Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag  (Læst 30454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Dato: 18 Oktober , 2009, 16:20 »
Jeg har jo købt mine elskede faverolles her for ikke så længe siden og i dag mistede jeg den ene høne, <W.
Hvad fejler mine høns, der er et par sussex damer og et par stykker mere af mine faverolles som sidder og hænger, de ser forkølet ud og nogen sidder og gaber (som om de ryger og puster røg ud op i luften) nogen gange siger de nærmest bææææææ eller noget i den stil, havde det også sidste år i hønsehuset.
Som sagt så dør der nogen stykker og det går altid hårdest ud over mine kyllinger. Det minder om influenza, men hvad fejler de?
Har læst meget om det kan være ILT men så mange dør der jo ikke.
Havde ellers lige givet dem hønseguf og en time efter er hun død, selv om hun spiste af det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2009, 16:53 »
gabesyge ???
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2009, 17:04 »
Gabesyge var også min første tanke.
Jeg har set efter orm i deres hals og kan ikke se nogen men glemte at sige at den jeg kiggede i halsen igår havde betændelse i halsen (gule plamasjer, eller hvordan det nu staves). Gav dem noget pincilin som jeg havde liggende fra mig selv af. og der er ikke noget at se i deres hals i dag.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2009, 17:07 »
Jeg har givet dem ormekur som jeg gav sidste gang i mandags.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2009, 17:25 »
Hvad bor dine høne i?
Jeg tænker hvis det er noget du oplevede sidste år også, måske også omkring nu her hvor det begynder at blive koldt og blæsende, så kan det jo være de får træk og det så simpelthen er influenza de får...
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2009, 17:49 »
De bor i en staldbygning som har været svinestald som vi har revet ned og bygget hønsehuse i, se evt min hjemmeside.
Syntes ikke at det trækker derinde, har virkelig passet på da jeg mistænkte det sidste år, men det kan være at de får så meget træk når deres lem er åben at det er det så?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2009, 18:08 »
Hvis lemmen er åben når de sover, så er det det jeg vil skyde på kunne være årsagen. Har døjet lidt med et par kyllinger der sad nede på gulvet og sov forand lemmen. Jeg har normalt åbent, fordi ræven ikke tør komme her, men lukker for dem nu, fordi de har fået træk, så jeg har haft nogle små snotnæser på mine araucana kyllinger og et par landhøner. Efter jeg har lukket for dem hver nat er det blevet meget bedre, så måske det kunne være det? :) God bedring til pyllerne ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2009, 18:42 »
Tak Mikkel. Lemmen er lukket om natten.
Jeg tror egentlig at det er træk, vil prøve at lade dem komme ud kun når det er stille vejr hele dagen og når det så blæser så kun i et par timer indtil at vi får lavet noget så det ikke trækker ind af de huller.
Man får det bare så skidt når de stakler dør, man gør jo alt for dem.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2009, 18:46 »
Ja det er træls sådan noget. Jeg skal have lavet to udvendige vindfang her hos mig, for det trækker stadig om dagen.

Prøv med en lille flamme inde i huset, så kan du se om der skulle være et sted hvor det trak fra ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #9 Dato: 18 Oktober , 2009, 19:30 »
@mikkel

hvordan har du lavet dine vindfang?? Jeg har nemlig selv tænkt lidt i den retning.. for at mindske træk på mine damer :) den ene har nemlig været lidt forkølet og den er ved at komme sig - jeg har også troligt sat den på pind siden den flyttede ind (den var vist vant til at bo på gulvet) og der er ikke så lunt som på pindene...;)

det ville være fedt med et billede eller to... jeg ved du kan - jeg kan ikke finde ud af det.... men du kan ... og jeg vil gerne have lidt inspiration til at gøre det bedre for mine høns :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #10 Dato: 18 Oktober , 2009, 19:44 »
Ja det vil jeg da lige prøve i morgen, men det gør det nok fra lågerne så skal lige se om jeg kan finde på noget smart i morgen.

Mine faverolles sover også på gulvet så har givet dem halm op af væggen og mere der hvor de ligger.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #11 Dato: 18 Oktober , 2009, 22:32 »
Har ikke lavet dem endnu, men har en ide til hvordan de skal laves ;)... Kan lige prøve med en tegning ;) Øjeblik, så ser jeg om jeg kan få lavet en :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #12 Dato: 18 Oktober , 2009, 22:42 »
Mine barneveldere nyser af og til. Gør det noget? De ser ellers ikke ud til at fejle det mindste, så jeg har ikke taget mig af det ind til videre. De får hvidløg flere gange om ugen, or jeg presser altid et par fed i husholdningsresterne.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2009, 23:01 »
Her er billedet

Jeg ved ikke om det virker, for det er blot en idé.. Det ville nok være mere praktisk med en indendørs, men det har jeg ikke plads til pga dørene.

håber det kan give lidt inspiration :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2009, 08:49 »
I dag står flammen på lighteren stille.
Min ene faverolles som ikke havde det godt igår, hiver ikke efter vejret i dag, /o ser dog stadig lidt hænget ud men bedre.

Men 2 wyandotkyllinger har det ikke godt så har taget dem ind og sat dem ved en radiator i køkkenet i en kasse og jeg håber at de overlever. Men sandsynligheden er ikke stor. :'(
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.