Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: utøj.  (Læst 25027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: utøj.
« Svar #15 Dato: 14 December , 2009, 11:47 »
Ja, jeg vil nok også være lidt forsigtig, sålænge de er syge.

Den frontline jeg tænker på er på en pumpeflaske, og på den står der hvor meget der skal bruges pr. kg legemsvægt. Så kan man regne ud, hvor meget der skal til.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #16 Dato: 14 December , 2009, 11:54 »
Jeg syntes vi skal vente.. den ene er stadig meget syg..og det er jo kun et par mdr vi skal vente.. måske 4.. ;)

Jeg har lige siddet og nærstuderet dem et stykke tid. den sølvfarvede, virker okay frisk. Den har dog et meget krumt overnæb syntes jeg, så den kan ikke lukke næbbet helt. Det betyder heldigvis ikke det helt store. den kan da spise og drikke. det er også den som er hårdest ramt af hønselus.

Den anden er mere ødelagt. Skillevæggen mellem næsebor, og midtervæggen, er ødelagt. Den er blind på det ene øje, og har meget øjenbetændelse. Jeg vasker 2 gnge om dagen med kamillethe, som ser ud til at virke fint. Den har også kalkben. Jeg overvejer igen at aflive den. Den leder efter vand og mad, ved at bruge fødderne. Den mærker sig frem, og når den så mærker en skål, hopper den op på kanten og stikker hovedet i. når det er vand, for den dyppet hovedet helt i, den første gang.. et par gange hakkede den forbi skålene, og så går der et par hak, før den finder ud af at skålen er til den anden side.

Jeg ved ikke om jeg skal aflive den. Hvis man ser af rent praktiske grunde, så skulle jeg jo få den aflivet. Men.. den kæmper virkelig. Hvis den havde en lille fast gård, ville den jo godt kunne få et hyggeligt lille hønseliv der. og et eller andet sted, syntes jeg den fortjener det.. tror virkelig den har haft et lorteliv indtil videre. på den anden side, ved jeg jo godt det er rent instinktivt at den kæmper.. ville den rent faktisk have bedre af at få fred?? øv det er svært..

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: utøj.
« Svar #17 Dato: 14 December , 2009, 12:44 »
Hej Pylle,

Det er dæleme svært. Men hvis det var mig, tror jeg nu nok, at jeg ville aflive den - på grund af de uhelbredelige skader i næb og øje, og de lidelser den kæmper sig igennem lige nu. Og man ved jo ikke, om den rent faktisk kommer sig, eller blot skal igennem endnu mere før den bukker under. Hvis den kommer sig, vil den jo stadig kun leve 'et halvt hønseliv' med de ting den jo ikke kan slippe af med. Og det vil måske være tvivlsomt om den kommer til at lægge æg - og til avl ville jeg ikke bruge den.
Tja - det er nok i bund og grund et samvittighedsspørgsmål, og da du kan se den og har den, er du nok den eneste, der kan træffe den helt rigtige beslutning. Pøj-pøj, uanset hvad du vælger.  *l
Mvh Marianne

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #18 Dato: 14 December , 2009, 13:03 »
puh.. jeg syntes du har meget ret Marianne.  :'( tænk jeg sætte mig selv i den situation 2 gange, inden for alt for kort tid..

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: utøj.
« Svar #19 Dato: 14 December , 2009, 13:09 »
Pylle ..du skriver den fortjener et godt liv.

Ja jeg ved godt det lyder trist ...men jeg synes den fortjener fred  :'(

Med venlig hilsen Søs

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #20 Dato: 14 December , 2009, 13:21 »
ja.. det er nok det bedste..  :'( :'( :'(

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #21 Dato: 14 December , 2009, 13:23 »
Det tror jeg. At det er det bedste, altså.

Hvis den kun var blind, så ville jeg såmen tro, man godt kunne give den anstændige forhold (sagde damen, der også har blinde marsvin..), men hvis skillevæggen mellem næsebor og midtervæg er ødelagt, så vil hun jo blive ved med at få infektioner og formentlig også smerter.

Øv.

