Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotterne hærger  (Læst 34010 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bernth

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Rotterne hærger
« Svar #60 Dato: 19 April , 2010, 19:01 »
Jeg har haft rotter 2 gange, og havde ikke fugle på dette tidspunkt. Den første gang, havde de lavet rede i et gammel kloarkrør vi ikke brugte ca 1 meter langt den lå ved siden af huset. Jeg kunne stå i min hoveddør og kigge på den. Min svigerfar lånte os en mårfælde og fortalte at vi ikke måtte røre fælden med de bare hænder så den lugtede af menneske og så skulle den druknes Den skriger meget højt og kan skræmme andre væk( dette er ikke et godt sted at bo). Om det passer ved jeg ikke men de sender de yngste ud for det er dem der kan undværes mest, hvis de kommer tilbage er det sikkert. Meget smart. Spegepølse virker. Den anden gang boede den i haven den var hurtig fanget. Den var sandsynlig kommet til fordi naboen fodrede fuglene massivt.
Det er gået hurtigt begge gange giftfrit. Jeg kunne godt tænke mig høns men min mand siger nej netop pga rotter så jeg er glad for at nogen har været rotte fri, selvom i har høns.
Ang glasskår så havde den tidligere ejer gravet glasskår ned omkring hans 2 hundegårde. Det var et mareridt at få fjernet.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #61 Dato: 22 April , 2010, 08:59 »
Velkommen på forum, Lea  :D
Mht. rotter og høns er der ingen sammenhæng.
Jeg har haft høns i flere år nu og aldrig rotter. Vi har en enkelt gang set en rotte løbe i haven, og kontaktede derfor kommunens rottemand. Han nåede frem til, at vi ikke havde rotter, for der var ingen huller eller andre tegn, og det måtte være en omstrejfer. Vi bor tæt på et grønt lidt sumpet område ved en lille å, så måske kom den der fra?
Man undgår rotter omkring sit hønsehold ved at holde det rent og ordentligt. Foder skal opbevares i lukkede beholdere, og huset skal gerne være klodset op, så rotterne ikke kan lave huler under gulvet.
Jeg kan se, I bor nær Vejle, og I skal være hjertelig velkomne her, hvis I har lyst til at se hønsehold uden rotter.  /o
Der kan sikkert også være forummedlemmer, tættere på jer, hvor I kan se høsnehold uden rotter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #62 Dato: 23 April , 2010, 00:26 »
Jeg har alt mit foder inde og i beholder.....Men hvert år når landmanden pløjer sin mark flytter de kære rotter ind i de nærliggende krat. Jeg har også heste, så jeg har hø og halm liggende, men som regel ligger det oppe ved hestene og rotterne er ikke der...Jeg plejer at få bugt med dem hurtigt, men i denne omgang har det holdt hårdt.
Men jeg tror også det er smartest at løfte huset, men da jeg ikke har gjort det fra start, har jeg nu den sidste tid efter frosten er aftaget gravet tagplader ned langs hønsehuset, så må jeg jo se om det hjælper til efteråret, jeg tror jeg har fået bugt med dem for denne gang.
« Senest Redigeret: 23 April , 2010, 00:28 Fra sussie »