Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den dumme hund  (Læst 28553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Den dumme hund
« Dato: 31 Januar , 2010, 15:13 »
Vi han en afdeling i vores stald hvor hunden ikke må komme, fordi hønsene bor der, og den har et ret godt jagt instinkt.
Nu gik det så sådan, at hunden blev lukket inde i den afdeling, i går aftes, i stedet for ude.

Da jeg så kom der ud i morges var der 8 døde høns, og min utrolig smukke Araucana hane, med store øretufter var sådan næsten død.
EJ HVOR KAN JEG BLIVE TRÆT AF DEN HUND, den har taget adskillige af mine dyr gennem tiden, rigtig mange kaniner, 2 marsvin, flere høns, katte, ja og en nabos avls Maincoon kat.
æv æv og dobbelt æv /d

Det værste var nok at den tog en af de nye Dorking høner, en rigtig fin stor en, som skulle have været flyttet den aften, men vi nåede det ikke, så kan vi vidst lige lære det.

Jeg havde samme dag flyttet 5 store kyllinger i den gård, og de døde alle sammen.

Hvis man kunne spise en hund, var den endt i gryden for flere år siden, men ellers er den jo så sød. æv æv

« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 15:16 Fra Katja »
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Den dumme hund
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2010, 15:23 »
Sikke uheldig du har været - jeg er glad for at vores hund (en cocker spaniel) ikke har opdaget den burde være en jagthund.  ;) Så han vil bare lege med vores høns og det gider de jo ligesom ikke  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Den dumme hund
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2010, 15:38 »
Kære Katja,
hvor er det dog en trist dag!! stor medfølelse herfra!!... møghund! ... også selvom den følger sit instinkt...
 *t *t *t
herfra!

mvh
Grethe

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Den dumme hund
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2010, 15:46 »

hmmm...det lyder ikke, som om det er forsvarligt at have
den hund sammen med andre dyr.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

hoejberg

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2010, 15:56 »
Æv altså. Til dig *t
Til hunden  /1

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Den dumme hund
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2010, 16:05 »
Åh ja, hvor er det ikke til at gøre om. :o
Her  har den anden ejer af stedet en møjhund, som heller ikke kan lade hønsene være ; vi har så opdelt tiden til hønsetid eller hundetid,
men så kommer der børnebørn på besøg  ???
heldigvis er det ikke gået galt i nyere tid, men hvis jeg kunne vælge var det enten høns eller hund.
Mon ikke du vil få mere ro ved at starte en ny hund op og så opdrage den til at hønsene er dine, og derfor urørlige ?
Det tror jeg at jeg ville gøre. /o
Vbeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Den dumme hund
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2010, 16:31 »
Jørgen, jeg synes måske du er lige hurtig nok ude med forslag om at aflive hunden.

Det har været oppe herinde før om hvor meget jagtinstinkt vores forskellige hunde har og nogle har mere end andre.
Vi selv har en Eurasier (spidsnudehund) og hun har også flere kaniner, katte og høns og kyllinger på samvittigheden. Selv vores hvalp på 9 mdr. (blanding af labrador/springer spaniel) har et par kaniner på samvittigheden.
Selvfølgelig er det brandærgerligt for Katja, at hun har mistet så mange høns, men fejlen er jo ikke hundens.
Katja må, ligesom jeg, når uheldet er ude, sparke sig selv et vist sted, for det er os der glemmer at tage de forholdsregler der skal tages, når nu vi ved at vi har hund der har udtalt jagtinstinkt.
Fordi mine har aflivet høns, kaniner osv. får du mig ikke til at aflive mine hunde. Det er mig der har kvajet mig og ikke sørget for at de var adskilt.

Dog, Katja, du har min medfølelse. Det er smadderærgerligt når det sker. ØV ØV ØV  *t

