Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øjnbetændelse..?  (Læst 2762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Strøe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Øjnbetændelse..?
« Dato: 22 November , 2011, 21:41 »
Sidste weekend opdagede vi, at den ene høne var fyldt med jord og møg på den ene side af hovedet. Vi prøvede at tøre det værste af.
Bagefter prøvede vi at rense efter med en klud med saltvand.
Den både spiser og drikker -virker ikke syg. fjerene virker våde og snavsede under øjet.
Håber der er nogen der kan hjælpe -evt. med råd eller tips.
Vores lille multi ætniske hønsegår.
0.2 Australorps
0.2 Lys Sussex
0.6 Lutter
1.4 Laksefarvet Faverolles
1.1 Hunde (Monty & Dea)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 21:48 »
Jeg tror, I gør det rigtige, holder øje og holder rent. Så længe hun spiser og drikker, er det godt. Men øjet ser sørme skidt ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #2 Dato: 22 November , 2011, 22:06 »
jeg ville købe saltvand på apoteket, og skylle skylle skylle,så du kan sikre dig at der ikke sidder noget i øjnene, hun har sikkert fået jord i øjet under grusbadet, hvis der så skulle være lidt betændelse i øjet efterfølgende så ville jeg rense med camille the
« Senest Redigeret: 22 November , 2011, 23:23 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #3 Dato: 22 November , 2011, 22:26 »
Enig med ina... Skylle, ikke gnide. Køb en stor flaske saltvand og en 2-5 ml engangssprøjte og varm lidt saltvand til lunkent og spul så forsigtgt. ellers risikerer du at ridse øjet mere end du gavner det. Som regel kommer fremmedlegemer ud med pusset så det er vigtigt at få skyllet rent.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #4 Dato: 23 November , 2011, 02:20 »
hej
jeg ville købe noget BOR vand og så skylle det bruger man også til feks. også til nmennesker efter min mening bedre end alt andet
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #5 Dato: 23 November , 2011, 06:24 »
Og jeg synes du hurtigst muligt skulle få dyrlægen til at udskrive noget mod øjenbetændelse. Det virker hurtigt og kan redde hønens syn på øjet.
Mvh Marianne

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #6 Dato: 23 November , 2011, 19:53 »
hej
ja antibiotika er selvfølgelig det bedste,hvis du ikke gør noget bliver hønen nok blind på det øje.
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Strøe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #7 Dato: 23 November , 2011, 21:25 »
Vil ringe til dyrelægen i morgen og få noget til den.

tak for de mange svar og hurtige råd
Vores lille multi ætniske hønsegår.
0.2 Australorps
0.2 Lys Sussex
0.6 Lutter
1.4 Laksefarvet Faverolles
1.1 Hunde (Monty & Dea)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #8 Dato: 23 November , 2011, 21:33 »
undskyld men hvad koster det med dyrlæge og evt medicin, jeg tænker det er en høne, hvis den ikkk er særlig i forbindelse med avl,eller lige er hønsegårdens darling, vil gerne holdes orienteret. for det løber vel op :'(

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øjnbetændelse..?
« Svar #9 Dato: 23 November , 2011, 21:44 »
Det kommer vist meget an på, hvilket forhold man har til sin dyrlæge og hvilket forhold dyrlægen har til dyr. Vi er ovenud tilfredse med vores dyrlæge. F.eks. brugte hun en del tid på at finde en egnet behandling til vores kaniner (avlsdyr til slagtekaniner), der havde øremider. Altså, det var lidt besværligt med slagtefrister o.s.v.... Vi endte med at betale for en ampul Ivomec. Fik dertil sprøjter og kanyler gratis og et opfølgende telefonopkald fordi hun gerne ville høre, hvordan det var gået. Se DET er en dyrlæge. Så ang. sådan et hønseøje - så tror jeg at VI ville slippe billigt. Men vi har også haft mange dyr og har brugt dyrlægen flittigt. Har i øvrigt også være "gede-konsulenter" da vi havde mere erfaring med geder end dyrlægerne havde for nogle år siden (inden geder kom på mode).
MEN nu er det jo heldigvis ikke en rationel produktion vi skal have ud af at holde høns, vel? selvfølgelig er det billigere at aflive den eller bare se, hvordan den klarer sig, måske med ét øje - hvis det altså er det, man vil med sine dyr.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand