det enkelte gange er gået godt. Men har ruget på dem siden først i febuar og har stadig kun 10 hønekylliger og 8 haner. Så de kyllinger der overlever stor trives.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får