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2010, 16:42 »
Det er jeg ked af at høre Katja..det er drønærgerligt når sådan noget sker..men nu har hunden jo rigtigt fået blod på tanden..måske skulle du overveje en aflivning..men ved hvor svært det er.. :(
vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Den dumme hund
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2010, 17:42 »
Jeg siger ikke at det er hundens skyld, dog det jo den som har dette uheldige instinkt..og det er nu engang sådan, at det er menneskene der bestemmer hvor langt og hvor meget man skal finde sig i..
Synes ikke man kan sige, at det er uretfædigt eller "synd" at få hunde aflivet. pgr. diverse alvorlige problemer, hvis man ikke synes man kan overskue eller forsøge at få hunden på ret køl igen..det som er synd er, hvis man bare lader stå til eller ser tiden an, i håbet om at det nok ordner sig engang..
Der skal bare tages en beslutning og det må hundens ejer afklare sig med..men det bliver svært for Katja, det ved jeg..
Taler måske lidt af erfaring..da vores gule labrador var lille nåede han at dræbe 2 af mine haner..jeg tog konsekvensen og fandt på at binde den døde hane efter hunden i ca. 30 min..og hunden var meget flov ved denne episoden, og om det var at krænke hunden eller hvad ved jeg ikke, men jeg kunne ikke bare lades stå til, og se om han gik amok og tog flere af mine høns..Freddy min hund, var jo kun en hvalp..og jeg vidste at fik jeg ham ikke på andre tanker..måtte vi af med ham..idag er han den dejligste hønsebeskytter, og alle mine høns kan gå frit i haven sammen med ham..

Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Den dumme hund
« Svar #9 Dato: 31 Januar , 2010, 17:45 »
Kære Katja!

Uhhh, det lyder virkelig ikke godt. :( Vi mennesker er heldigvis forskellige og derfor handler vi forskelligt. Der er aldrig kun en løsning på problemer.

Personligt kunne jeg ikke leve med angsten for at noget sådanne kunne ske. - Jeg ønsker fred og ro i mit hjem, og ville blive stresset over konstant at skulle tage hensyn til noget sådan. Jeg ville nok vælge.

Vi har to hunde(golden retriever) og tre katte og de kan fint være i haven sammen med vores 6 silkehøns. - Vi har kun haft høns siden september, men havde det givet problemer, var vi kommet af med hønsene igen.

Hvad du skal gøre ved jeg ikke - kan kun sige, at jeg mener du skal tænke over, om det er ok at leve med angsten, for endnu et dræbt dyr.

Fandt dette på youtube, en forelsket hane, og en hund der kender sin styrke og derfor ikke behøver at bruge den  ;-)  : http://www.youtube.com/watch?v=uA7lHKYokcQ&feature=related


Håber der kommer ro hos dig!

Kh. Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Den dumme hund
« Svar #10 Dato: 31 Januar , 2010, 17:56 »
Helt ærligt, den hund er da spild af foder!
 /d
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Den dumme hund
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2010, 18:01 »
Trist historie, men en eller anden løsning skal der jo findes, enten hunden skal spærres inde eller hønsene sikres bedre.

Når jeg læser sådanne beretninger elsker jeg mine hunde endnu mere end ellers.



VH Gunni.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Den dumme hund
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2010, 18:02 »
Åh Katja jeg føler meget med dig!!  *t med sådan kan det desværre gå med hund med stor jagt instinkt  :-\ det er selvfølgelig meget uheldigt det som er sket.

Hmm herhjemme tror min hund at den er en kat, den "slås" med kattene for sjov - og er bange for høns  <A hmmmmm..... han kan ikke gå sammen sammen med hønsene, da han konstant ville gø af dem  :-\ så vores hund har kun adgang til gårdspladsen, og vi har sat et hegn op til den græsplæne hvor hønsene kan gå frit.

Stort trøste knus fra mig  *t

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Den dumme hund
« Svar #13 Dato: 31 Januar , 2010, 18:08 »
En trist historie Katja, men ja desværre den slags som kan ske, når man har flere arter af dyr omkring sig.

Til de som foreslå aflivning af Katja's hund. I burde simpelthen skamme jer helt ind i næste årtusind >:(
Man afliver ikke en hund,bare fordi den ikke lige passer ind i ens egen lille eventyrverden.

Ja, man kan lære en hund at omgåes andre dyr. Men når man op i en størrelse, hvor vi taler hobbylandbrug, så er der ikke tid til at lemme hver et nyt dyr ind i den brogede flok.

Jeg har 2 slædehunde, hvis jeg lægger en lille kylling mellem poterne på min hanhund, og beder ham om at passe på den - så passer han på den.
MEN slipper jeg ham ud i haven sammen med løse ænder eller høns, så ville der gå jagtindstinkt i ham.

Katja, jeg går ud fra du gerne vil beholde din hund. Har i overvejet at lave en stor løbegård til den? Det fungere fint her på matriklen.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Den dumme hund
« Svar #14 Dato: 31 Januar , 2010, 18:13 »
Jeg har ikke i sinde at skamme mig nogen som helst steder hen!
En hund, der har så mange liv på samvittigheden bare for sjov og trods ejerens reaktioner passer i hvert fald ikke ind i det miljø med mange andre dyr. Jagtinstinkt eller ej - det er en HUND. Den har efter  min mening fået alt for mange chancer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand