Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: utøj.  (Læst 25030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: utøj.
« Svar #30 Dato: 14 December , 2009, 16:45 »
@Gunni: Vedr. kamillethe, så virker det super godt, og min erfaring med mine børn, siger mig at kamillethe virker hurtigere end saltvand. Og det er bare at lade det køre igennem et kaffefilter, så er problemet med de små "gryn" væk :)

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #31 Dato: 14 December , 2009, 19:46 »
Jeg ved ærlig talt ikke om den lider. hvis jeg mente den havde smerter, så havde jeg aflivet den allerede der på rastepladsen, hvor handlen fandt sted.
så snart man har vasket øjet, så den kan se, frisker den helt utroligt op, og spiser en masse, og igår forsøgte den sig med et sandbad. når man så kommer derned igen idag, så står den og hænger, og puster sig op. derfor er jeg så meget i tvivl om jeg skal aflive eller ej.
Storm-olsen kommer og besøger mig torsdag. en andenhånds mening, er altid god..

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: utøj.
« Svar #32 Dato: 15 December , 2009, 00:07 »
Håber du har lært at man aldrig skal købe dyr på en rasteplads.. Og hvorfor skulle man også det, Vil sælger ikke have dig på besøg, så har sælger måske noget at skjule.
Eller hvis man selv har for travlt til at opsøge sælger, skulle man måske finde en anden race tættere på en selv.
« Senest Redigeret: 15 December , 2009, 00:18 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: utøj.
« Svar #33 Dato: 15 December , 2009, 02:44 »
Hvis du vil gøre det godt for hønen, så synes jeg, du skal tage hende til dyrlægen nu, istedet for at vente til torsdag med at tage en beslutning... Måske vil en gang antibiotika hjælpe hende? Hvis hun er så dårlig, så bliver hun meget hurtigt mere afkræftet, og så er hendes chancer for at klare den betydelig mindre. Kulden betyder også, at hun skal bruge mere energi på at holde varmen, og derved har hun endnu færre kræfter til rådighed.
Utøjet tapper hende også...
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: utøj.
« Svar #34 Dato: 15 December , 2009, 06:44 »
Patricia, du skriver:
Citér
Du skal sprøjte dem ca. hver 4. dag (3-4 gange) så skulle alle æg være klækket.
Hvordan skal man så sprøjte, skal man skille fjerene i nærheden af kloakken, så man kan se hud, og gi' dem et pift og så er det godt? Eller hvor mange pift skal de ha' pr. tur?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #35 Dato: 15 December , 2009, 07:51 »
Så vidt jeg er orienteret, er hønen allerede på antibiotika og umiddelbart i bedring.

Det med dyrlæger kan være svært. Der er langt mellem dem med rigtig fjerkræ forstand her på egnen.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #36 Dato: 15 December , 2009, 10:43 »
patricia: sælger bor på sjælland, og jeg på fyn. vedkommende skulle selv til LU, og derfor foreslog jeg selv, at vi mødtes på fyn! Jeg gik automatisk ud fra, at med den stilling sælger har, som jeg ikke vil komme ind på her, at vedkommende måtte være respektiv og erfaren avler!
Jeg har endnu engang taget et kig ind i den beskidte verden af dyrehandel, og lært at man absolute ikke kan stole på nogen!
At jeg så burde vælge en anden race, som lå tættere på, fordi min pengepung er lavet af muldvarpeskind, det er jo en anden side af sagen. og til det, kan jeg jo kun sige, at det er nemt at være bagklog!
det hjælper ihvertfald ikke på min nuværende situation!

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #37 Dato: 15 December , 2009, 10:48 »
Jake: jeg vil endnu engang godt have lov at pointere, at hvis jeg var i tvivl om dyret led af smerter, så havde jeg været ved en dyrlæge eller aflivet!. Hønen har nu været under behandling siden torsdag, og de forskellige remidier skal lige have en chance for at virke. Jeg lade hende ikke bare gå fordi jeg ikke vil "give slip på en sjælden race!"

men jeg kan også godt forstå, hvad du mener med at hun skal bruge ekstra energi pågrund af kulden, og det vil jeg tage med i mine overvejelser.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: utøj.
« Svar #38 Dato: 15 December , 2009, 11:22 »
@pylle pylle

Hvis du har mulighed for evt. at give hønen lidt ekstra varme, måske med en varmelampe el. lign.
mange dyr incl. fjerkræ og stuefugle har godt af ekstra varme under sygdom  :)

Når nu den er på toppen igen, skal du vel have en hane til dem  ;D  måske nogle i special-klubben kan hjælpe med dette, hvis det bliver aktuelt :

http://www.racefjerkrae.dk/topklub/

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: utøj.
« Svar #39 Dato: 15 December , 2009, 11:26 »
Jeg tror søreme, at Bjørn godt kunne tænke sig et par kyllinger af dem  ;D
Mvh Marianne

Offline Jake

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
Sv: utøj.
« Svar #40 Dato: 15 December , 2009, 11:49 »
Citér
Så vidt jeg er orienteret, er hønen allerede på antibiotika og umiddelbart i bedring.

Det med dyrlæger kan være svært. Der er langt mellem dem med rigtig fjerkræ forstand her på egnen

Citér
jeg vil endnu engang godt have lov at pointere, at hvis jeg var i tvivl om dyret led af smerter, så havde jeg været ved en dyrlæge eller aflivet!. Hønen har nu været under behandling siden torsdag, og de forskellige remidier skal lige have en chance for at virke. Jeg lade hende ikke bare gå fordi jeg ikke vil "give slip på en sjælden race!"

@Storm-Olsen / @Pylle Pylle

Den havde jeg ikke lige fanget, at hun allerede er på antibiotika. Det er fint. Det er iøvrigt receptpligtigt - derfor foreslog jeg dyrlægebesøg! Det var ikke med henblik på aflivning. Ved godt, hønen ikke bare går, for at bevare racen.  :)

Og ja, der er langt mellem dyrlæger med fjer-forstand...  /d

Vil du gerne behandle utøjet nu - mens Frontline nok er for stærke sager - så findes et produkt, der hedder Exner Petguard. Det kan du fint bruge. (Fandtes engang en tråd om dette - måske den er at finde stadig?)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #41 Dato: 15 December , 2009, 12:14 »
Petguard er faktisk en rigtig god ide.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #42 Dato: 15 December , 2009, 12:25 »
Petguard er hermed bestilt.
Bjørn: hvis det til sommer skulle blive aktuelt med en hane.. hvad farve skal jeg så vælge, for at farverne ikke bliver blandet? eller skal jeg have 2 haner??

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #43 Dato: 15 December , 2009, 12:40 »
Nu har jeg bestilt en varmelampe. men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bruge den. altså hvornår skal den tændes? skal jeg tænde den om natten?? eller bare et par timer en gang i mellem?? og hvad så når den er slukket.. fryser de så ikke bare endnu mere?? den skal måske kører fast, indtil det bliver sommer??

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #44 Dato: 15 December , 2009, 12:50 »
Det er i grunden en høne, der får en vældig masse omsorg og opmærksomhed. :D
Hvis jeg nogensinde bliver syg, håber jeg, du er lige i nærheden :D

Jeg ville i første omgang lade varmen være tændt døgnet rundt. Efterhånden, som den får det bedre, ville jeg så begynde at trappe ned - i første omgang ved at slukke i kortere perioder om dagen og så forlænge de varmefri perioder gradvist.

Ser det ud som om, de/den får det bedre? Jeg er efterhånden meget spændt på at møde dem!