Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanegal i Faaborg-Midtfyn  (Læst 33193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #15 Dato: 27 Oktober , 2013, 07:54 »
Hvad i alverden er der galt med mit undercover-ninja-kamikaze outlook??
(men jeg ændrer profilbilledet lidt senere alligevel...)

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #16 Dato: 27 Oktober , 2013, 12:54 »
Jeg har skrevet 2 kommentarer, men den ene er pist væk. Gad vide, hvad de sorterer efter.???????

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #17 Dato: 27 Oktober , 2013, 17:10 »
Jeg har snakket med Fyens Amts Avis idag og de bringer en historie mere om det her i morgen. Det er lidt svært at sige noget, når jeg ikke har aktindsigten at forholde mig til, men det var noget med at det er problematisk hvis man så heller ikke må have dyr i landzone og opfordrede kommunen til ikke at fare ud og føre tilsyn med om hanen er væk allerede i morgen så vi kan få tid til at arbejde på en løsning...
Så nævnte jeg også duesagen fra 2010 og sagde at det kunne se ud som om FåborgMidtfyn ikke er god til at løse konflikter, men tværtimod optrapper dem så de ender i retssager. Jeg kender ikke nogen anden kommune der indenfor få år har haft 2 sager om fuglehold der er endt i retten. (hvilket den her sagtens kan)

Men som
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #18 Dato: 28 Oktober , 2013, 12:00 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2013, 14:17 »
Jeg har netop sendt et læserbrev til aviserne på Fyn. Nu må vi se om de bringer det....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2013, 16:43 »
Fedt, Henriette!

Er der andre end Kokholm og Henriette fra Fåborg-Midtfyn der vil være med til at stille spørgsmålstegn ved dette her, så send en besked, PM eller her (gerne med tlf. nummer.)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline JKJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #21 Dato: 30 Oktober , 2013, 13:01 »
Det er ikke kun i byerne man oplever, at der klages over hønsene. Vi bor på landet, omgivet af landbrug på alle sider. Vi har for få dage siden måtte bygge en hønsegård og holde hønsene indespærret. Det har på intet tidspunkt været vores ønske. Årsagen er, at vi har fået utallige klager fra vores genbo over hønsene. Klagerne går på, at hønsene somme tider har besøgt dem og ved samme lejlighed har besørget i kalvestalden. I sidste uge gik det helt galt, da hønsene havde spist af deres foder til staldkattene. Vi har somme tider kunne nyde synet af en 80-årig genbo, der med en bladrive i hånden har jagtet vores høns rundt i området. Generelt er hønsene blevet på vores egen matrikel uden problemer. Men under høsten blev de fristet af naboens spildkorn på vejen og i indkørslen.

Det sjove er, at naboerne omgående kontaktede os da vi flyttede herud. De var bange for, at vi var en storbyfamilie, der nu var flyttet på landet for at klage over deres køers brølen, fluernes tusindtal og gyllens stank....  ???

Hvad der ydermere gør det morsomt er, at naboen har underholdt os med historier fra deres egne fjerkræhold gennem mere end 50 år. Eksempelvis gæs der er så aggressive, at folk blev indendøre. At de har haft fritgående høns, ænder, gæs og kalkuner i 56 år, uden nogensinde at indhegne dem. Jeg kan ikke se, hvorfor vores 5 (!!!) høns er et problem i denne sammenhæng. Det irriterer mig grænseløst! Måske jeg skulle begynde at tæve deres staldkatte med en fastelavnskølle eller et hakkejern?  >:(

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #22 Dato: 31 Oktober , 2013, 11:35 »
"Landet" er ikke hvad det har været og heller ikke som Morten Korch.
Der er så meget, der har ændret sig indenfor en temmelig kort årrække. Kornblomster, valmuer, margeritter og mange andre smukke vilde blomster er sprøjtet væk. Det hele dufter anderledes. Kornet er nede i ankelhøjde på grund af stråforkorter, og mange dyrs fordøjelse kan ikke rigtigt klare de nye sorter, der skiftes til alt for hurtigt. Vi bruger for eks. ikke majs som tilskud mere, da det nedsatte/ stoppede æglægningen.
De bliver også lettere syge, da de ikke lever som dyr, men med en overdreven hygiejne. Nu har man jo ikke husdyr mere, men produktionsenheder.  /d
Vi måtte også spærre vores høns inde, da en nabo ikke ville have besøg af dem.     
Tilflyttere fra byerne kan være en plage. Hvis vi eller bønderne har landbrugsprodukter, de gerne vil have, så er vi nærmest griske forbrydere, når vi også forlanger penge for det. De er også eksperter til at grundlægge borgerforeninger, der ændrer "alt det lort", og uskrevne regler i et lille samfund.
De nedlagte landbrug moderniseres til små herskabsboliger med parkanlæg uden natur.
Hvad vil de på landet, hvis de er så bange for lidt natur?
Græsplænen må helst ikke betrædes, og vandet kan ikke løbe væk på grund af en frygtelig bunke cement på jorden, hvilket koster samfundet milliarder.
Sådan er de naturligvis ikke alle sammen, men én er nok til at give dårlig stemning.
Puh ha! Det gav luft. :laugh:

Offline JKJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #23 Dato: 31 Oktober , 2013, 12:13 »
Det kan nok passe i nogle tilfælde. Men mine naboer har boet her i over 56 år. Så det er ikke legefrem fordi de er landet her i sidste uge. Og som jeg nævnte, har de selv haft fritgående fjerkræ i de fleste af årene...

