Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ørebetændelse  (Læst 11360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
ørebetændelse
« Dato: 30 December , 2009, 11:47 »
Jeg kom til at se at min sussex havde ligesom gul ørebetændelse ud af ørerne i dag og det lugter. Er det ørebetændelse?
Det skader vel ikke at vaske ham i noget atamon blandet med vand eller?
Han virker frisk nok.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ørebetændelse
« Svar #1 Dato: 30 December , 2009, 12:35 »
Jeg ville vente med atamonen, indtil èn med forstand på det her har svaret Bettina.

Atamon hæmmer og modvirker svamp...men ved ikke om det hjælper på betændelse.

..og ja, det er helt sikket betændelse, den har

God bedring med den
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: ørebetændelse
« Svar #2 Dato: 30 December , 2009, 12:46 »
Den skal da have noget antibiotika så, hvis den skal beholde hovedet. Men mon ikke det er med høns som med køer  køer på antibiotika = mælk forbudt..... høns på antibiotika= æg forbudt????

Jeg kan også lige suplere med min mantra: Kamillethe i massevis, og gerne stærk :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: ørebetændelse
« Svar #3 Dato: 30 December , 2009, 12:57 »
Citér
Men mon ikke det er med høns som med køer  køer på antibiotika = mælk forbudt..... høns på antibiotika= æg forbudt?
Jo, der er ganske rigtigt tilbageholdelsestid på æg, når der gives antibiotika, men lige i Bettinas sussex's tilfælde er det nok ikke relevant  ;)

@Bettina; prøv at se tråden her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7042.0.html

Kunne det være det samme problem?

Dog lyder det som om, der er "afløb/gennemgang" (altså, at der ikke sidder en prop af betændelse i øret/bihulen), så måske er problemet ved at være overstået?.. Men ring lige og hør dyrlægen ad...
« Senest Redigeret: 30 December , 2009, 13:02 Fra Jake »
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: ørebetændelse
« Svar #4 Dato: 30 December , 2009, 12:59 »
Ørebetændelse hos mennesker gør afsindigt ondt, måske er det det samme hos dyr, så spørg en dyrlæge, hvad du skal gøre.  Man kan jo ikke se på høns, om de har ondt, før det er for sent at gøre noget ved det.  Det er så vigtigt for dem at se raske ud, så de ikke ligner et nemt bytte, så de "skjuler" sygdomme så længe som muligt.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: ørebetændelse
« Svar #5 Dato: 30 December , 2009, 13:12 »
Atamon har absolut ingen virkning på betændelse, og hvis dyret har ørebetændelse, skal der antibiotika til og altså en dyrlæge, man kan ikke eksperimentere sig frem til alting, det bliver nemt til dyrplageri, det er derfor dyrlægen har en langvarig uddannelse, så af med hovedet eller besøg af en dyrlæge.
Ørepine er forfærdeligt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: ørebetændelse
« Svar #6 Dato: 30 December , 2009, 13:13 »
Jo, der er ganske rigtigt tilbageholdelsestid på æg, når der gives antibiotika, men lige i Bettinas sussex's tilfælde er det nok ikke relevant  ;)

Ahhhh jeg har hovedet fyldt med snot og er i det hele tage en pyldrerøv idag, så er vel lidt undskyldt, er jegikke ;) ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: ørebetændelse
« Svar #7 Dato: 30 December , 2009, 14:20 »
Han har ikke ondt overhovedet og det er bare noget gult der væsker lidt ud af ørene, han opfører sig som han plejer og holder damerne godt til stadigvæk, kan nemt vaske hans ører og røre ved dem, han er heller ikke tyk i hovedet, lidt varm måske.
 prøver lige at vaske hans ører i kamille te og ser hvordan det så ser ud. :) Han lider jo ikke. Atamonen har jeg ikke vasket ham med.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: ørebetændelse
« Svar #8 Dato: 30 December , 2009, 14:53 »
Bettina; ring og hør dyrlægen ad inden lukketid... Det er bedre at få en afklaring inden længe. Du kan så hurtigt få udleveret, hvad han nu evt. udskriver. Der er også en helligdag på vej. Hvis det er optræk (og ikke aflutningen, som jeg nævnede tidligere) til en rigtig gang ørepine/betændelse, så er det bedre at få taget det i opløbet.  :)

Go' bedring med ham  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: ørebetændelse
« Svar #9 Dato: 30 December , 2009, 15:05 »
Wanda ..... sidder du og holder æg tilbage ???  *g
Med venlig hilsen Søs

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ørebetændelse
« Svar #10 Dato: 30 December , 2009, 15:42 »

Jeg håber også, at du når dyrlægen inden lukketid.

Gul væske ud af øret ER betændelse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: ørebetændelse
« Svar #11 Dato: 30 December , 2009, 16:14 »
Wanda ..... sidder du og holder æg tilbage ???  *g

Jeg er ikke på antibiotika.... endnu ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: ørebetændelse
« Svar #12 Dato: 30 December , 2009, 17:13 »
Tak for svarende alle sammen, nåede ikke dyrlægen i dag,  :-\
Jeg kan huske der var en der fortalte mig noget engang om dette for han ku se hvores brahma kok havde haft det, men ku ikke huske et bjæf af hvad han sagde og det var noget i stil med hvad lugovets siger.
Hvis han kommer til at hænge må han lade livet, han skal ikke lide, men gør som du skriver lugovets.
Stakkels min kok, bihule betændelse gør av, speciel i lys.  :-[
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: ørebetændelse
« Svar #13 Dato: 30 December , 2009, 17:47 »

Måske du kan nå dyrlægen i morgen, selv om det er nytårsaftensdag...min har i hver fald åbent.

Det er synd, hvis hanen skal lade livet for en ting, som nemt kan tages med antibiotika.

...men ellers er Lugovets en klog mand, som ved, hvad han taler om, så hans behandling må du skynde dig at komme i gang med.

Pøj, pøj med det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: ørebetændelse
« Svar #14 Dato: 30 December , 2009, 19:47 »
Bettina, jeg gentager: Du kan ikke se på hanen, om han har ondt!  Få så fat i dyrlægen!  Du kan måske få ham/hende til at sende en recept til apoteket, uden du behøver møde op hos ham/hende med kokken under armen.  Det skulle nok kunne nås, selv om det er nytårsaftensdag i morgen.  Jeg ville ikke selv kunne vente til mandag, hvilket er alternativet.
Indtil da, gør som lugovets skriver.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk