Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ægspiser  (Læst 9738 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Ægspiser
« Dato: 15 Marts , 2008, 15:54 »
Min ældste datter har gået og ventet på at hendes nye sebright skulle begynde at lægge æg. Og ægret sig over at lillesøsters dværg wyandotter allerede er særdeles godt i gang.

I går morges da jeg morgen tjekkede var der endelig bid og hun var hurtigt ude af fjerene da jeg mindede hende om at hun skulle kigge til sine høns inden skole.

Men da hun nåede ud og åbnede ind til reden var hønen allerede igang med at spise ægget.  >:(

Jeg har prøvet at lave en lille forsvindingsrede, så jeg slipper for at bruge mit "patenterede universal lægemiddel til fjerkræ" (øksen).

Udover at det er dumt at lade den leve, er der så nogle der har råd/kommentarer?

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Ægspiser
« Svar #1 Dato: 15 Marts , 2008, 16:38 »
Jeg ved at nogle med held har injiceret sennep ind i ægget, men om det virker, eller rettere sagt om hønen har en langtidshukommelse, ved jeg ikke ;)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Ægspiser
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2008, 18:10 »
Prøv at gøre reden så mørk som muligt, kan du hænge noget sort stof/filt som er skåret i strimler for. Det kan nogle gange hjælpe hvis hun ikke kan se det æg hun har lagt........ god held med hende.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Ægspiser
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2008, 19:10 »
Jeg indførte for et par år siden en forsvindingsrede, fordi jeg ikke kommer til hønsene mere end 3 gange om ugen i vinterperioden, men nej det nymodens pjat gad de godt nok ikke. De begyndte at lægge æggene alle andre steder, og til sidst gav jeg dem deres gamle rede tilbage, og vips, så lå alle æggene der igen.
Jens

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Ægspiser
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2008, 19:33 »
Jeg indførte for et par år siden en forsvindingsrede, fordi jeg ikke kommer til hønsene mere end 3 gange om ugen i vinterperioden, men nej det nymodens pjat gad de godt nok ikke. De begyndte at lægge æggene alle andre steder, og til sidst gav jeg dem deres gamle rede tilbage, og vips, så lå alle æggene der igen.
Jens

Jamen Jens dog, en forsvindingsrede fra en hard-core økolog som dig?!?  :o Godt at dine høns havde bevaret deres naturlige instinkter, så du/I kom på rette spor igen! ;)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Ægspiser
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2008, 20:27 »
JDe begyndte at lægge æggene alle andre steder, og til sidst gav jeg dem deres gamle rede tilbage, og vips, så lå alle æggene der igen.

Nu har de her jo aldrig set æg før, så jeg håber de ikke kommer til at savne dem.  ;D

Ellers prøver jeg Lindas forslag, det lyder rigtig fornuftigt. De vil jo gerne lægge et mørkt sted og deres nattesyn er - mildt sagt - elendigt.  ;)

Jeg har godt nok tidligere konstanteret store arvelige forskelle på høns' nattesyn og ved ikke hvor sebright ligger i det spil? Men det er under alle omstændigheder et forsøg værd.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ægspiser
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2008, 22:20 »
Et par andre råd er at fjerne æggene så ofte som det nu er muligt. Og udover det så kan man ligge kunstige æg (porcelæn, gummi eller gips æg) i rederne. Når hønen så ikke har held med de kunstige æg kan de sommetider glemme unoderne igen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Ægspiser
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2008, 23:48 »
Jeg bilder mig faktisk ind, at det med de kunstige æg fik mine gamle høns på andre tanker, da uvanen pludselig bredte sig. Jeg kunne i hvert fald konstatere, at efter ret få dage med kunstige æg i rederne, kunne de rigtige æg få lov at ligge i fred flere dage. Men det er selvfølgelig ikke noget solidt grundlag at konkludere ud fra...
Johan Gadegaard

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ægspiser
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2008, 11:03 »
Min ene gårdhund stjæler æg, og det i en sådan grad at det ind i mellem giver lidt ballade når en af hønerne endnu ikke har forladt reden.

Jeg lagde 2 marmor æg i hver rede, og afventede resultatet, udover at jeg nu mangler et marmoræg, så ligger der også rigtige æg til mig, men jeg tror stadig ikke jeg får dem alle,,,, møghund.
Så kan man jo sige sig selv at hanen er rar, han flytter sig så hunden kan komme forbi  ;D nå men han har jo også delt madskål med hunden da de var små...fedt nok at dyrerne er gode venner, men mine æg altså........ ??? Jeg skal nok få skovlen under den...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ægspiser
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2008, 22:53 »
Ina: Det kunne i dit tilfælde måske være en rigtig god idé at fylde et par æg med stærk sennep. He he... jeg ville godt se hunden når den bider i sådan et æg  ;D Medmindre at den kan lugte det på forhånd  ???

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Ægspiser
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2008, 23:29 »
Ina: Det kunne i dit tilfælde måske være en rigtig god idé at fylde et par æg med stærk sennep. He he... jeg ville godt se hunden når den bider i sådan et æg  ;D Medmindre at den kan lugte det på forhånd  ???

Danny

En af mine kammerater har en gravhund, der med største velbehag slikker dijonsennep i sig :o  Så det er ikke sikkert, den metode garanterer noget  ;D

Johan Gadegaard

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ægspiser
« Svar #11 Dato: 20 Marts , 2008, 08:40 »
Det er forsøget værd med sennep, for det er da irriterende med en æggetyv.
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Ægspiser
« Svar #12 Dato: 21 Marts , 2008, 20:05 »
Der er faktisk en god ide i disse indlæg ;D

Jeg har noget bitterspray som jeg sprøjter på hestnes dækner for at foldkameraten kan holde bisserne fra det, og det virker, om hunden synes det er godt eller skidt ved jeg jo ikke, men så bliver der hældt chilli i sprayen i stedet,,,,, i håb om at hønsene ikke slikker på ægene  ::) urgh
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Oddbjørn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Ægspiser
« Svar #13 Dato: 22 Marts , 2008, 13:48 »
Jeg har ingen erfaring med hund som spiser egg, eller liker sennep for den slags skyld. Men mine høner sluttet med eggspising etter at jeg fyllte opp noen egg med sennep. Tok kun noen få dager, så var jobben gjort. Lykke til.