Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sløje høns  (Læst 7314 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

poul andersen

  • Gæst
sløje høns
« Dato: 13 Marts , 2008, 15:54 »
er der mon nogen der kan hjælpe os

vores nye høns har de sidste par dage virket sløje
de gider ikke hoppe ned fra pinden, og når vi løfter dem ned står de bare og kigger og stritter lidt lidt med fjerene

de var friske nok da vi hentede dem, kan det skyldes nyt foder
sælger gav dem kun pillefuldfoder, her for de æglægningsfoder og
dueblanding da de går sammen med 2 par duer som de er lidt nervøse
over for, men det kan vel ikke skyldes det eller hvad? håber nogen har et bud, det er lidt trist at kigge på i øjeblikket.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: sløje høns
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2008, 16:36 »
Hej Poul

Hvilke høns er ?

Har de gået ude eller inde der hvor de kom fra ?

Hvor længe siden er det du har hente dem ?

Det kan godt være foderet, men det tro jeg nu ikke, du kan mærke om hønse har spist ved at mærke på dem lige over bryst benet på halsen, der skule du kunne mærke om der er en bule på, hvis så har de spist.
 
Det kan være stres hvis i lige har hente dem, det kan godt give lidt tynd mave og det kan hjælpe at give lidt cola eller danskvand et par dage.

Tommy A

poul andersen

  • Gæst
Sv: sløje høns
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2008, 08:21 »
hej Tommy

det drejer sig om 4 stk sussexhøns vi har hentet dem for ca 2 uger siden

det virker ikke som om de spiser noget særligt kan ikke lokkes med hverken franskbrød eller noget sidder bare på pinden med hovedet under vingen, idag ser de endnu mere syge ud, men jeg prøver lige det med cola, måske det hjælper.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: sløje høns
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2008, 13:16 »
Øv, sikke noget...

Har de tynd mave?
Hoster og/eller snotter de?
Har du set efter utøj?

Som Tommy skriver så kan stressen over at være blevet flyttet godt have udløst en virus eller dårlig mave.

Prøv at lave lidt hønseguf og pres små kugler af det ned i deres hals ganske forsigtigt. Altså sådan at de er nødt til at sluge det - men uden at de kvæles  :-\ jeg har fået mange høns på højkant ved at tvangsfodre- og vande i små doser - så de har noget at stå imod med!

Har du mulighed for at tage dem indenfor i en papkasse på gulvvarme eller med en lampe over? - så de ikke skal bruge energi på at holde varmen... Det får også mange dyr på højkant. Man skal bare være opmærksom på at afklimatisere dem langsomt, når de skal ud igen.

Pøj-pøj med dem!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Maja Møller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
  • Og så en snegl
Sv: sløje høns
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2008, 16:29 »
Hej Poul

Ja det er sørgeligt når ens dyr bliver syge. Jeg har selv lige været igennem det samme med mine dyr, og det lyder lidt som samme symptomer. Det er stadig et mysterie hvad der var galt med dem, men de overlevede alle. De kom sig langsomt over 1 1/2 uge. Jeg kom lunkent vand i dem med en engangssprøjte, og det gik fint. Ud over det tilbød jeg dem kun lækre sager.

Jeg håber dine dyr kommer sig!!!
Venlig hilsen Maja

2 skønne tvillingepiger 7 år, den skønneste mand, 1 gårdmis, 1 Brahma Hane, 1 Brahma høne, 1 Brahma/Faverolles høne, 5 røde æglæggere.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: sløje høns
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2008, 21:31 »
Kan de være gået i fældning pga. flytningen. Min nabo mener det er normalt at høns går i fældning efter en flytning til nye omgivelser.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: sløje høns
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2008, 08:50 »
Poul, de lyder ikke til at have det for godt!!

Hvordan går det med dem?

Jeg har en lille kæphest der hedder at man skal lære sit fjerkræ at kende også under fjerene, og helst når de er friske, for så ved man hvordan de evt ændrer sig!

Det kan du ikke nå, men prøv lige at tjekke en af dem alligevel.

Tag den op på dine ben og stryg den forsigtigt. Se på dens øjne, er det klare og vågne eller matte og slappe er der betændelse omkring? Er der snotskorper på næbet omkring 'næsen'?

Se ind i næbet, det er svært at se om noget er unormalt her, hvis man ikke er vant til det,  kommer der slim op ved vejrtrækning? Er der luftrørsorm der bevæger sig som små sytråde i svælget?

Kig på huden, er den smidig, varm og god, eller er den febervarm, tør med skorper, blå mærker eller andet?

Vend forsigtigt dyret om og kig den i kloakken, pust på kloakken og de den bevæge sig. Er den lyserød og fugtig, eller kommer der andet ud?

Se på huden og fjerene omkring kloakken, er der utøj? Eller æg? Er dyret hårdt angrebet af utøj vil der sidde grå klumper på fjerene omkring kloakken.

Jeg har forsøgt at tegne dette her:

poul andersen

  • Gæst
Sv: sløje høns
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2008, 17:13 »
Vores hønsehold blev en kort fornøjelse

lørdag morgen var den ene høne død, og de 3 andre virkede helt
apatiske, rystede meget og kunne dårligt stå på benene, jeg valgte derfor at aflive den dårligste af de sidste 3, da jeg huggede hovedet
af væltede det ud med gullig vædske måske fra kroen, de sidste 2
fik en chance ved overnatning i fyrrummet til idag men så eledige ud idag at jeg valgte at forbarme mig over dem, og gi dem fred.

så således endte vores hønsehold denne omgang.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: sløje høns
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2008, 17:24 »
PU HA. Poul
Det var da en træls start på en ellere dejlig hobby. Dyrene må da ha været syge da du købte dem eller hvad.. <B
Jeg har slet ingen ide om hvad der er gået galt men jeg føler med dig, man bliver så ked af det.'
Kender du stedet hvor du købte, måske de også har syge dyr.
Du gjore det rigtige,  <-  nemlig at hjælpe dem op i hønsehimlen,  <- de havde det ikke godt her
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: sløje høns
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2008, 18:22 »
Det var da frygteligt at det skulle ende sådan. Det er ellers sjældent at høns bliver syge, så de dør af det. Du må prøve at kontakte dem du købte hønsene af. Det lyder slet ikke normalt at der skulle kunne komme væske ud af dem på den måde.

I må have nogle nye, f.eks. kyllinger, som der er en del af i øjeblikket. Jeg smider 24 Sussex-æg i rugemaskine i dag. Så skulle der gerne være kyllinger om 3 uger. Bor I på Sjælland eller ....?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: sløje høns
« Svar #10 Dato: 16 Marts , 2008, 20:20 »
Hvis der er kommet væske ud fra kroen,  så har de vel haft betændelse(gæring) i kroen, og det er jo et tegn på at enten føden eller kroen har været i uorden, jeg skal ikke kunne sige hvor lang tid det tager at blive så syg af det, så man eventuelt kan sige at de har haft det i forevejen, men på den anden side  så er det jo vildt at de alle bliver dårlige på samme måde samtidig,,,,, Jeg ville få deres foder undersøgt nærmere, for at udelukke at foderet faktisk er dårligt.

Jeg håber da at Jeres næste hønseoplevelse bliver meget bedre. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: sløje høns
« Svar #11 Dato: 16 Marts , 2008, 20:56 »
Æv, hvor er det ærgerligt for jer  :( I har forhåbentlig ikke helt mistet modet. Bedre held næste gang  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat