Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med forkølelse hele tiden  (Læst 21772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #15 Dato: 15 Februar , 2011, 21:48 »
Netop det med at det bliver for tæt havde jeg jo problemer med, men huset er heldigvis helt tørt igen. Det er lige med at finde en mellemting  :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #16 Dato: 15 Februar , 2011, 21:52 »
Erik, det vidste jeg slet ikke, der er sgu da noget at tænke over!!

Jeg har undertag på i hele huset, det blev sat ind ved restureringen i sommers netop for at tage fugten, så forhåbentlig bliver der ikke noget af det. Hvad dælen kan man så gøre for at forhindre det? Der kan ikke løbe luft igennem huset længere, men bliver da alligevel bekymret over det du skriver der... puhaa.. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #17 Dato: 15 Februar , 2011, 21:52 »
Johan, jeg har vindfang oppe hele året, for det kan også trække på hønsene om sommeren ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #18 Dato: 15 Februar , 2011, 21:58 »
Pas endelig på med det Mikkel. Jeg har både lemmen og døren stående åben om dagen netop for at få luft igennem. Jeg tænkte slet heller ikke på det da jeg pakkede hønsegården ind for at holde vinden og sneen ude. Lidt udluftning en gang imellem er godt.
Men burde det så egentlig være nødvendigt med vindfang hos mig når både dør og lem står åben. Er det så ikke næsten som om de er udenfor? Jeg vil helst ikke komme til at lukke det for meget til igen.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #19 Dato: 15 Februar , 2011, 22:31 »
Jeg kan prøve at beskrive hvordan mit hønsehus er indrettet, så kan I jo vurdere om I kan bruge den information til noget.

Jeg kan så ikke helt sige mig fri for problemer med kondensdannelse, men det opstår kun når hønsene ikke vil ud fordi hønsegården er dækket af sne. Ca 30 høns der holder sig indendøre hele døgnet giver lidt fugt dannelser.

Mit hønsehus er den midterste 3-del af en gammel kampestensbygning fra omkring 1800 tallet. Nord og syd væggen er ydervægge (kampestensvægge) 35-40 cm tykke, øst og vest er skillevægge i ubehandlet træ (formentlig fyr) og vel knapt 1 cm tykke. Loftet er galvaniserede trapez plader og gulvet er støbt i beton.
Mod syd har jeg hønselem og et lille 'vindue' (20x40 cm). Når jeg skriver 'vindue' er det fordi det er et hul (halvdelen af en vinduesåbning med voliere net for. Selve vinduet sidder 30-35 cm fra denne åbning uden for hønsehuset og her er kun én rude på ca 10x10 cm åben. Ad hønselemmen kommer der kun vind ind hvis vinden er fra syd eller sydøst.
På nordsiden har jeg en fuld vinduesåbning ca 40x40 cm, vil jeg tro, men her er det kun to små ruder hver på ca 10x10 cm der kan åbnes. Og når vinden blæser koldt fra nord sætter jeg en træplade for dette vindue.

Det er sgu svært at beskrive, så 3. mand kan visuallisere forholdene. Men Johan - du bor ikke så langt fra mig så du skal være velkommen til at komme og kigge en gang hvis du har lyst. Bare sig til. Gælder da i grunden også dig Mikkel, men du bor jo liiidt langt væk, såå.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #20 Dato: 15 Februar , 2011, 22:43 »
Ja det er nemlig svært at beskrive, men jeg er med på hvad du skriver. :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2011, 08:20 »
Måske jeg skulle prøve at lægge et par billeder ind så i kan se hvordan mit er.

Det kan da godt være at jeg lige kigger forbi en dag Erik  :)

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2011, 19:00 »
Så har jeg hentet medicin hos Peter Agger i dag, så vi må håbe at det hjælper  :)

Her er lige et par billeder af huset som det er nu efter at det er blevet udviddet. Det er lige blevet dobbelt så bredt. Godt nok er det stadig ikke stort, men det er da bedre nu end før hvor det kun var 1,5 kvadratmeter  :D På det andet billede kan man se hvad der er tilbygget. Det nye begynder der hvor der er brædder på siderne. De er stadig ikke skåret til i bunden  :)
De har også fået nye og flere pinde  :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2011, 19:46 »
Altså, jeg syntes de ser rigtig godt ud, kan ikke se hvad der skulle give nogle problemer. Der hvor de sidder, er det lige overfor døråbningen? :) Hvis det er, så vil jeg bygge et vindfang, hvor indgangen peger væk fra der hvor hønsene sidder. Jeg ved det tager meget plads, men jeg tror det hjælper. Hvis du er bange for at det tager lyset, så kan du skære ud og sætte et stykke glas i den ene side, et stykke plexiglas, det er nemmest at have med at gøre ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2011, 19:53 »
Jeg har taget billedet ind af den dør som man ser stå åben. Den behøver ikke at være åben om dagen. Deres lem sidder i højre side af det første billede. Man kan ikke se den, men den sidder på siden og ikke overfor  :) Jeg tror ikke at det trækker så meget ind fra den side. Lemmen vender mod nord.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2011, 19:58 »
Okay, så kan jeg ikke se hvad problemet skulle være.. hm.. er det alligevel muligt at montere et vindfang, det skader jo ihvertfald ikke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2011, 21:47 »
Ja måske. Det kunne jo måske laves af plexiglas  :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2011, 23:33 »
Det ser da rigtigt fint ud Johan.

Hvad har du gjort for at få silkerne til at sidde på pind, på rad og række?

Der er ikke nogen af mine silker der hopper på pind. Men det kan skyldes højden på pindene. Jeg tror laveste pind er ca 90 cm over gulvet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #28 Dato: 17 Februar , 2011, 06:45 »
Hønsene ser ud til at være godt tilfredse med deres fine hus /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

johan10

  • Gæst
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #29 Dato: 17 Februar , 2011, 09:26 »
Normalt hopper de selv op, men jeg blev lidt sent færdig med at sætte nye pinde ind i aftes, så de stod og trippede for at komme op. Da jeg var færdig satte jeg dem op og så satte de sig selv sammen.
Jeg har aldrig haft problemer med at få dem til at sidde på pind, men jeg har derimod haft en meget stædig wyandot som bare ikke ville være på pind  :D
I starte tog det lang tid at lære dem, men efterhånden fandt de ud af det. Jeg tror at de skal vænnes til det mens de er små.