Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: svag kylling  (Læst 4512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hønenlulu

  • Gæst
svag kylling
« Dato: 25 Marts , 2008, 08:05 »
Som sagt fik vi to kyllinger af forskellig race, som nu bor i en flyttekasse i stuen. Mens den ene nu vejer 48 gram (New Hampshire) og er meeeeget aktiv og lige lovlig kvik, er den anden på 38 gram (Sussex) meget rolig, og til tider sidder den og svejer med lukkede øjne - selv om de har lige sovet hele natten. Den virker faktisk svagelig. (Vægtforskellen kan selvfølgelig også skyldes, at de ikke klækkede samme dag)

Jeg har på fornemmelse, at det kniber med at spise fornuftig. Kanarie/Undulatfoder har stort set ingen interesse, ej heller startfoder eller havregryn. Lidt franskbrød kan lige gå - men der er der nul næring i.

Hvordan kan man få en kylling til at spise???? Vil helst ikke miste flere! :-[

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: svag kylling
« Svar #1 Dato: 25 Marts , 2008, 08:45 »
Det har jeg også prøvet, det er svært at se på. Jeg gjorde alt muligt, for det var to små gule silker og de eneste jeg havde den gang - også kun den ene var syg. Jeg prøvede at made og give vand med en engangssprøjte, men lige meget hjalp det.

Jeg tror ikke den klarer det Lulu. Er der ikke en i nærheden af dig der har nogle daggamle kyllinger du kan købe? Det vil være det bedste. Giv den lille fætter fred og skaf nogle glade og friske søskende til den raske kyl - bar et par stykker, for den kan ikke være alene :)

hønenlulu

  • Gæst
Sv: svag kylling
« Svar #2 Dato: 25 Marts , 2008, 17:53 »
Det er jeg godt nok ked af at høre. Men du har nok ret.

Alligevel vil jeg lige vente lidt og se - har fået den til at spise kogt æggeblomme. Det meste røg godt nok indenbords hos Banditten, men den tog da lidt.

Andre kyllinger vil jeg nok ikke anskaffe. Jeg får (forhåbentlig) nogle selv i løbet af de næste 14 dage.


Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: svag kylling
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2008, 21:52 »
Møn kalder Bogø ;)

jeg ville fluks tage den lille fyr inden for i en lille papkasse med en gammel strikhandske eller lignende. Og så stille kassen på gulvvarmen eller med en skrivebordslampe over sig - så kassen er lun og god.
Tilføjet: ooops - læser først nu at de allerede ER inden for i varmen...  ::)

Og så! ville jeg give den lille fyr lidt at drikke og lidt at spise (havregrynskugler rullet med a38 el. hønseguf).

jeg har opfrisket mange forkomne kyller og æller på den måde... men som Hanne siger: Nogen gange er der bare ikke noget at gøre, de kan jo som alle andre dyrearter incl. mennesker have en medfødt defekt  :'(
« Senest Redigeret: 25 Marts , 2008, 21:54 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

hønenlulu

  • Gæst
Sv: svag kylling
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2008, 17:19 »
Hej alle sammen

Nu har jeg håb om at den lille alligevel klarer den. Siden i går fik den æggeblomme. I dag er den næsten lige så fræk som den store, de jager hinanden rund i manegen efter bytte (et lille stykke hakked kød). Og når jeg tager den lille ud på bordet, spiser den glad æggeblomme (uden at den anden ædedolk forstyrrer). Det ser også ud til at den har øget vægt fra 38 til 41 gram. Så jeg er fuld af håb! :)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: svag kylling
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2008, 17:22 »
Det lyder bare godt!! ;)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: svag kylling
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2008, 09:48 »
jubiii :D
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)