Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med dårlig fod  (Læst 12679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Kylling med dårlig fod
« Dato: 18 Januar , 2015, 16:05 »
Hejsa...

Jeg har en flok kyllinger på ca. 2½ måned, og den ene af dem har i nogle dage gået og humpet.

Nu har jeg opdaget, at den af og til ikke kan strække "tæerne" rigtig ud og nærmest går på knoerne, hvis jeg kan sige det sådan.

På nettet kan jeg ikke rigtig finde noget brugbart - måske fordi jeg ikke bruger de rigtige ord...?

Men er der nogen herinde, som kan komme med et forslag til hvad jeg skal gøre? Det er en af de flotteste i flokken, og trives ellers fint.

På forhånd tak.
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2015, 16:48 »
Det kan ske, hvis de vokser for hurtigt. Så har de ikke kraft nok til at bære dem selv.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2015, 16:49 »
Du skulle prøve at skrive til Tanja, hun har har en araucana høne på næsten tre år med samme problem - måske hun kan give dig nogle råd

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=profile;u=1753
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2015, 20:11 »
Det lyder meget som min araucana. Jeg opdagede defekten da kyllingen var nogle uger gammel. Med tiden blev den deforme fod endnu mere deform, men kyllingen, som nu er en høne på næsten tre år, lever fint og trives med sit handicap. Hun bruger den dårlige fod som "paddel", når hun skal fremad, og sover på et fladt underlag, så hun kan hvile sig uden at skulle bruge fødderne. Min høne får klippet neglene jævnligt, da de ikke slides.

Har du evt. et billede af din kylling?

Min Trut ser sådan ud:
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2015, 20:30 »
Kunne måske være de første tegn på mareks/hønselammelse. Det håber jeg godt nok ikke, men muligheden foreligger. Hvilken race er det?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2015, 21:20 »
Foden på min høne ser desværre anderledes ud. Jeg vil prøve at tage et billede imorgen.

Nogle gange ser den helt normal ud, men andre gange peger kløerne nærmest bagud - hvis det giver mening...

Racen ved jeg desværre ikke, fordi jeg købte en dværghøne med 16 daggamle kyllinger som selskab til eneste overlevende fra mine to rugeæg. Og flokken er nu blevet meget broget...!
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2015, 21:45 »
Hvis tæerne krummer bagud, så kan dette skyldes en forkert temperatur i rugemaskinen. Hvis dette er årsagen burde det kunne ses tidligt, men det bliver kun mere udtalt med alderen.
Med fare for at blive lynchet  :(, så er jeg tilhænger af, at man tidligst muligt vælger de kyllinger med defekter fra, så man i stedet bruger sin tid på noget positivt med de sunde og raske dyr. Jeg tror der er flest glæder ved de velskabte og raske dyr, og det er også synet af flotte dyr som kan give andre mennesker lyst til også at holde høns.
Jeg forstår godt at man holder af hver eneste af sine høns, men derfor er det bare så meget mere vigtigt at være kynisk (og rationel) tidligt.
Høns tilhører fra naturens side byttedyr, og naturen lader kun de velskabte leve. Denne naturens rolle og ansvar påtager vi os når vi holder høns!
Undskyld, men der blev lidt for meget Walt Disney i denne tråd.
Bedste hilsner, alligevel  :)
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #7 Dato: 19 Januar , 2015, 16:59 »
Kyllingen har ikke været i rugemaskine... Den var i den flok, som jeg købte sammen med dværghønen som selskab til min egen rugekylling.

Og nu har jeg fået taget billede af dens ben, men mosler med at få lov til at lægge det op.

Jeg overvejer at sætte en slags skinne på for at prøve at tvinge foden på plads.

Men jeg er stadig meget modtagelig for gode råd...!!  /o

Billede af Yssevens høne lagt op, Tanja, moderator

« Senest Redigeret: 19 Januar , 2015, 17:43 Fra Tanja Pedersen »
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #8 Dato: 19 Januar , 2015, 18:05 »
Tak til Tanja for at lægge billedet op for mig.  /o
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #9 Dato: 19 Januar , 2015, 18:20 »
Ligner altså den første jeg havde med mareks... men hvis det er det, så vil du se en meget hurtig nedgang i løbet af få dage. Jeg må indrømme at hvis det var min, så ville jeg ret hurtigt overveje en aflivning, hvis ikke der er fremgang.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #10 Dato: 19 Januar , 2015, 19:17 »
Nogle gange skal man passe på ikke at være så meget dyreven (egoisme), at man blot forlænger dyrenes lidelser. Der kan ofte være mere rationale i en hurtig og effektiv aflivning, end fortsatte lidelser og måske et dårligere liv som en handicappet høne!
Der er alt for mange dyr som lider unødigt som følge af menneskers pladderhumanisme!

