Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Viden om de forskellige midler?  (Læst 16866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

helle skøtt

  • Gæst
Viden om de forskellige midler?
« Dato: 21 Marts , 2008, 13:38 »
Hej.
Jeg har læst 'problemer og sygdomme' igennem, og jeg mangler en samlet oversigt over, hvad vi kan bruge af midler til vores dyr...
Jeg mener at kunne huske fra det gamle forum, at der er forskel på gul og rød staldchok - men hvilken forskel?
Det er ret sjældent, at de har staldchok hos min lokale hønsekøbmand, men de har altid et produkt der hedder trinol - turbo jet, mod fluer og hvepse...
Men virker det mon på samme måde? Altså, jeg sprøjter løs i deres huse, og nogle gange også på hønsene - men de blive véd med at få utøj.
Jeg har fået noget advantage vet - til hunde - af dyrlægen - men jeg synes ikke rigtigt det virker...
Så har jeg noget frontline pour on vet - til katte - men der står, at det kan slå kaniner ihjel - så jeg har aldrig prøvet det på høns. Er der nogen her, der har?
Kunne man evt. forestille sig et opslag, der samlet gennemgår de forskellige midler - for og imod, og som kan blive opdateret, når der kommer personer forbi med ny viden?

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #1 Dato: 21 Marts , 2008, 13:55 »
Hej Helle.

Vi har lige haft det oppe at vende her inde se evt tråden 'Brug af gift'.

Jeg har været ved at undersøge markedet, for jeg mener ikke det er ligegyldigt hvad man sprøjter på sine høns eftersom amn skal spise både kød og æg efterfølgende.

De midler der er beregnet til hunde, katte, mink er IKKE velegnede til høns. Det er persticider og ikke noget vi har godt af.vChocksprayen, har jeg ikke fundet helt ud af endnu, men forhandler siger der ikke er tilbagehold for æg og kød, men jeg ved ikke hvad der er i den - kan nogen hjælpe her??

Maladon pulver er et gammelt kendt pulver som folk dryssede på høns og reder. Kigger man det efter, er det nu forbudt via EU, men Cheminova som laver det må gerne sælge det til deres depoter er opbrugt. Ikke noget jeg vil anbefale efter at have googlet det!!

Jeg har skrevet til forskellige instanser, men det kan du se i tråden Brug af gift ;).

Jeg vil anbefale dig at bundrense huset og kalke overalt du kan. Lave et sted for dine høns hvor de kan sandbade i tørt jord/sand året rundt og skifte dette en til to gange årligt - det er hamrende vigtigt for det er hønsens eneste måde at holde sig rene på

Hvidløg skulle virke forebyggende.

I et af de svar vi fik fra 'de kloge' (århus universitet) ;) var at anvende stoffet pyrethrin. Det et middels som er ugiftigt for mennesker og større dyr. Det fås hos Matas og hedder 'Matas insektfri spray'. Det er tilladt at bruge selv hos økologer og anbefales også mod bananfluer i kompostbeholdere m.m.

Vi har ikke selv prøvet det, men håber der er nogen der vil!!

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #2 Dato: 21 Marts , 2008, 16:09 »
Frontline Vet, som fås i en forstøverflaske, skulle kunne bruges, siger min dyrlæge, men jeg er dog ikke 100% sikker, efter det jeg har læst fra Hanne. Kan jo godt være, at dyrlægen bare har set det ud fra det synspunkt, at det virker, og hønen bliver ikke syg af det.

Jeg brugte det til kalkben, og det forsvandt efter 3 behandlinger, hønen var svært angrebet, de andre fik en gang allesammen ialt, samtidigt med første gang til den svært angrebne.

De var ikke begyndt at lægge æg endnu, da jeg behandlede, tror også nok, at jeg ville vente nogen tid med at bruge æggene så.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #3 Dato: 21 Marts , 2008, 16:31 »
Det er uheldigt at dyrlæge anbefaler gift til dyr, hvis produkter spises af mennesker, men det er nok som du skriver Børge, fordi de er DYRlæge og ikke MENNESKElæge :D

Jeg har netop tilføjet et svar i tråden 'Brug af gift', vi har fået fra en dyrlæge fra fødevarestyrelsen, som netop skriver til os, at man ikke skal bruge ovennævnte stoffer.