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #24 Dato: 31 Oktober , 2013, 17:22 »
Se det er jo lidt interessant, det som JKJ skriver, at naboerne som klager selv har haft fjerkræ udover det hele.

Kan være de selv har fået så mange klager over det dengang, at de så skal hævne sig nu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #25 Dato: 31 Oktober , 2013, 20:50 »
Jeg har fået aktindsigten og så er der lidt læsestof.. 128 sider (heldigvis meget af det gentagelser).
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #26 Dato: 31 Oktober , 2013, 22:10 »
Jeg har skimmet halvdelen. Kors for en gang talen forbi hinanden....
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #27 Dato: 01 November , 2013, 06:53 »
Jeg har skimmet halvdelen. Kors for en gang talen forbi hinanden....
Eller "galen" forbi hinanden ::) /f
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #28 Dato: 02 November , 2013, 20:19 »
Så kom jeg igennem sagen og den er godtnok underlig. For mig er der ingen tvivl om at forvaltningen har lavet fatale fejl i deres sagsbehandling og påbuddet skal trækkes tilbage.

Først et kort resume.

Juni 2012 etableres hønseholdet, I august klages der over hanegal og 11 dage efter første klage er forvaltning på tilsyn (uden at aftale/informere  Jon). I september sender kommunen udkast til påbud om indelukning. Klager er ikke tilfreds, men vil have hanen om på den anden side af huset og hævder at hanen kan høres over hele huset selv med lukkede vinduer. Kommunen opfordrer til møde, men Jon ser ikke nogen grund til dette. December sendes ny klage og i januar laver kommunen udkast til påbud som enten er indelukning eller flytning af hønsegård. I sagsopsummeringen indgår fejlagtigt ikke at hønsegården er flyttet siden tilsyn. Dagen efter svarer Jon at hønsegården flyttes som foreslået af kommunen. Sidst i januar svarer klager at de ikke er tilfredse med løsningen, men ser kun løsning med at han eskal holdes inde. I august klages igen, denne gang til udvalgsformand og både over hanegal og sagsbehandling. Sidst i august sendes udkast til påbud om indelukning og flytning af hønsegård om på den andens side af huset væk fra nabo. Påbuddet er udstedt på et fejlagtigt sagsresume. Kommunen hævder at hønsegården ikke er flyttet, men det har Jon to gange i mails gjort opmærksom på er sket. Jon sender indsigelse om at han fulgte kommunens forslag og flyttede hønsegården og derfor troede at sagen var løst. I september skriver kommunen til klager og spørger om de kan bekræfte at hønsegården er flyttet, I oktober svarer de at det vil de ikke bekræfte! De kan dog oplyse at de ikke har oplevet nogen forandring. Også i oktober sender klager igen mail til udvalgsformand og kort efter kommer påbuddet. I sagsresumeet er ikke nævnt at hønsegården er flyttet efter kommunens første forslag og at Jon derved har vist sin samarbejdsvilje. Tværtimod gives der indtryk af at Jon slet ikke har bidraget konstruktivt til løsning. Miljøudvalget orienteres på udvalgsmøde og kommunen fastholder påbuddet. Efter presseomtale er kommet en klage fra en genbo over kommunens påbud. De ser ikke noget problem i Jons hane. Og så en henvendelse fra mig.

Der er flere ting i denne sag, den vigtigste er nok at klager og sagsbehandler (samt afdelingslederen) er tidligere kollegaer. Klager har nemlig tidligere været ansat i denne afdeling og arbejdet tæt sammen med sagsbehandleren.

Dette har fået Jon til at indsende en klage til borgmesteren dels over hele sagsbehandlingen og dels over at sagsbehandler og afdelingsleder (som har underskrevet påbuddet) er inhabile. Han vil enten have påbuddet trukket tilbage eller hele sagen skal gå om med nye sagsbehandlere der ikke har et personligt forhold til klageren.

Jeg er godtnok spændt på at se udvalgets reaktion på dette her. De har sandsynligvis kun set sagsresumeet fra forvaltningen og så har de faktisk truffet beslutningen på et fejlagtigt grundlag. Det kan godt give noget ballade i en valgkamp.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hanegal i Faaborg-Midtfyn
« Svar #29 Dato: 02 November , 2013, 20:54 »
Sikke dog en gang pamperi. At tænke sig at det kan forekomme i DK i 2013. Jeg græmmes.

En rimelig løsning på problemet ville i min bog være at sagsbehandler samt afdelingsleder overflyttes til andre opgaver. De er klart inkompetente i de stillinger de har i dag. Tilsvarende ville i de fleste tilfælde ske i private virksomheder.

Klager har helt klart misbrugt systemet. Om man kan gøre noget ved det er tvivlsomt. Men han er da godt nok en usympatisk skiderik.
Mvh
Erik Andersen