Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp med lus  (Læst 2401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline y.t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Hjælp med lus
« Dato: 03 December , 2013, 22:05 »
Jeg er ved at blive godt træt af det... Jeg har fået lus på min høns..
Jeg har tømt to staldchok i hønsehuset og også spøjtede på hønsene ved deres mumsehul og under vingerne men stadig væk har jeg et par hønse der ser ud som om det har lus..
Jeg har tjekket en af dem og kan se luseæg ved deres mumsehul..
Kan i ikke hjælpe med nogen ideer uden at jeg skal bruge en masse penge da jeg er en fattigrøv og har brugt en del penge på problemet efterhånden.
Jeg har smidt deres rede og siddepinde ud og har lagt nye i stedet for.
P.s hopper luse også på mig for jeg synes det klør over det hele på mig efter jeg har været i huset eller er det psykisk..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp med lus
« Svar #1 Dato: 03 December , 2013, 22:21 »
Staldchok sprøjtet på høns under vinger og ved gumpen skulle gerne tage vare på levende lus, men virker vist ikke på æggene, så når nye æg klækkes har du igen lus på dyrene, og ny behandling er nødvendig. Dette skal fortsættes til du er lusene kvit.

Jeg har ikke oplevet lus på dyrene over de seneste par år hvor jeg har strøet diatomejord (Hemexcide eller Tør Øko Sug) i bundlaget i huset (jeg bruger halm som bundlag). Dette produkt har helt klart en effekt mod diverse 'snyltere'.
Mvh
Erik Andersen

Offline y.t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Hjælp med lus
« Svar #2 Dato: 03 December , 2013, 22:52 »
Hvor køber man hemexcide eller tør øko sug hen og hvad koster det..

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hjælp med lus
« Svar #3 Dato: 03 December , 2013, 23:16 »
Tør Øko Sug findes muligvis stadig på lager på Sjælland. En sæk med 28 kg koster, så vidt jeg husker, lidt under 300 kr, men hæng mig ikke op på det. Så har du også diatomejord til laaang tid. Skal du bruge mindre mængde kan du sikkert få i portion af ca ½ kg til samme pris ;) ;).

Jeg vil foreslå at du under 'medlemmer' søger på 'hiltunen' og sender Janni en PM og spørger om hun fortsat har 1 sæk tilovers (hun hjemkøbte en hel pallefuld til formidling på Sjælland). Hvis hun bekræfter at hun fortsat har på lager vil jeg tilbyde transport fra Ringsted (hvor Janni bor) til Kalvebod Brygge (tæt på Fisketorvet) i Kbh, hvis du har mulighed for at samle op derfra.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Hjælp med lus
« Svar #4 Dato: 04 December , 2013, 11:37 »
Jamen er det ikke et fantastisk forum? <I <M
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.