Mon ikke, du lærer det efterhånden? Det har vi andre da gjort. Men hold op hvor har jeg "reddet" mange umulige dyr, inden jeg fattede, at jeg ikke kan redde dem alle.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #22 Dato: 14 December , 2009, 13:29 »
hm.. der er nok ingen vej uden om.. jeg sover på det til i morgen.. og så må jeg tage en beslutning... :'(

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: utøj.
« Svar #23 Dato: 14 December , 2009, 13:57 »
Hvis den ellers får den føde, den har behov for, og ikke lider, så ville jeg vente indtil slægten er ført videre, ikke nemt at få fat i disse fugle...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: utøj.
« Svar #24 Dato: 14 December , 2009, 14:36 »
Og kontakt lige sælgeren og giv vedkommende en ordentlig opsang >:( Hvad er det dog for et menneske der har samvittighed til at holde dyr på den måde, og oven i købet ikke er bleg for at tage penge for dem, sikkert fordi de er sjældne :-X
Hvor er det godt at du tager dig af de små pus, og kæmper for dem nu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: utøj.
« Svar #25 Dato: 14 December , 2009, 14:39 »
Hvis den ellers får den føde, den har behov for, og ikke lider, så ville jeg vente indtil slægten er ført videre, ikke nemt at få fat i disse fugle...

Den tanke sad jeg også og tænkte.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: utøj.
« Svar #26 Dato: 14 December , 2009, 14:52 »
Men Pylle har jo ingen hane?!

GKV

  • Gæst
Sv: utøj.
« Svar #27 Dato: 14 December , 2009, 14:53 »
Du skriver længere oppe, at du er begyndt at give medicin, jeg synes du skal give det en chance for at virke, især på øjnene/øjet. Kamillete er ikke så godt som mange tror, de små gryn i væsken kan genere mere end gavne. En let saltopløsning er at foretrække.

Du skriver, at hun også har kalkben. På billedet ser det ikke særligt slemt ud, så det skulle da hurtigt være klaret. Jeg har også læst mig til, at de toppede høns til tider kan blive generet netop i øjnene, hvis fjerene rammer ind i dem, så mit bud i forbindelse med behandling, vil være at studse parykken lidt, bare for en sikkerheds skyld.Den vokser jo ud igen.

Nu er det jo svært at bedømme efter billeder, men jeg kan sige så meget, at da mine englændre blev ramt af Marek var der et par stykker der fik snue og lidt med øjnene, skum og hævelser, mens det stod på var den ene faktisk også lidt skæv i næbbet og jeg var sikker på at det var godnat med den også.

Samtidig med at snuen forsvandt, blev næbbet igen normalt og idag er den fit for fight.

VH Gunni.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: utøj.
« Svar #28 Dato: 14 December , 2009, 16:03 »
Jeg har en høne der er blind på det ene øje. Og hun nyder pladsen øverst i herakiet , er en skrap og livslysten dame. Som GKV skriver så kan det sagtens være hovedprydelsen der generer..... så lige på det område ser jeg ingen problem i at håbe på helbredelse.

Hvis det med næbbet kan gå i orden og den kan tage føde ordenlig til sig og den ikke får tilbagefald .... jamn så fint nok da.

Spørgsmålet er bare ,syns jeg, hvor længe man kan tillade sig at makke rundt med et skrantende dyr. I hvert fald hvis man kan se den har det skidt og det ikke blot er et kosmetisk problem.

 Og i må meget undskylde ..men jeg bliver helt ærligt harm over at begrunde en evt trækken i langdrag med dyrets sjældenhed !!!? Det får den da skisme ikk mindre ondt af ?

Jeg syntes er er super ærgeligt at Kylle har købt så ringe dyr af en så useriøs sælger.

man kan så vælge :

At lade handlen gå tilbage

at (som kylle med sit godehjerte gør) helbrede de stakkels dyr

at aflive syge dyr ..et tab ja ..men de da i det mindste ikk kommet tilbage til de dårlige forhold de kom fra

I bund og grund handler det vel om at vide hvad man køber ...... en fejl jeg selv har begået i løbet af denne sommer.
Med venlig hilsen Søs

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: utøj.
« Svar #29 Dato: 14 December , 2009, 16:33 »
Børge skriver jo netop i sit indlæg : Hvis den ellers får den føde, den har behov for, og ikke lider.

Der er ikke tale om at redde noget for en hver pris, hvis man vurdere at dyret lider er der kun en vej, men det kan sommetider være svært at afgøre hvornår nok er nok.

At undersøge dyr inden køb er altid en god ting, og her skal man huske på at både køber og sælger, har ret til at takke nej tak til en handel.