Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ung hane bider  (Læst 1493 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline linejl

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Ung hane bider
« Dato: 06 August , 2022, 21:12 »
Hej alle sammen.

Så blev det tid til mit første indlæg.  :)

Jeg har 8 kyllinger, klækket i pinsen i år, dvs. de er 9 uger nu.
De er blandinger af lys Sussex, Orpington og Brahma.
Så vidt jeg kan se indtil videre, er der 5 haner og 3 høner.

Jeg har længe haft en yndlingshane (Hansemand), som altid er den, der kommer og hilser på først, når man kommer ud til dem. Han er nysgerrig, kælen og har et godt overblik og styr på de andre kyllinger og alt, hvad der foregår omkring dem. Efter min mening en rigtig god hane, som jeg havde tænkt mig at beholde.

Men den sidste uges tid er han begyndt at bide mig, når jeg skal gøre rent i hønsehuset.
De går ude i haven det meste af dagen og bliver så lukket ind i hønsegården 2 timer, inden de skal ind i huset for natten. Og hvis de er i nærheden, når jeg gør rent, går han op i huset, og så kommer han nærmest flyvende som skudt ud af en kanon helt fra enden af huset og over for at bide mig i hånden - og han bider til!

Hvorfor gør han mon det? Og kan man rette op på det? Eller skal jeg mon vælge en af de andre haner i stedet for?
Mor til 8 søde kyllinger blandet af lys Sussex, Orpington og Brahma

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ung hane bider
« Svar #1 Dato: 09 August , 2022, 07:44 »
Jeg ville aldrig beholder en aggressiv hane, så hos mig ville den blive til lækker mad, for jeg ville heller ikke give/sælge problemet videre og det også hvis det havde været meget nervøse dyr.
Temperament er endvidere også arveligt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub