Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første skruk - mangler erfaring  (Læst 951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Xana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Min første skruk - mangler erfaring
« Dato: 12 Maj , 2013, 22:06 »
Hejsa alle i kloge mennesker.

Status:
Min hønsebesætning består af 3 sussex høner, 4 isa Brown høner og 2 silkehøner, samt en sussex hane.
De 4 isa Brown er netop kommet til flokken for 4 dage siden, de er ret hårde ved de andre høner, men regner med de snart bliver fine venner, det går bedre og bedre....
Men en af de små silkehøner er blevet skruk og ligger på rede nu, de nye isa Brown er efter den når den forlader reden og smider den også ud af reden når de skal ligge æg.
Jeg er kommet frem til at det nok er bedst den får et sted hvor den ikke bliver forstyrret og er pt ved at bygge et sted til den inde i gården, så den stadig kan se de andre, men de ikke kan forstyrre den.

Spørgsmål:
Min lille silkehøne er ikke den tammeste i verden, men jeg har det sidste stykke tid haft den i hænderne en del gange da jeg har behandlet den for kalkben, men jeg er i tvivl om jeg skal fortsætte behandlingen nu eller om det vil stresse hende for meget. Og det fedter jo også ret meget, jeg bruger vaceline, hvilket har fungeret godt til nu.

Skal min høne have andet foder nu?? 

Hvornår er kyllingerne store og robuste nok til at komme sammen med flokken igen??

Håber i kan hjælpe mig!!!
Mvh Katja

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Min første skruk - mangler erfaring
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 22:43 »
Jeg ville stoppe behandlingen med vaseline for nu. Både for ikke at stresse hønen unødigt, men også fordi vaseline fedter. Kommer der for meget vaseline på æggene lukker de små porer i skallen til og æggene går til.

Hønen fodres som tidligere.

Hvornår du kan sammenføre høne og kyllinger med flokken afhænger meget af dine Isa-er.

Mange af os har prøvet at have skrukker til at udruge i hønsehuset sammen med resten af flokken uden de store problemer.

Held og lykke med rugningen.
Mvh
Erik Andersen