Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotterne hærger  (Læst 34014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #30 Dato: 01 Marts , 2010, 22:11 »
Jeg er helt enig omkring hønsene, Marianne. Men det er stadig hvad nogle af Mortalins eksperter siger når de kommer på besøg.

Her er foder også opbevaret i spande og tønder for at hindre adgang for gnavere.

I dammen er det en lidt anden sag. Her fodrer vi i et gammelt grisetrug af sten, placeret i et lille træskur, lukket på 3 sider og med tag, så foderet ikke bliver vådt. Her er der fra tid til anden besøg af gnavere i varierende størrelse. Til gengæld har vi altid 2 rotte trådfælder stående ved siden af fodertruget, og det holder altså bestanden godt nede. Men helt få has på dem kan vi ikke.

Hvornår sover du egentlig? Det var et mærkeligt tidspunkt at poste et svar på  :o
« Senest Redigeret: 06 Marts , 2010, 23:57 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #31 Dato: 01 Marts , 2010, 22:21 »
Nu er der 1.2 m vand i haven, så nu er alle hønsene rykket op i alle slags bure og afluk jeg har, oppe i stalden. ALDRIG har jeg oplevet så meget vand..........Vi har stået med dykpumpe 3 timer men det kan bare ikke ses....SUK SUK

Der skal findes alternativer til næste år. Tanker : Rottebekæmpelse.....Bure placeres andre steder ....Nå ja og så var der jo også et håb om at komme igang med avlen af de sorte silker....Men det må så komme på at andet tidspunkt...


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #32 Dato: 02 Marts , 2010, 06:08 »
Det er da en sær holdning de har hos Mortalin, altså at man ikke kan holde høns uden at få rotter. For de fleste af os, der har høns, har da heldigvis ikke rotter.
Men det er nok en af de myter, der er omkring hønsehold. En af vores i øvrigt rigtig rare naboer og tidligere landmand, havde også som kommentar, da vi fik høns: "Når bare der nu ikke kommer rotter"

Erik, jeg har to dårlige skuldre = kroniske slemme smerter. Så det sker tit, at jeg er nødt til at stå op om natten, når det bliver for slemt, og jeg har vendt og drejet mig en times tid uden at kunne falde i søvn igen. Hønsene er noget af den bedste smertedæmpende medicin, der findes, for når man kan flytte fokus over på dem, kan man næsten fortrænge det andet.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rotterne hærger
« Svar #33 Dato: 02 Marts , 2010, 11:53 »
Hønsene er noget af den bedste smertedæmpende medicin, der findes, for når man kan flytte fokus over på dem, kan man næsten fortrænge det andet.  :D

Desuden er der heller ingen medicinske bivirkninger ved høns. /o
Godt at du så har dit lyse sind og dine høns i sådanne timer.
*t

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #34 Dato: 02 Marts , 2010, 12:12 »
Tak Lene, men stærkt vanedannede, det er de *p
Citér
ingen medicinske bivirkninger ved høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #35 Dato: 02 Marts , 2010, 22:42 »
@ Marianne.
Det er jeg da ked af at høre. Det er jo noget trist noget at slås med.

Men er da glad for at høre at du har fundet din egen smertedæmpende medicin. Det er nok ikke den værste af de stærkt vanedannende medicineringer, selvom den kan give næsten permanent 'feber'.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Rotterne hærger
« Svar #36 Dato: 06 Marts , 2010, 23:30 »
Men denne unge "kloge" rottefænger jeg har fået nu vil ikke høre noget, for han er så meget klogere end de der gamle nisser der har kørt rundt og ordnet rotter før ham... /f


Unge rottefængere  >:(  En af slagsen sagde til mig at jeg bare kunne holde op med at holde høns >:( >:( 

Vi har også jævnligt rotter og så kommer kommunens rottemand og smider et par poser og jeg tigger et par poser ekstra, når jeg har lovet ikke at fodre hverken mand eller børn med det, men noget rigtigt gennembrud har vi ikke i sagen. Men trådfælder synes jeg lyder godt, det må prøves. Og så kan vores rottehund få lov at tage livet af dem. (Den vil vældig gerne have fat i rotter og den står og piver ned i tagnedløbene. Jeg tror, den tror vi forholder den noget godt legetøj)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #37 Dato: 07 Marts , 2010, 00:03 »
Men trådfælder synes jeg lyder godt, det må prøves.

Kan varmt anbefales. Det blev ikke til så mange fangster sidste efterår. 3-4 stykker tror jeg. Men året før fangede jeg 13 stk i 2 fælder. Størstedelen over en periode på 2-3 uger. Det virkede nærmest som en pludselig invasion.
Mvh
Erik Andersen

sussie

  • Gæst
Sv: Rotterne hærger
« Svar #38 Dato: 07 Marts , 2010, 19:29 »
Hos min veninde oplevede vi at over en nat begik 15 stk rotter harikiri i murebaljen med vand, der stod i neveau med hesten halm....

Jeg har ikke oplevet det siden, kun en enkelt er faldet for samme trick siden....

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rotterne hærger
« Svar #39 Dato: 07 Marts , 2010, 20:02 »
"Mine" rotter gider ikke trådfælder, >:( Hvad er den bedste madding ??
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2010, 20:38 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Rotterne hærger
« Svar #40 Dato: 07 Marts , 2010, 20:12 »
Lene, vores "rottemand" sagde æbler eller rosiner, og vi fangede en ved hjælp af et overskåret æble.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Rotterne hærger
« Svar #41 Dato: 07 Marts , 2010, 20:22 »
Jeg har haft held med at bruge  mejsekugler, som lokkemad i trådfælderne,smækfælderne,virker fint med en klat nutella.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rotterne hærger
« Svar #42 Dato: 07 Marts , 2010, 23:02 »
Jeg har indtil videre brug majs, hvede og kattemad (tørfoder). Skal ikke kunne sige hvad der virker bedst.
Mvh
Erik Andersen

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Rotterne hærger
« Svar #43 Dato: 07 Marts , 2010, 23:12 »
"Mine" rotter gider ikke trådfælder, >:( Hvad er den bedste madding ??

Ham, jeg havde besøg af, sagde, at rotter er helt vilde med spegepølse. Så der er da lidt at vælge mellem... :D
Johan Gadegaard

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Rotterne hærger
« Svar #44 Dato: 07 Marts , 2010, 23:19 »
Vores rottemand sværger til tørrede figner og vanillekranse.... ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand