Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr  (Læst 14340 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #30 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:30 »
Hmmm hvorfor ikke, en vaccination mener jeg klart kan side stilles. Det er da en medikament der bruges for at hæmme en sygdom, som med dem man giver til sine børn har jeg også en bekymring for det at vaccinere gør noget ved kroppen egen forsvarsmekanisme. (en udtalelse fra en professor jeg kender der arbejder med netop vaccinationer og behandlig med antibiotica. og det er begge noget man ikke skal bruge i flæng. Og hvis muligt gerne udvære hvis ikke det er livsnødvendigt eller ligefrem dødsensfarligt ikke at bruge.

Så jeg er mener klart at vis man er i mod antibiotika må man også være varesom med vaccinationer mod sygdomme.

Det er sku dobbelt morale andet mener jeg.

Peter, det kan godt være du synes PRINCIPPET kan sidestilles og det er du da også i din gode ret til.

Men brug af antibiotikum er altså en anden problematik. Når mine børn bliver vaccineret påvirker det altså ikke resten af familien, hvis man skal sætte det lidt simpelt op.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #31 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:43 »
Det er jeg da glad for Tanja  ;) Nu er det, jo en bekendt som er professor inde for området som jeg har talt med om netop dette. Det kom sig faktisk af da vi fik fjerkræ. Og han beskrev det således : Enkelte vacciner jo faktisk en lille portion af af det som er farligt og det kan faktisk godt smitte. De have set flere eksempler på at folk børn var blevet vaccineret og kort efter var en mindre søster eller bror blevet smittet med netop det som det var vaccineret mod (Kunne spores i blodet). )

Så efter hans overbevisning bliver vi også udsat på en eller anden måde.

Som jeg siger er jeg ikke hellig. Men der er dog ting jeg ikke vil vaccinere mine børn i mod, men lader dem få sygdommen hvilket jeg mener er med til, at forstærke deres emunforsvar.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #32 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:48 »
Antibiotika (og andet medikament) og vaccine er  to forskellige ting. Antibiotika en  kemisk stof, fra industrien eller fra naturen som påvirker bakterier. Vaccine er dræbt eller forsvækkede virus som faktisk smitter kroppen med en svag sygdom og der med stimulerer kroppens naturlig modstandskraft. Derfor du kan ikke vaccinere mod bakteriesygdomme og derfor er der altid en vis tid fra vaccinationen til den virker, kroppens skal nå at lave  de specifikke antistoffer mod virus.
At  vaccine kan give nogle bivirkninger  skyldes enten tilsætningsstoffer i vaccinen eller at sygdommen som vaccinen skal fremkalde et eller andet grund bliver for voldsom.
Vaccine fremkalder ikke noget "superbakterier" fordi der er ikke noget vaccine mod bakterier.
Skal man vacciner eller ej, det det skal også tage stilling til, men  grundlaget er helt andet end brugen af antibiotika.
Ved  brugen af  antibiotika skal også gøre forskel at medicinere en diagnostiseret sygdom og profylaktisk brug som feks brug af anticoccidiose kyllingefoder.
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2012, 11:33 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #33 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:49 »
Jeg synes det er en fin diskussion du har startet, Peter /o Og vi er jo egentlig ikke uenige...

Der er noget rigtigt i det du siger, men jeg tror også, der er noget du har misforstået. Jeg vil rigtig gerne give dig en mere udførlig forklaring, som andre måske også kan have glæde af, lidt senere hvor jeg ikke er på arbejde ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #34 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:51 »
Tapani har bedre tid end jeg ;) Tak /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #35 Dato: 14 ſeptember , 2012, 11:25 »
Du har ret Tapani, Jeg er ikke uddannet men kan kun referere fra en bekendt som er professor inden for området. Så jeg tager min udgangs punkt i dette. Så derfor skriver jeg som jeg gør. 

Så hvad folk gør er jo op til dem selv. Alle har jo sin holdning til tingene. Og det skal de have lov til.

