Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den dumme hund  (Læst 28552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #30 Dato: 31 Januar , 2010, 20:58 »
Der er ikke noget der kan få os alle op på mærkerne som opdragelse. Det kan både være af børn og f.eks hunde. Der findes som bekendt ingen "facitliste", men det der fungerer for mig, fungerer nødvendigvis ikke for naboen. Dertil er vi alle for forskellige, og vores tolerancer er vidt forskellige i de muligheder vi nu har i hvert vores liv.
Mht. til hundegårde kan det i mange situationer fungere ligeså fint, som mange haver gør. Oplever hunden ikke andet end hundegården eller haven, synes jeg ikke det er optimalt for en sund hund. Det er et spørgsmål om, hvilke oplevelser en hund har udover de snævre rammer som en hundegård eller have kan tilbyde.
Håber ikke disse indlæg vil betyde uvenskab Forummedlemmer imellem. Pas på jer selv og hinanden!

Isabel

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #31 Dato: 01 Februar , 2010, 01:03 »
Jeg er ny herinde i dette forum og har fulgt lidt med fra sidelinien hvoraf jeg har faaet mange gode ting med mig, og ogsaa gode raad fra et enkelt indlaeg jeg skrev i sin tid.

Nu sidder jeg, efter at have laest hele den her traad, med aaben mund og er i chok. Jeg har tit vaeret forundret og positivt overrasket hvor meget i alle goer for jeres hoens og jeres aabenlyse kaerlighed til dem.

Men det maa saa ogsaa sides at det vidst for de fleste af jer der har skrevet i den her traad, saa ogsaa KUN gaelder hoens.

Hvordan pokker kan i finde paa at kalde en jagthund der foelger sit instinkt en dreaber paa baggrund af at den har taget hoens, kaniner osv? Det er OS mennesker der har fremavlet netop disse traek! Hvordan kan du som ejer sige at i tit har taenkt paa aflivning? I burde da have fundet et hjem med kaerlighed til hunden for laenge siden i stedet. (Forstaar dog selvfoelgelig at det er argeligt og haardt at miste dine hoens!)

Hvordan kan ejeren af de to jagthunde (Gordon setter+ Engelsk Setter/labrador) tro at det NOGENSINDE er okay at slaa en hund?

Jeg er rystet helt ind i grundvolden af jer mennesker der paastaar at gaa op i dyrs vel og ve kan taenke, udtale, mene og goere sadanne ting mod levende vaesener som i i denne traad har givet udtryk for.

Hvem end der sagde at nogle af jer burde skamme jer, vil jeg give dig helt ret!

Jeg haaber virkelig jeg har misforstaaet jeres holdninger til levenede vaesener, dog melder jeg mig alligevel fluks ud af dette forum, for skal da absolut ikke stoette et dyreforum med saa lav en taerskel for levende vaesener!!

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Den dumme hund
« Svar #32 Dato: 01 Februar , 2010, 03:41 »
Jeg er ny herinde i dette forum og har fulgt lidt med fra sidelinien hvoraf jeg har faaet mange gode ting med mig, og ogsaa gode raad fra et enkelt indlaeg jeg skrev i sin tid.

Nu sidder jeg, efter at have laest hele den her traad, med aaben mund og er i chok. Jeg har tit vaeret forundret og positivt overrasket hvor meget i alle goer for jeres hoens og jeres aabenlyse kaerlighed til dem.

Men det maa saa ogsaa sides at det vidst for de fleste af jer der har skrevet i den her traad, saa ogsaa KUN gaelder hoens.

Hvordan pokker kan i finde paa at kalde en jagthund der foelger sit instinkt en dreaber paa baggrund af at den har taget hoens, kaniner osv? Det er OS mennesker der har fremavlet netop disse traek! Hvordan kan du som ejer sige at i tit har taenkt paa aflivning? I burde da have fundet et hjem med kaerlighed til hunden for laenge siden i stedet. (Forstaar dog selvfoelgelig at det er argeligt og haardt at miste dine hoens!)

Hvordan kan ejeren af de to jagthunde (Gordon setter+ Engelsk Setter/labrador) tro at det NOGENSINDE er okay at slaa en hund?

Jeg er rystet helt ind i grundvolden af jer mennesker der paastaar at gaa op i dyrs vel og ve kan taenke, udtale, mene og goere sadanne ting mod levende vaesener som i i denne traad har givet udtryk for.

Hvem end der sagde at nogle af jer burde skamme jer, vil jeg give dig helt ret!

Jeg haaber virkelig jeg har misforstaaet jeres holdninger til levenede vaesener, dog melder jeg mig alligevel fluks ud af dette forum, for skal da absolut ikke stoette et dyreforum med saa lav en taerskel for levende vaesener!!

