Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diarré og kul til høns??  (Læst 11182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Winni Velling

  • Bruger
  • Indlæg: 55
Diarré og kul til høns??
« Dato: 03 Januar , 2010, 11:51 »
Hej forum
Jeg har tidligere skrevet at mine høns har diarré. Jeg fik det råd at give dem kul - men er det bare almindelig grill kul eller hvad menes der??

mvh
Winni

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2010, 12:05 »
Der er noget med at det skal være rigtige trækul - ikke briketter.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2010, 12:11 »
Det er trækul. de skal have.
Jeg læste på posen med grill-briketter her. De består af trækul og kartoffelmel. Kartoffelmel skulle også virke "samlende" på en tynd mave, så jeg har tænkt, at det nok var okay.
Har brugt det med godt resulatat.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2010, 12:29 »
Jeg plejer at tænde et lille bål i haven og når det brænder allerbedst (eller har gjort det i noget tid...) så slukker jeg bålet med vand. På den måde kan jeg hurtigt (og hyggeligt) lave en en hel spandfuld trækul, som jeg så giver hønsene i en skål lidt ad gangen. En spandfuld holder lææænge!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2010, 14:28 »
@Storm Olsen
jeg har overvejet grillbriketter... men troede ikke at de duede, så forkastede ideen igen... men hvis du har gode erfaringer så tør  <T jeg også godt prøve ....
ellers må jeg igang med et bål... det KUNNE jo også bruges  <A´ved ikke liiiiige hvorfor jeg ikke har gjort noget ved det før ...

men HVORdan serveres de dersens kul... smulrede og i bunken af skaller... eller?!?!... <A

med venlig hilsen
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2010, 14:37 »

men HVORdan serveres de dersens kul... smulrede og i bunken af skaller... eller?!?!... <A

med venlig hilsen
Grethe

Jeg smider de store stykker i en spand og slår dem i stykker med en kæp - indtil stykkerne er mindre end en ært.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2010, 15:51 »
Det er faktisk en god ide med bålet. Det har jeg heller ikke tænkt på. Måske lidt under indflydelse af, at min naboer hader folk med havebål :D
Jeg blander kullet i hønseguffet.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #7 Dato: 03 Januar , 2010, 16:32 »
Det er faktisk en god ide med bålet. Det har jeg heller ikke tænkt på. Måske lidt under indflydelse af, at min naboer hader folk med havebål :D
Jeg blander kullet i hønseguffet.

Der er daikke noget bedre end et lille havebål (siger den gamle spejder...)   :o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #8 Dato: 03 Januar , 2010, 22:20 »
Jeg har prøvet at finde ud af hvad der er i grill-briketter, det nærmeste jeg er kommet til det er forskellige former for træ, kokosskaller og som der stod "div. forskellige godkendte tilsætningsstoffer", hvad tilsætningsstofferne består af er åbenbart en forretningshemmelighed, jeg vil holde mig til rent trækul, det er rent kul uden andre ting.
Da jeg fik min første høne for over 40 år siden, hed det sig at man skulle bruge aktivt-kul, det samme som blev brugt i mange akvarier i vandfiltret, det er bare ikke til at skaffe mere i små mængder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #9 Dato: 03 Januar , 2010, 22:26 »
Aktivt kul kan købes i enhver dyre/akvarie handler i små portioner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2010, 22:39 »
Aktivt kul har de ikke i dyrebutikkerne her i Nordsjælland, Matas og Matrialisten havde det heller ikke, en enkelt dyrehandler ville skaffe det hjem, hvis jeg aftog 25kg. Det bliver jo ikke brugt i de moderne akvariepumper mere.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #11 Dato: 03 Januar , 2010, 22:41 »
Ide.

Til alle med brændeovn/brændefyr.

Når ovn/fyr er gået helt ud (næste morgen/dag) og asken fjernes, vil der naturligt ligge stykker af træ (under forudsætning af at det er træ der fyres med) som ikke er fuldstændigt opbrændt. Altså som trækul.

Hvis man er sikker på at der ikke er gløder tilbage, burde dette være et godt tilskud til hønsegården. Dog ikke i for store mængder. Asken vil blive arbejdet ned i jorden af hønsene når de skraber rundt i gården og give næring til jorden (og den evt beplantning man har i hønsegården) og trækullene vil give hønsene det tilskud af kul de har behov for.

Bare en ide!!
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Diarré og kul til høns??
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2010, 07:43 »

Tak  /o

Jeg brugte din ide nu til morgen, da jeg skulle tænde op i brændeovnen.

..nemt og enkelt!!

Hvorfor har jeg dog aldrig tænkt på det?!!
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14