helle skøtt

  • Gæst
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2008, 17:39 »
Hej Helle.
Vi har lige haft det oppe at vende her inde se evt tråden 'Brug af gift'.
Jeg har været ved at undersøge markedet, for jeg mener ikke det er ligegyldigt hvad man sprøjter på sine høns eftersom amn skal spise både kød og æg efterfølgende.
Hej igen.
Vi er helt enige. Det er ikke ligegyldigt, hvad vi kaster rundt med.
Og jeg har læst den efterhånden lange tråd... du har ret i det meste, der står endda, hvilken staldchok man skal bruge - jeg har nu aldrig set andet end den røde hos min hønsekøbmand.
Det, jeg mener, er bare, at det er nogle laaange tråde, man skal igennem. Kunne man ikke samle al den viden, der ligger i et opslag eller noget?
Feks. Giftnavn, bruges mod, tilbagehold, fordele og ulemper
Så man kunne slå det op, når man pludselig, som jeg i dag, har en høne, der er så mat så mat og man bare vil gøre alt for, at hun kommer på benene igen. Hun bliver madet og vandet, og så skulle hun jo også lige dryppes for alt muligt - tænk, hvis jeg havde overset noget, og det er dét, der er ved at tage livet af hende.... Så er det jo, at man finder al sin gift til hunde og katte og så siger hmmm, skal hun have advantage, frontline, turbo-jet eller hvad? (Helst noget, der ikke svækker hende yderligere...  ::))

 

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2008, 17:49 »
Det kan du tro jeg også er i gang med, artiklen er så godt som færdig Helle, jeg mangler bare lige nogle godkendelser på nogen gode billeder der skal høre til.

og så er min plan også at lave opslag i leksikom vedr div præperater, som ikke er der i forvejen.

Desværre er svaret ikke så enkelt som hvis det er Lille Mis eller trofast der får utøj - sikkert fordi der ikke er så mage der har hobbyhøns som firbenede!

Det er også derfor jeg har rette et henvendelse til disse instanser, for at finde det rette svar...

Tilbag til din lille matte høne - har du konstateret utøj på hende og de andre dyr, eller?

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2008, 19:01 »
I et af de svar vi fik fra 'de kloge' (århus universitet) ;) var at anvende stoffet pyrethrin. Det et middels som er ugiftigt for mennesker og større dyr. Det fås hos Matas og hedder 'Matas insektfri spray'. Det er tilladt at bruge selv hos økologer og anbefales også mod bananfluer i kompostbeholdere m.m.

Vi har ikke selv prøvet det, men håber der er nogen der vil!!

På miljøstyrelsens "gamle" hjemmeside (de har omorganiseret alt, det er åbenbart moderne!) står der følgende om pyrethrin:

Citér
Pyrethrin er giftigt for insekter og er mindre giftigt for mennesker. Hvis stoffet injiceres direkte i blodet, er det ekstremt giftigt for pattedyr. Den lave giftighed skyldes langsom optagelse gennem huden eller i mave-tarmkanalen hos pattedyr. Pyrethrin-stofferne er meget ustabile, og de nedbrydes næsten øjeblikkeligt i sollys. Virkningen af denne stofblanding øges i sprøjtemidlet ved tilsætning af en synergist, piperonylbutoxid. Dette stof er kun lidt giftigt i sig selv, men det hæmmer de enzymsystemer, som nedbryder pyrethrin, således at stofferne får lejlighed til at virke længere tid i insekterne.

(citatet findes i Googles cache: Cached side).

Så jeg er ikke enig i at pyrethrin er ugiftigt for mennesker, det er blot (relativt) ugiftigt i de fleste sammenhænge.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2008, 08:59 »
Så jeg er ikke enig i at pyrethrin er ugiftigt for mennesker, det er blot (relativt) ugiftigt i de fleste sammenhænge.

Christian nu skal tingene jo ses i den rette sammenhæng! Det er jo ikke sådan at vi her på forum anbefaler at spise stoffet i råstore mængder endsige at spise det overhovedet ;).

Salt og kalk er også i den rette kontekst ugiftigt for mennesker, men spiser du en håndfuld af det ene, og injicerer du det andet i blodet, er begge dødelige ;D ;D ;D

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2008, 12:07 »
Citér
Giftighed for mennesker

Stofferne kan fremkalde akut irritabilitet, svimmelhed, opkastning, hudirritation, spisevægring, kramper og koma samt lever- og nyreskader. På længere sigt kan de fremkalde vægttab, kræft og for tidlig nedkomst.

    * LD50 ved indtagelse gennem munden er over 7500 mg/kg legemsvægt.
    * LD50 ved hudkontakt er 1880 mg/kg.

Bemærk venligst den langt højere giftighed ved direkte kontakt!

http://da.wikipedia.org/wiki/Pyrethroid
Med sommerlige hilsner, Christian

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2008, 12:17 »
Jeg kan kun være enig med Hanne i det meste af det hun giver udtryk for, nemlig at man skal være aldeles skeptiske i forhold til alt det der er på markedet. Min holdning er klar, jeg køber og spiser kun økologiske fødevarer, og derfor bruger jeg ikke giftstoffer til mine høns, hvis æg jeg spiser.
Når forhandleren siger at der ikke skulle være problemer med et stof, er det jo fordi han ikke ved bedre. Ellers ville det jo være forbryderisk. Man kan aldrig nøjes med leverandørens oplysninger. Det rummer historien utallige eksempler på. I min fars tid sagde man at bladan var ganske ufarlig for mennesker,når man spiste grønsagerne, i dag ved man det ikke passer. Roundup fik for få år samme karaktestik. Ikke farligt for mennesker, og trænger ikke ned i drikkevandet. I dag ved vi bedre, og at der er fundet Roundup i mange vandboringer, som er lukkede. Mit ærinde med dette er, tænk jer om før i bruger midler overhovedet.
Jeg ved en økologisk hønseavler med 2500 høns, han går jo ikke og pudrer eller sprøjter hønsene. Han holder rent i hønsehuset, giver dem masser af plads, og ordentligt foder. De principper bruger jeg også.
Jens

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2008, 12:55 »
Jeg ved en økologisk hønseavler med 2500 høns, han går jo ikke og pudrer eller sprøjter hønsene. Han holder rent i hønsehuset, giver dem masser af plads, og ordentligt foder. De principper bruger jeg også.
Jens

Jens det lyder jo utroligt yndigt. Men måske der lige skal tilføjes at erhversfjerkræ (uanset om det er traditionel eller økologisk) ikke lever så længe som vores fjerkræ.
Og at der mellem hvert hold rengøres og er en tid hvor staldene står tomme.

Så får vores fjerkræ utøj, så er det til dyrets bedste at vi bekæmper det. Og så er det Hanne kommer på banen med at finde det mindst giftige middel. For gift er det jo, ellers kan det ikke slå noget ihjel.
Hilsen Susanne

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2008, 14:03 »
Erhverv er penge, i sagens natur. Hvis det bedst kan svare sig at behandle sine dyr mod utøj, gør en erhvervsavler det. Hvis det bedst kan svare sig at lade være, så lader han være. I min verden har det ikke noget at gøre med hvordan vi behandler (eller ikke!) vores dyr på hobbyplan.
Med sommerlige hilsner, Christian

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2008, 09:48 »
Jeg ved en økologisk hønseavler med 2500 høns, han går jo ikke og pudrer eller sprøjter hønsene. Han holder rent i hønsehuset, giver dem masser af plads, og ordentligt foder. De principper bruger jeg også.
Jens

Jens det lyder jo utroligt yndigt. Men måske der lige skal tilføjes at erhversfjerkræ (uanset om det er traditionel eller økologisk) ikke lever så længe som vores fjerkræ.
Og at der mellem hvert hold rengøres og er en tid hvor staldene står tomme.

Så får vores fjerkræ utøj, så er det til dyrets bedste at vi bekæmper det. Og så er det Hanne kommer på banen med at finde det mindst giftige middel. For gift er det jo, ellers kan det ikke slå noget ihjel.
Mine høns er også gamle, nogle af den 7 - 8 år, og de får samme behandling, nemlig ingen. Jeg tror simpelthen ikke på at det er meningen at man skal hælde gift på sine høns, og hvordan kan folk, der har høns som hobby altså for sjov, være med til denne fortsatte kemiske forgiftning af livet omkring os. Jeg har børn og børnebørn, og ønsker at overlade dem en klode der er bare lidt bedre end den jeg overtog, efter de vilde år med giftige stoffer i grønsager og drikkevand, og derfor bruger jeg aldrig giftstoffer, hverken til hønsene eller i min have, og det er lykkedes meget godt indtil i dag.

Jeg ved at gode og sunde vilkår giver sunde dyr og mennesker, og at forebyggelse er bedre end helbredelse. Giv hønsene plads, ordentligt foder, så skal de nog klare sig uden nogen form for kemi, sådan har jeg selv levet i 67 år, jeg kan betro jer at det virker.
Jens

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2008, 09:56 »
Jens, det er ikke dyrevelfærd du skriver om, det er din personlige overbevisning.

Og i og med vi er uenige på spørgsmålet om dyrevelfærd trækker jeg mig fra diskutionen.
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Viden om de forskellige midler?
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2008, 10:26 »
Jens du har tidligere skrevet at du ikke ville behandle dine dyr hvis de havde utøj. Og det er efter min mening dyrplageri.

Høns kan blive vældig syge af utøj, og jeg er ikke i tvivl om at det er vældig ubehageligt for dem at have en masse kryb der pipler rundt og bider og stikker dem. - Lus f.eks gnaver i huden og der kommer let eksem og betændelse.

Det er da ikke en fair behandling at spærre dyr inde på et lille område og så ikke tage sig af dem hvis de lider. Fordi man ikke vil have gift i nærheden af sig selv.

Økologi er for mig ikke kun at undgå gift, men respekt for alt levende, også andre end mig selv......