Kunne vel egentlig ikke siges bedre  /o
Og mikkel, glad for at vi stadig har samme holdning til dyr  ;)
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 03:43 Fra LisbethPilkjær »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Den dumme hund
« Svar #33 Dato: 01 Februar , 2010, 08:55 »
@Isabel: Er du vegetar?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Den dumme hund
« Svar #34 Dato: 01 Februar , 2010, 08:58 »
Det svarer jo lidt til at lukke katten sammen med kanariefuglen, og i det tilfælde ville det vel heller ikke undre, at fjerkræet var væk næste morgen !
Vi har bare vænnet os til, at hunde er så behagesyge, at de vil gøre næsten hvad som helst for altid at være i kridthuset - og derfor kan man jo normalt sagtens lære dem, at fjerkræet er fredet, men med en 10 år gammel hund er det nok for sent !
I øvrigt må man jo sige, at med det generalieblad, så burde I nok have være lidt mere opmærksomme på, hvad I lukkede sammen med vovsen !
Der var en bemærkning med hundegårde, og her er jeg helt på linie med Mikkel - hunden ville til enhver tid foretrække indhegningen fremfor at være alene i kassen (Huset), hvis den selv kunne vælge !

med venlig hilsen -  Bent Skaarup Pedersen

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Den dumme hund
« Svar #35 Dato: 01 Februar , 2010, 09:08 »
Ankerine..man behøver vel ikk være vegetar bare fordi man har den holdning at det ikk er ok at slå en hund ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Den dumme hund
« Svar #36 Dato: 01 Februar , 2010, 09:16 »
Jeg synes da ikke at det er OK at slå en hund ???
Men efter min mening går der for meget Walt Disney i vort forhold til problemhunde. Nu er den pågældende hund 10 år, så problemet løser nok snart sig selv....
Havde det været en dum hane, var den jo for længst endt i gryden.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Den dumme hund
« Svar #37 Dato: 01 Februar , 2010, 09:22 »
Næææ.. men det jo det isabel reagerer på ...altså at folk kan slå deres hund...hun nævner intet om slagtning osv.

Med venlig hilsen Søs

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #38 Dato: 01 Februar , 2010, 09:26 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:43 Fra The Mother »

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #39 Dato: 01 Februar , 2010, 09:46 »
Det er egentligt lidt spændende med sådan en tråd som denne, mange folk udtrykker deres meninger om vedrørende en lille udtalelse omkrin ihjelbidte høns..synes det er fint med forskellige meninger, det der er problemet er, at nogle føler sig helt overbeviste om, at deres mening/opfattelse af sagen er korrekt..men husk nu på at i måske ikke kender sagen helt tilbunds..synes ikke man kan tillade, at sige at folk skal skamme sig..man skal kun skamme sig, hvis man ikke sørger for at ens dyr har det bedst muligt..og har de det ikke bedre i himmelen end at stå som tøjret hele dagen..det mener jeg altså..
Denne hund har gjort skade på mange dyr..ikke kun ejerens egne dyr..husk det..
Jeg er nu stadig i den overbevisning, at det er synd for hunden at stå bundet hele dagen..det er man jo nærmest nødt til hvis den render ind i andre folks haver og tar andres kæledyr, katte, kaniner eller hvad det måtte være..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Den dumme hund
« Svar #40 Dato: 01 Februar , 2010, 10:02 »
Er enig med Tha Mother og Rixen.

Hvorvidt løsningen skal være etablering af mega hundegård , omplacering eller aflivning ... ja det kommer jo helt an på muligheder og omstændigheder.

Da vi havde hund var hund og høns løse i haven på skiftehold. Ikk fordi hun gjorde dem noget ..men de GAD altså ikk lege hendes snusegumpe leg !!!

Vi har en nabo hvis 3 (søde) hunde i tide og utide løber løs på mark og vej .... i vores nærmeste lille by er der også en familie der ikke har styr på deres (søde) løbske hund.

De gør ingen skade på andre levende væsner...men kan være årsag til biluheld med fatale følger for både hunde og billist.

Katja ...da det er en dejlig gammel hund i har så håber jeg i får fordelt pladsen på matriklen hos jer så alle kan være med til at give hunde en god alderdom.



Med venlig hilsen Søs

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: Den dumme hund
« Svar #41 Dato: 01 Februar , 2010, 11:17 »
Det her er godt nok en ubehagelig tråd...  /d

Kære Alle: Med så lidt viden om en konkret situation, er det ikke muligt at (be)dømme fair og korrekt. Men hold for øje at fejlen skal søges først hos mennesket - IKKE hos dyret! Skal nogen "straffes", så vil ejeren være oplagt at begynde med.

Så kære Katja + mand: I får herfra et ordentligt velanrettet lærerigt drag over nakken for ikke, at have taget hånd om problemerne med jeres hund for længe siden!
Med det sagt, skal du og din mand være velkommen til at kontakte mig med henblik på evt. hjælp ang. vovsen.

Kan vi nu ikke udfase denne tråd på en ordentlig og venskabelig måde, og være enige om, at problemet ikke løses ved mudderkastning blandt os forummedlemmer... Skal der løses noget på en konstruktiv og holdbar måde, og for at kunne yde ordentlig hjælp/vejledning, så må der relevante oplysninger om forholdet hund/ejer på bordet.