Så jeg vil fortsat bruge antibiotika hvis mine dyr er syge og det er krævet (Bevist krævet). Og jeg vil også vaccinere for at kunne udstille. Men er mine dør syge konstante med krav om antibiotika ja så vil jeg aflive dem.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #36 Dato: 14 ſeptember , 2012, 11:27 »
Du har ret Tapani, Jeg er ikke uddannet men kan kun referere fra en bekendt som er professor inden for området. Så jeg tager min udgangs punkt i dette. Så derfor skriver jeg som jeg gør. 

Så hvad folk gør er jo op til dem selv. Alle har jo sin holdning til tingene. Og det skal de have lov til.

Så jeg vil fortsat bruge antibiotika hvis mine dyr er syge og det er krævet (Bevist krævet). Og jeg vil også vaccinere for at kunne udstille. Men er mine dør syge konstante med krav om antibiotika ja så vil jeg aflive dem.

 /o /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #37 Dato: 14 ſeptember , 2012, 13:14 »
professor eller ej det er som med religion og politik , alt efter hvad man tror på, så er det bare sørgeligt at nogle, ødelægger  det for andre, med hensyn til overforbrug, og tilliden til vaciner

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #38 Dato: 14 ſeptember , 2012, 13:53 »
@ Kristiank min mening med tråden var at folk gør deres valg pga viden, ikke som i religion og alt for meget i politik og  mere pga tro.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #39 Dato: 16 ſeptember , 2012, 01:05 »
Jeg har 3 hybrid høns udruget af en jeg kender og de er på ingen måde vaccineret. Så det kommer da klart an på hvor de er fra.

Det lyder ikke som om det er hybrider, men snarere kyllinger af hybrider. Og det er noget ganske andet.

kan kun referere fra en bekendt som er professor inden for området.
Find 2-3 professorer indenfor et hvilket som helst område og du har alle tiders hanekamp.

Det var blot et par kommentarer til noget af det der er skrevet.

Tilbage til emnet.
I mange tilfælde kan man 'reparere' syge dyr uden brug af antibiotika/medicin. Og kan man det synes jeg at det er at foretrække.
Det er klart, at rammes en besætning af en alvorlig sygdom, kan det være svært at undlade brug af medicin.

Jeg har haft diverse dyr nu i 14 år og gjort mig lidt forskellige erfaringer.

Jeg aftager lidt 25-30 kgs grise, fra et industrilandbrug, til opfedning og efterfølgende slagtning. Disse har, når jeg modtager dem, ofte små 'defekter'.
Det er to ting der opleves. 1) Bylder/betændte småsår, især omkring hoved/hals. 2) Tør hoste (jeg husker ikke lige hvad det hedder, men det er noget i retning af tør staldhoste).
Begge disse 'defekter' klares med naturprodukter. Industribonden ville sikkert bruge antibiotika.
1) Klares med 'Urtepencil' i 5-7 dage. Navnet lyder lidt ala penicillin, men det er det ikke. Det er en blanding af urter.
2) Klares med en urteblanding indeholdende bl.a. noget tørret solhat - jeg kan ikke huske hvad det hedder, da det er et par år siden jeg sidst havde problemet. Men jeg ved hvor jeg kan købe en ny portion, hvis jeg skulle få brug for det.

På hønsesiden har jeg ad flere omgange oplevet at der pludselig er nogle af dem der får det skidt. De bliver pludselig apatiske, tager ikke megen føde til sig, og står og 'gisper efter vejret' sådan ca 2-3 gange i minuttet. Der er ikke nogen tydelige tegn på hvad årsagen er. Der er ikke orm i gab/hals på dem og der er ikke blodmider i hønsehuset. Jeg skrev meget bevidst 'på hønsesiden' for det er primært hønerne jeg har oplevet det med.

Ved tidligere udbrud, hvor op mod halvdelen af mine høner pludselig er blevet syge, har jeg ladet naturen udvælge. Og det har typisk resulteret i, at tæt på halvdelen, af de ramte høns er gået til. Dem der kommer igennem synes til gengæld at være ganske stærke efterfølgende.

