Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns syge?  (Læst 20274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #30 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:47 »
Til Line:

Kan næsten regne ud, at jeg har købt kyllinger samme sted som dig...

Jeg fattede heldigvis mistanke allerede første dag til, at det ikke var den lovede race... Undrede mig måske allerede hos sælger, men fik desværre ikke reageret på min mavefornemmelse...

Nu ved jeg ikke, om du har nået at slagte dem... Tror under alle omstændigheder, de nærmer sig slagtealderen.. (For længe siden, hvis de havde levet som industrihøns!) hvis ikke, så stop straks fri adgang til foder.... Jeg kan se forskel fra dag til dag, hvis jeg får fodret dem for meget...

Vi skal bestemt ikke have plymo rocker en anden gang... De er som vores labradorer, de ville æde sig ihjel, hvid de fik lov... Men nu er de jo endt i vores have... De skal have det bedst muligt, indtil de snart skal spises...vores får 'begrænset' foder, går frit i haven, og på den måde går det an... Nu passer deres fjerdragt faktisk også til dem.. Da jeg hentede dem, lignede det, at de var ved angå ud af deres gode skind...

Håber ikke du mister modet til høns efter den ene dårlige oplevelser... Plymo rocker er en 'skræmmende' race, men der er jo heldigvis massevis af andre dejlige høns:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #31 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:50 »
Plymouth Rock er ikke en skræmmende race. Det er Industri Plymouth Rock, der er en skræmmende hybrid/race.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #32 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:53 »
@ Pilegaarden

Rolig nu. Lad os se hvad Line skriver og svarer, hun har jo ikke været på siden den 25. det kan jo være at hun har ordnet det med sælger. Det nærmer sig lidt en lynch stemning nu.

Så vidt jeg lige kan se har ingen, før mit svar # 28, bedt Line om at skrive eller svare på noget. Så hvad er det vi skal sidde og vente på fra Line? Og hvor længe skal vi vente på det vi ikke ved hvad er?

Lynch stemning??

Så vidt jeg kan læse, har de to der har involveret sig mest, netop frasagt sig gabestokken, hvis den kan undgås.

Jeg forstår ikke lige hvor du vil hen med din tilbageholdenhed? Jeg er dog sikker på at det ikke er fordi du er usikker på om de omtalte 'kyllinger' er La Bresse eller Plymouth Rock hybrider.

Ser at der lige kom endnu et indlæg som blot bekræfter at vi gør bedst i 'at gøre noget', frem for at sidde på hænderne.

Ja. Jeg er bekendt med at jeg kan være særdeles øretæveindbydende. Men jeg kan tage det. ;) ;)
« Senest Redigeret: 27 Oktober , 2012, 23:52 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #33 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:54 »
Ja, det har du ret:)

Var dem, jeg refererede til, eftersom det er sådan nogle, vi nu har rendende:) men det er selvfølgelig ikke særligt tydeligt...kunne de for p... ikke få et andet navn;)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #34 Dato: 27 Oktober , 2012, 23:15 »
Og så lidt 'kedelig' statistik. ;)

Vi er ca 6,000 medlemmer på Forum. I DK har ca 80,000 husstande fjerkræ (så vidt jeg husker - Finn, ret det hvis det er et andet tal).

Lad os regne i MEGET runde tal.

På Forum er, hvad vi ved af, 2 medlemmer blevet snydt. Der er lidt mere end 10 gange så mange fjerkræholdere, der ikke er på Forum. De køber måske fra venner, forhandlere eller via DBA eller G&G. Nogle af disse ikke- Forum medlemmer ved helt sikkert meget om høns, men en meget stor del ved sikkert ikke meget om høns.

Jeg vil overhovedet ikke forsøge at sætte tal ind i dette regnestykke, men blot konstatere at hvis ens moralske tærskel er til pas lav, så er der virkelig mange penge at lave ved at indkøbe daggamle hybrider, og sælge dem videre som racehøns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #35 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:17 »
Nej,jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er industri høns, som er købt og ikke racen La Bresse.

Jeg ved dog ikke noget om handlen, og om hvad der blevet sagt og gjort.
Og jeg kender hverken sælger eller køber.

Nu er det så hybrid høns af slagteudgaven som det handler om, dvs. høns som ikke har en "fremtid" som levedyr, men som i det mindste er blevet nogle store stege.

Hvad nu hvis det havde været høns af æglægger typen, som var blevet købt som en race. Havde der mon så været den samme respons ??
Eller havde der været en masse positiv fortalere for disse høns idstedet ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #36 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:19 »
Men igen ingen burde sælge noget for at være noget andet end det er.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #37 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:30 »
Lene - du blander pærer og bananer sammen, det har intet med racehøns/hybrider at gøre.

Det drejer sig om at der er en, der er blevet snydt - næh vent, to der er blevet snydt. Det er SVINDLEN, der for mig op af stolen - det har ikke noget som helst med race/hybrid at gøre og JEG synes dit indlæg afsporer debatten. Men du er selvfølgelig helt berettiget til din egen mening.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #38 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:33 »
Jeg har brugt funktionen 'Rapporter til moderator', da jeg synes vi skal den slags misbrug af Forum til livs.

Forum er ikke bedre end vi selv gør det, så vi har alle en pligt til at gøre opmærksom på eventuelle misbrug.

Når det er sagt skal man så også passe på ikke at misbruge muligheden for at gribe ind fra Admin's side. Der kan ske fejl ifm handler, som ikke umiddelbart var forudsigelige for køber/sælger. Så alt med måde.

Du har helt ret,Erik.Det må være følelseskold snylter der har udset sig et marked hos nystartede.Han hører slet ikke hjemme her på Forum.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #39 Dato: 28 Oktober , 2012, 15:39 »
Føler man sig rigtig meget snydt af en sælger her på forum, og har man kontaktet sælger og forklaret situationen,,og sælger så er bedøvende  ligeglad..så er det vel op til køber om sælgers navns skal offentliggøres..
Også med hensyn til alle de andre der måske også vil komme i den samme situation..ved ikke om det helt forkert tankegang..


Hej Rikke.
Det er helt normal tankegang du har.Men-men.Jeg har selv prøvet at hænge en (meget) kendt sælger ud for at sælge krydsningsdyr som ægte.Det faldt ikke i god jord.............
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #40 Dato: 28 Oktober , 2012, 16:38 »
Det er en meget kedelig situation dette her.

Vi har diskuteret dette her i admin gruppen og vi har svært ved at se hvad vi lige kan gøre. Ingen af køberne har henvendt sig og bedt os om at gøre noget eller tage kontakt til sælgeren. Der er ikke solgt syge dyr, og vi må nødvendigvis også have sælgers version af sagen. Der jo altid 2 sider af en sag.

Louises indlæg http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29515.msg263457#msg263457 er ganske rammende.
"damned if we do and damned if we don't"

Men det er en svær situation at tackle.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #41 Dato: 28 Oktober , 2012, 16:45 »
Hej Finn.Du har fuldstændig ret.Vi sidder her og udgyder vores antipati mod en løjser der bare skal tjene penge på dyresalg.I kan ikke gøre noget ved det,selvom i gerne vil.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #42 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:14 »
Hej Finn.Du har fuldstændig ret.Vi sidder her og udgyder vores antipati mod en løjser der bare skal tjene penge på dyresalg.I kan ikke gøre noget ved det,selvom i gerne vil.

@ Leif
Man kan godt formene en person adgang til Forum. Man blokerer blot personens IP-adresse. Han kan så vælge at skifte internet abonnement og få en ny IP-adresse, men hvor mange gange gider han mon det.

Men lige p.t. ville en sådan handling være for drastisk at skride til. Vi kender kun sagen fra købers (trådstarters) side. Og vi ved ikke om sælger har set tråden her, så vi kan ej heller konkludere om sælger lige nu har moralske skrupler.

Vi mangler trådstarters engagement for overhovedet at bringe dette problem nærmere en løsning, men trådstarter har ikke været logget på de seneste 3 dage.

@ Finn
Jeg synes de La Bresse dyr havde nogle meget 'syge' gener.  ;) Men sygdoms syge var dyrene ikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #43 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:27 »
Men folk glemmer og tager også fejl, bare se hvor mange som kludre i racer og ikke mindst farver, og hvor mange mon af Forums 6098 medlemmer ved og kan huske hvad de egentlig har gående i hønsegården, og her mener jeg ikke antal ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #44 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:42 »
Du har fuldstændig ret i dit statement. Jeg kan heller ikke 'på fingrene' hvad jeg har gående, selvom jeg ved på antal hvad der i hønsehuset lige nu.

Men jeg vil påstå at alle 6098 medlemmer ville vide, hvad det var de solgte, hvis de videreformidlede daggamle kyllinger af noget almindelige mennesker ikke kan producere.

Så i dette tilfælde synes forglemmelse eller fejlskøn ikke at falde ind under mulige årsager. Det er ganske enkelt for åbenlyst hvad der er foregået.
Mvh
Erik Andersen