God dag til alle!  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Den dumme hund
« Svar #42 Dato: 01 Februar , 2010, 11:17 »
Jeg kender nogen som engang havde en dansk svensk gårdhund og dennes hovsahvalp, efter en japansk spids. Disse to hunde tog også alt der rørte sig, (katte og især fjerkræ) som de selv havde.
De løb også af og til hen til naboerne og tog for sig af retterne.
En dag de kom hjem havde hundene raseret og dræbt alle deres høns og dette blev dråben som fik bægeret til at flyde over og de blev omgående aflivet.
Samtidigt med disse to hunde havde de også en schæffer og en ruhåret hønsehund, disse to hunde kunne sagtens begå sig blandt hønsene.
Nu har de så en ny dansk svensk gårdhund og en labrador/rottveiler disse to hunde rører heller ikke fjerkræet.

Jeg havde også engang en schæffer og han kunne også sagtens begå sig blandt fjerkræ og katte, uden overvågning.

Jeg ville helt klart få aflivet den omtalte hund, idet jeg ikke selv ville leve med altid at have "et øje på hver finger" hvor den hund nu er . For en dag går det alligevel galt.
Mine dyr skal kunne opdrages til at kunne trives med hinanden. Mine katte rører heller ikke fjerkræet, de har lært at fjerkræet også hører til gården.


« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 11:20 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Den dumme hund
« Svar #43 Dato: 01 Februar , 2010, 12:21 »
Hej Katja
Superærgeligt og trist, men det er jo hvad der kan ske når man har med dyr at gøre og den eneste man kan bebrejde er sig selv >:(. Jeg kender det kun altfor godt. Jeg har selv en hund, der åbenbart er en dræberhund, der burde aflives; En rigtig sød og rar gammel irsk terrier på 11½ år. Hun er  sådan en folk, der ellers er bange for hunde eller ikke kan lide hunde alligevel altid ender med at sidde og klø bag øret. Hvem skulle nogensinde tro at hun ved syn/fært af 'noget-med-pels-eller-fjer-og-en-puls' fuldstændig glemmer sine lydighedstitler (hun var konkurrencelydighedshund i sine unge dage) og gode manere og kun har et i hovedet; 'DRÆB'. Det har da kostet et par høns og kyllinger livet gennem tiden. Alle gange har det været uheld og det har været min egen skyld. Jeg kunne da ikke drømme om at aflive gode gamle Daffy fordi jeg får klumret. Hos Daffy er jagtinstinktet så kraftigt at det overdøver alt andet og sådan er hun altså bare. Til gengæld er det jo også skønt at have en hund, der holder matriklen garanteret fri for mus, rotter, mink og vilde katte. Nogen gange er det rart at have en effektiv jæger ved hånden; hun fangede og aflivede hurtigt en anskudt agerhøne (den manglede en vinge, men kunne altså sagtens løbe ...   :(). En svigerinder var rigtig glad for at få udryddet de forvildede kaniner, der havde undermineret deres lade. De havde selv forgæves forsøgt med fælder gennem længere tid. Daffy ordnede det på en eftermiddag; hun fandt den indgang de åbenbart brugte mest og ventede tålmodigt til de kom ud og så HAPS HAPS. Hun klarede de rotter som min venindes katte ikke kunne få fat i på høloftet og hun blev lånt ud til en nabo, hvor hun i løbet af få minutter havde onduleret 4 rotter, der troede de kunne gemme sig i en bunke flis. Der hvor vi boede før udryddede hun en familie af hvide mink, der havde slået sig ned hos en på vejen og ryddet to andre hønsegårde på vejen samt alt hvad der var af ænder og rørhøns i den strækning af susåen. En næsten genbo fik tyndet ud i sine gæslinger; den ræv fangede hun inde i hans lade (at hun kunne komme afsted og gøre det fordi hun røg ud af halsbåndet på gåturen var så selvfølgelig ikke så smart).
I vores samfund er der desværre en kedelig tendens til at glemme at hunde er rovdyr. Hos nogle hunde er jagtinstinktet kraftigt nedtonet, hos andre er det fuldt intakt og funktionsdygtigt. Man kan lære de fleste hunde at hønsene ikke er lovligt bytte, men man kan altså ikke få en hund til at 'respektere' en høne!  
mvh
Mette

PS Min anden irske terrier er Daffys diamentrale modsætning - han har ikke meget jagtinstinkt og accepterede hurtigt at høns ikke var bytte.
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Den dumme hund
« Svar #44 Dato: 01 Februar , 2010, 12:32 »

I vores samfund er der desværre en kedelig tendens til at glemme at hunde er rovdyr. Hos nogle hunde er jagtinstinktet kraftigt nedtonet, hos andre er det fuldt intakt og funktionsdygtigt. Man kan lære de fleste hunde at hønsene ikke er lovligt bytte, men man kan altså ikke få en hund til at 'respektere' en høne!  
 

Jo - man kan godt lære en hund at acceptere og respektere høns  /o
Her tog det under en uge!

« Senest Redigeret: 01 Februar , 2010, 12:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14