Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ænder få skab?  (Læst 2721 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Svensk landand

  • Gæst
Kan ænder få skab?
« Dato: 20 Marts , 2008, 10:49 »
 :'(
Ved sgu snart ikke hvad jeg skal gøre!!!
Har 3 svensk Blåænder (Bente, Bodil og Brutus) Startede med at de fik øjenbetændelse (er vist ret alm.) og de fik salve og bodil og brutus blev friske, men Bentes ene øje blev værre og hun begyndte at tabe fjerene rundt øjet og på hovedet. Fandt efter lang tids søgen en dyrlæge som ville kigge på hende (trods at han ikke havde forstand på fjerkræ) og nu fik vi antibiotika (til 10 dage) for at huden som er fjerløs er blevt betænd ......dette er 8 dage siden og Bente er vist ikke rigtigt blevet bedre og nu har Bodil fået en skaldet plet mellem øjnen (øjnene ser fine ud) Huden er ikke betænd eller rød...har smurt hende med helosal i mangel på bedre..........Hjjjjææælllp

er ved at slagte dem bare for at jeg ikke kan overskue det!!
Nogen som har oplevet noget ligende? Gode ideer? Råd?? :-[

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Kan ænder få skab?
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2008, 15:29 »
Jeg har haft øjenbetændelse hos mine gæs, og det kom sig af at de parede hinanden, og holdt fast i nakkefjererne under akten, men da der ikke var flere nakkefjer, så gik det ud over fjererne om øjnene, og så gik der betændelse i det,,,,,
Dyrlægen gav øjendråber og jeg dryppede og dryppede, og på et tidspunkt gav jeg op ??? først derefter blev det bedre, men jeg smurte øjenomgivelserne med vaseline og vaskede hver dag med saltvand eller camillete,,,,, der kan skabes en modreaktion af øjendråberne, så jeg ville prøve at holde pause med dem, og så pleje med vaselline på den bare tynde hud og salvand og camille for resten....

Prøv at lade dem gå et andet sted, altså udenfor hvis de går frit, der findes planter der kan give fjerkræ øjenbetændelse, men lige hvilke ved jeg desværre ikke.....

Du kan kontakte dyrlæge Bjarne Rasmussen i Hårlev på Sjælland der er god til fjerkræ, han kan måske vejlede dig videre herfra.
hans telefon nummer er 56286168
  www.haarlevdyreklinik.dk

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Svensk landand

  • Gæst
Sv: Kan ænder få skab?
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2008, 23:13 »
tak for svaret!!!!
Kan med glæde konstatere at Bodil og Bente ser ud som om de ikke behøver toupe resten af livet!! Begge er efter behandling med kamillete,  Saltvandsopløsning, antibiotika, sprit og helosansalve, ved at få bugt med "skabet" og snart får de så forhåbentlig fjer igen!!!

God påske