Hvis ikke skavanken er en følge af dårlig udrugning, så kan det være genetisk. I begge tilfælde havde jeg besluttet at hente øksen. /d

Hvis du vil have gode høns og starter med kyllinger, så køb lidt flere end du skal bruge, så du kan vælge de bedste. /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #11 Dato: 19 Januar , 2015, 20:55 »
Jeg opfatter det ikke som egoistisk at ville hjælpe min kylling til et liv med 2 fungerende fødder...

Den virker ikke til at være ked af livet - og når den ikke viser tegn på ikke at trives, så skal den da have chancen.

Men det kan da godt være, at jeg (igen) skal spørge dyrlægen. Jeg hører nemlig til den slags, som også bruger dyrlægen til en høne, før jeg finder nogen med en økse...!
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #12 Dato: 19 Januar , 2015, 21:49 »
Jeg opfatter det ikke som egoistisk at ville hjælpe min kylling til et liv med 2 fungerende fødder...

Den virker ikke til at være ked af livet - og når den ikke viser tegn på ikke at trives, så skal den da have chancen.

Men det kan da godt være, at jeg (igen) skal spørge dyrlægen. Jeg hører nemlig til den slags, som også bruger dyrlægen til en høne, før jeg finder nogen med en økse...!
God idé at spørge dyrlægen. Jeg spurgte min, da han alligevel var ude hos os og se på geder, men det var mørkt, han havde travlt og han var træt, så han sagde, at det vidste han ikke hvad kunne være. Det betyder nu heller ikke så meget. Min handicappede høne trives godt. Hun står og venter hver aften ude i hønsegården på, at jeg skal hente hende. Så går vi en lille tur rundt i haven, hilser på gederne, lukker for maranerne i deres hus, henter måske lidt guf inde i menneskehuset, og går tilbage til skurvonen, hvor Trut bliver puttet i hendes håndvask fyldt med spåner (hun bliver båret hele vejen, og følger nøje med i alt hvad der foregår). Deroppe fra har hun et godt overblik, og hakker knurrende ud efter enhver, der prøver at komme op og overtage hendes piedestal. Hun har oven i købet passet og plejet to kyllinger til punkt og prikke. Noget ingen andre af mine araucana nogensinde har formået.

Held og lykke med den lille h*ne. Jeg er spændt på at høre hvad dyrlægen siger.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #13 Dato: 19 Januar , 2015, 21:49 »
Jeg er enig med veteranen, og af samme grunde.
Jeg vil dog tilføje at i naturen havde Darwin ordnet det, den var blevet ædt.
I hønsegården er ejeren Darwin, og dermed følger en forpligtelse til at sørge for at dens gener ikke kommer videre, det er faktisk ret vigtigt.

Og så vil jeg da mene, som veteranen også siger, at man skal bruge sin tid på noget positivt og ikke pladderhumanisme, for det hører ikke hjemme i husdyrhold. Der skal man være rationel, og avle et produkt man kan være stolt af og som eftertiden kan få glæde af.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Kylling med dårlig fod
« Svar #14 Dato: 19 Januar , 2015, 21:55 »
Jeg synes simpelthen, det er latterligt, at ulejlige en dyrlæge med en kyllings misdannede fod.

Men selvfølgelig, hvis jeg var dyrlæge, ville jeg naturligvis tilse den, og skrive en regning på 950 kr, og smile efter jeg havde sat mig ind i bilen.
Men først efter.
Var jeg rigtig hårdkogt, ville jeg anbefale medicinsk behandling, og hvis det ikke virkede, en operation.
Derefter ville jeg påtage mig at bortskaffe kadaveret og give det en anstændig begravelse.
Ja, der kunne nok, tjenes 4000 kr på den sag.
Følelser er der penge i.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2015, 22:05 Fra Jens S »