Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Krumme tær  (Læst 7550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Krumme tær
« Dato: 12 Marts , 2008, 23:26 »
Prøver lige at sætte et billed ind af min hane med mærkelige tær.
Er der nogen som har en forklaring på det  <A

Viser også et par billeder af en krible krable dyr som var i den æggebakke jeg fyldte med dagens æg. Hvad er det??
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Krumme tær
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2008, 07:05 »
Hej!
De krumme tæer kan skyldes problemer med styring af temreraturen under rugning og klækningen.
Sidste år havde jeg store problemer med at holde temperaturen nede i min lille rugemaskine. Det var under den kraftige varme i foråret. Ud af 11 kyllinger var der 2 med meget krumme tæer og 1 med lidt krumme tæer lignende den på billedet. Jeg læste mig frem til at det var grunden.  :)
Se også: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,60.0.html
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2008, 07:07 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Jens Nyborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 52
Sv: Krumme tær
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2008, 07:57 »
Min far var en gang så uforsigtig at avle med en hane med krumme tæer.

Det dukkede op igen og igen i årene efter.  :(

Det så nu lidt anderledes ud,  alligevel synes jeg du skal være forsigtig med tillægget efter ham.

Husk at selv hvis det er på grund af for meget varme under rugningen som Egon siger, så er det altså netop denne hane der udviklede problemet. Var der andre æg i rugningen der blev til noget?

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Krumme tær
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2008, 08:09 »
Efter at have forstørret billedet, er mit bedste bud at det er en genetisk fejl. Hvis det skulle være er en rugefejl vil det ikke gå ud over alle tæer.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Krumme tær
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2008, 08:56 »
Hej.
Af mine 11 kyllinger sidste år havde "kun" 3 hanekyllinger problemet. De 3 Luttehøns jeg avler med i år er fra samme rugninbg. Og ved rugning ved høne i år er der nu 7 velskabte kyllinger. Derfor tror jeg på rugningen ved mit problem. Også fordi jeg var klar over temperaturproblemerne dengang.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Krumme tær
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2008, 09:08 »
Tak for respons :D
Det er ikke en jeg selv har ruget ud ,men en jeg fik som halv stor kylling. så derfor er det rart at vide hvad det er.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Krumme tær
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2008, 09:25 »
Hej.
Af mine 11 kyllinger sidste år havde "kun" 3 hanekyllinger problemet. De 3 Luttehøns jeg avler med i år er fra samme rugninbg. Og ved rugning ved høne i år er der nu 7 velskabte kyllinger. Derfor tror jeg på rugningen ved mit problem. Også fordi jeg var klar over temperaturproblemerne dengang.

Det er netop derfor jeg skriver, når det går ud over alle tæer tror jeg det er genetisk. Dit indlæg Egon drejer sig jo nok "kun" om en enkelt tå, måske to, og det er som du skriver en varmefejl ved rugemaskinen.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Krumme tær
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2008, 10:17 »
Den største årsag til krumme tæer er temperatur, eller lav fugtighed under rugning. Det er nok temperaturen de første to uger der er mest kritisk her. Dernæst kan vitaminmangel give krumme tæer. Det er her riboflavin der er problemet. Vitaminmangel kan stamme fra hønerne.

Normal forekomst af krumme tæer er 1-5 %.

Selv kyllinger der klækkes med fine tæer, kan få krumme tæer efter klækning. Infrarøde varmelamper kan ha noget af skylden, på den måde at kyllinger der er disponeret for krumme tæer nemmere udvikler krumhed hvis de går under disse. Man bør tænke på underlaget til kyllinger altid, især hvis de allerede har krumme tæer. Glat underlag er ikke godt - det gælder allerede ved klækning. En kokosmåtte fx. er velegnet.

Genetik kan være årsagen. Hvis det skyldes generne må genet for krumme tæere være ressecivt. Det vil kun tydeligst til udtryk hvis både hanen og hønen har det ressecive gen for krumme tæer.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Krumme tær
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2008, 08:52 »
- Og krible-krableren er vist en lus.. :D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Krumme tær
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2008, 09:51 »
Tak Lone  <J
De har allerede fået en tur, men sjovt at se udyret sådan RIGTIG. Har aldrig set en( in live.) <R <R
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Thomas Poulsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 304
Sv: Krumme tær
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2008, 22:55 »
Krumme og skæve tæer er det det samme?

Kan temperaturen på gulvet ikke have noget at sige, koldt gulv f.eks ?