Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns syge?  (Læst 20271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Er mine høns syge?
« Dato: 24 Oktober , 2012, 17:29 »
Hej
For 2 måneder siden købte jeg 3 daggamle kyllinger og hold da op hvor er de store allerede... Sådant virkelig store... Jeg har, for et par uger siden, købt 2 store flotte orpington høns, da jeg gerne ville have æg hurtigt... Men når jeg sådant studerer orpington damerne kontra de andre 3 (det skulle efter sigende MÅSKE være en rød amerikaner, men de er helt hvide), så er deres måde at gebærde sig på meget anderledes...
-Det er som om at de 3 kyllinger er for tunge til deres ben... De skal hele tiden have et hvil, fra at stå op eller fra at gå rundt.. Hvor orpington damerne står op og spiser, går rundt uden hvil osv... Jeg vil sige at den ene kylling er mere slem til at skulle have hvil konstant og det ser også ud til at den ene vinge også er for tung til den... Vingen falder hele tiden "ned"... De har masser af plads til at suse rundt på, så de kan få styrket deres muskler i benene...

Jeg er helt ny i denne hyggelige lille hobby, så jeg ved ikke meget...
-Er det her normalt?
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #1 Dato: 24 Oktober , 2012, 17:37 »
Nej, det tror jeg ikke er normalt. Det har jeg i hvert fald aldrig oplevet hom mine kyllinger.
Måske hvis du lægger nogle billeder ind af dine kyllinger og deres ben, både når de går og når de hviler. Så kan vi bedre komme med vores vurdering af hvad der kan være på færde i din hønsegård... ;)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #2 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:48 »
Uden at have set dem lyder det som om du har købt slagte-Plymouthrocker. De er krydsninger som er skabt til at vokse rigtig rigtig hurtigt og havde de ikke været i din have lå de for længe siden i fryseren i brugsen og kunne købes for en tyve-tredive kroner. De kan som regel ikke holde i bentøjet som mere eller mindre knækker sammen under dem.
Jeg synes du skal slagte dem og få nogle som er beregnet til at leve lidt længere.

Rasmus

Offline Søren K. Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:52 »
Helt enig Rasmus.

Jeg tror også det slagte kyllinger og ikke nogen der er beregnet til at leve mere end 5-6 uger
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #4 Dato: 24 Oktober , 2012, 19:53 »
Hvad er de købt som og hvor er de købt henne ? det lyder til at være industri "Plymouth Rock". Som Fisker også skriver. De er skabt at æde og vokse utroligt stærkt, så de er ikke høns til videre avl/æglægning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #5 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:13 »
Jeg har kontaktet sælgeren og han siger at det er hvid Labress høns jeg har fået... Er det også slagtehøns? Det var jo i hvert fald ikke det der var meningen :'(
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #6 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:28 »
Det lyder bestemt ikke som det er 'ren' La Bresse kyllinger du har fået fat i.

Hvor er de købt henne?

Peter Agger herinde har La Bresse (og sikker mange andre efter at have købt æg/kyllinger fra Peter) og de løber rundt uden problemer med bentøjet.

Mvh
Erik Andersen

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #7 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:30 »
Mig bekendt er den eneste Bresse den som er hvid, dem har jeg også selv men at kalde dem kæmpe eller påstå at de ligger mere end de står det kan jeg overhovedet ikke kende. Tværtimod imod er det temmelig livlige høns i mellem størrelsen. Så jeg tror sælger har fundet på et passende navn eller ikke ved bedre. En anden mulighed kunne være scan labelhybriden men de plejer heller ikke have de benproblemer og trang til at ligge som plymoerne har. Mener stadig du bør slagte dem, på et tidspunkt er de store at de intet kan, ja og jeg ved der er nogen der har kunne holde dem oprejst længere, men personligt synes jeg ikke det er forsvarligt

Rasmus

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #8 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:34 »
Du kan meget nemt se om det er La-Bresse, for så er deres ben blå (tydelig blå)
 
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #9 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:43 »
Hej Peter.

Havde ikke lige checket om du var på, men du bør jo være manden der kan hjælpe med at afkræfte at der skulle være tale om La Bresse her.

Pokkers så mange sælgere der snyder på vægten overfor begyndere!!

Men det er jo svært at sikre, at alle der drømmer om at starte op med høns, kommer på Forum for råd og vejledning, inden de går ind i projektet. Mange støder sikkert først på Forum når de løber ind i problemer og begynder at Google om deres problemer.

Gode ideer til hvordan Forum bliver endnu mere 'synligt' søges.
Mvh
Erik Andersen

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #10 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:51 »
De har bestemt ikke blå ben.... Hvornår bliver de blå? Ååååh jeg kan næsten ikke bære det... Mine små pippegokker :'(
Har vedhæftet et billede af den ene... Måtte lige vække dem... Hvis det er slagtehøns, så skal de ikke tvinges til at skulle lide mere... For det må de jo gøre... De er bare blevet så kærlige på det sidste... Piv!
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline LineMicheelsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #11 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:53 »
Jeg mødte sælger herinde... Tjekkede nemlig alt ud, inden jeg begyndte... Det er næsten det værste af det hele.... De er meget tungere en vores orpington damer, som er 6-7 måneder...
Den stolte ejer af:
2 orpington (blå og brun)
2 kyllinger som skulle have været La Bresse, men som er af racen Plymouth Rock
2 katte
1 dejlig kæreste

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #12 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:54 »
Jeg er sikker på at Peter er ved at svare dig. Mit gæt er Plymouth Rock slagtedyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #13 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:55 »
Det er i alletilfælde ikke en La-Bresse. Hvad det er for en ved jeg ikke, men det er der nok andre der gør.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er mine høns syge?
« Svar #14 Dato: 24 Oktober , 2012, 22:58 »
Kyllingen er ca 2 mdr. Se på ben og krop. Det må næsten være en industrikylle beregnet for slagt. Det er lidt svært fra billedet at holde nøjagtig størrelse op mod noget, men....
Mvh
Erik Andersen