Jeg havde for ca 2 uger siden et nyt 'udbrud', dog begrænset til først 1 høne, og et par dage senere endnu 1 høne. Den første høne var meget sløj og jeg overvejede alvorligt hovedafbryderen, men valgte at prøve at give den urtepencil. Den urtepencil jeg bruger er i kapsler, og jeg prøvede om jeg kunne få hønen til at sluge en kapsel. Det kunne jeg ikke. Men jeg åbnede så en kapsel og dryssede indholdet ind i mund/svælg på den syge høne og satte hende så blot tilbage i huset. Til stor overraskelse var hun stadig i live næste dag omend hun ikke så meget bedre ud. Hun fik en tur mere. Og næste dag var der lidt mere liv i hende. Her var en anden høne så begyndt at skrante på tilsvarende vis. Så nu var to høner på urtepencil kur. Efter 4 dages urtepencil var høne 1 fuldstændig normal. Høne 2 var normal efter 3 dages 'reparation'.

Jeg kan på ingen måde dokumentere at hønerne er blevet reddet pga brugen af urtepencil, men blot udtrykke at jeg ikke tror at høne 1 havde klaret den uden min indgriben. Høne 2 opdagede jeg meget tidligt og igangsatte samme behandling. Hun blev aldrig så svag som høne 1 - om det var fordi hun i udgangspunkt var stærkere end høne 1 - eller det var fordi urtepencilbehandlingen blev igangsat tidligere, kan jeg ikke afgøre. Men faktum er at begge høner render rundt med resten af flokken i dag og er sunde og raske.       

Mvh
Erik Andersen

Offline Brolykke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #40 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:16 »

Det var en fin diskussion som kom vidt omkring, men tilbage til det sidste indlæg, så kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om hvor man kan få fat på den omtalte urtepencil? Er det kun noget landmænd kan købe i STORE portioner, eller kan en almindelig hønseejer også købe det i mere moderate mængder?
Mange hilsener Brolykke

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #41 Dato: 16 ſeptember , 2012, 10:22 »
Jeg bruger urtepenicilin og køber det hos Matas. som kapsler. Det er hunde dyrt men jeg syntes at der virker godt. Vi bruger det selv som et tilskud.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #42 Dato: 17 ſeptember , 2012, 21:55 »
Lige for at undgå misforståelser - der er ikke tale om penicillin, men udelukkende urter.

De er ikke billige men alt er jo relativt:

http://www.matas.dk/urte-pensil-360-kapsler - storkøb, kr 0,87/kapsel.

http://www.matas.dk/urte-pensil-90-kapsler - ved mindre portion, kr 1,26/kapsel

Hvis 4 kapsler kan redde en høne fra døden, vil jeg kalde det billigt uanset om det er storkøb eller en mindre portion.

Det kunne iøvrigt være interessant at høre om andre bruger dette produkt og i givet fald hvilke erfaringer de har med produktet
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #43 Dato: 17 ſeptember , 2012, 22:11 »
Hej Pilegaarden,

Det er samme produkt vi bruger og har haft sort succes med produktet. De beskriver det selv som en naturlig form for penicilin. Men som du skriver er det rene urter som produktet indeholder. Mine får det hvis jeg fornemmer at nogle går og nyser lidt. og der går ikke længe før det holder op igen. For jeg ikke lige fanget det i opløbet syntes jeg det er lidt svært at få det væk. Nu får de lidt i deres hønseguf 1 gang om ugen.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #44 Dato: 20 ſeptember , 2012, 23:34 »
Nu får de lidt i deres hønseguf 1 gang om ugen.

Af dette udleder jeg at du bruger det 'forebyggende'.
Det har jeg ikke erfaringer med da jeg udelukkende bruger det 'helbredende', altså når skaden er sket.
Mvh
Erik Andersen