Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips til at fange en kat ønskes...  (Læst 39987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #30 Dato: 12 Juli , 2010, 14:54 »
Hmm, jeg kan ikke se den. Den er for godt pakket ind så :D

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #31 Dato: 12 Juli , 2010, 17:47 »
Citér
Jeg synes nu, jeg aner ironien i Henriks indlæg... eller hvad 
ironi?... der hoppede min kæde af.
hvis den er der vil jeg gerne have den påpeget, syntes selv jeg plejer at kunne fange dem...
nå men ny kat nummer 2 har nu også ligget på lur og min ærtebøsse skulle dukke op i dag....
så de får nok ondt i rumpen af de glaserede papirskugler ::) :o
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #32 Dato: 12 Juli , 2010, 19:59 »
Jeg vil nu alligevel give Henrik Helms Madsen lidt ret... Har man husdyr som høns, hunde, katte, ja et hvilket som helst husdyr/kæledyr, er det altid en god ide at holde dem forsvarligt hegnet, ved løsgående dyr er der altid en risiko for at de ikke kommer hjem igen, en kylling kan blive taget af en hund eller kat, hunden eller katten kan også være kommet til skade eller måske være blevet skudt på fremmed jord, og som Henrik ganske rigtigt fremhæver, skal man beregne et vist tab med fritgående dyr.

Susanne

  • Gæst
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #33 Dato: 12 Juli , 2010, 20:11 »
Absolut!

Man må påregne et vist tab med fritgående dyr. Bare læs alle vores forskellige beretninger om ræve, katte, mårer og  rovfugle, som kommer og guffer i sig.

Det er ikke et spørgsmål om "hvis" man mister høns/kyllinger, men blot et spørgsmål om "hvornår".

Vil man være 100 % sikker må man lave sig en sikret, overdækket hønsegård.

Jeg har også stor respekt for Ankerines model - den er utrolig ansvarlig og virker ovenikøbet hyggelig, brugbar og stemningsfuld for alle. Virkeligheden i andres katteunivers er bare en anden.  Katte er  ikke matrikelfaste og bliver det aldrig.


Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #34 Dato: 12 Juli , 2010, 21:46 »
jeg forstår godt hvad i siger men ikke jeres holdning til at kat må gerne andre dyr må ikke.
katte kan opdrages men man vil ikke bruge den tid og de krafter det kræver og hvis og såfremt katten ikke er matrikkelfast så meget desto større grund til at have den ind hegnet som andre dyr.
her må man så også påregne et vist tab når den går i andres haver.
den nye hunde lov ville nok se væsentligt anderledes ud hvis hunde fik lov til at gå som katte gør.
uanset hvad udøver jeg min ret her i forhold til mine dyr.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Susanne

  • Gæst
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #35 Dato: 12 Juli , 2010, 21:59 »
uanset hvad udøver jeg min ret her i forhold til mine dyr.

Det har vi også ubetinget ret til. Og selvfølgelig er det katteejerens ansvar, hvis han mister sin kat fordi den er under angreb på fremmed grund.

Jeg tænker bare, at det er et evigheds-arbejde at passe på sine høns ved altid at være på udkig og have våbenet klar. For de bliver ved med at dukke op, kattene. Og der VIL mangle kyllinger, når regneskabet gøres op.

At opdrage flere hundrede tusinde katteejere til at have en overdækket kattegård eller altid at have sin kat i snor, tror jeg er umuligt.

Derfor kan en totalsikring af hønsene være en sikret hønsegård, og den beskytter amtidig mod ræv, rovfugl og andet.




Susanne

  • Gæst
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #36 Dato: 13 Juli , 2010, 09:09 »
Ups! Jeg har først nu læst hele tråden igennem.

Du spørger jo ikke om for og imod en sikret hønsegård (som jeg først lige opfattede ved at "skimme"), men slet og ret hvordan man evt, fanger en fremmed kat på ens egen grund.

Håber du får nogen gode råd, så du kan komme problemet til livs  /o

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #37 Dato: 13 Juli , 2010, 09:30 »
En dåse kippers kan lokke selv den mest udspekulerede hankat i fælden !
Og så skal den have masser af VAND  ;D
Vi havde en af naboens hankatte rendende konstant og han gik målret efter vores små killinger og vores ællinger, dumme dyr !
Jeg var så heldig at fange ham mellem muren og en stak paller og mens mine to hunde stod på den ene side, så han ikke kunne flygte, fik han med vandslangen fra den anden side så han var drivvåd...nøj, hvor var han ked af det  ;D
Da jeg synes, at han havde fået nok, kaldte jeg hundene tilbage så han kunne flygte og vi har ikke set ham siden  /o
Killinger og ællinger er i sikkerhed, jeg er glad og katten er uskadt, så den metode har jeg det fint med  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #38 Dato: 13 Juli , 2010, 13:24 »
Hej igen hønsefolk.

Jeg tænkte nok det ville give lidt ballade med mit indlæg angående fritgående høns og katte.

Jeg holder nu også af fritgående høns men har lært især her på det sidste at det går altså bare ikke med små kyllinger. Ja jeg har selv haft besøg af katte flere gange. Min hønsegård var ikke 100%t overdækket og det fandt en af kattene ud af. Så der røg et par kyllinger. Men det fik jeg bragt i orden ret hurtigt.
Jeg bor i en lille landsby med mange katte, jeg har selv to katte som dog ikke er sultne efter høns. Den ene ville nok blive fristet af en ensom løsgående kylling hvis den fik chancen. Sådan er katte jo. Men i denne her lille landsby med gårde er der jo også rotter dem kan katte jo også lide. /o
Jeg er jo nok mere katteelsker end hundeelsker ;) det med at skulle hegne katte inde på matriklen lyder for mig som utopi. Der er jeg nok for meget fra landet. Med hunde kan jeg bedre forstå dette, de kan jo trods alt få smag for at tage større dyr, høns og opefter. Jeg har aldrig  hørt om katte der tager store høns. Så jeg har lært at kyllinger skal have en vis størrelse før de kan blive fritgående.  Jeg holder selv af fritgående høns mest tidligt forår og efterår hvor urtehaven ikke er i brug. Men jeg kunne selvfølgelig hegne min urtehave ind ;D.
Fritgående høns vil altid give tab uanset hvad, jeg har haft skader der har taget kyllinger og musvåger der har taget store høns. Så må hønsene ind igen et stykke tid indtil musvågerne forsvinder. Af og til forvilder en hund sig også løs, det kan jo ske! Man har selvfølgelig meget løst til at skyde hunden næste gang men næste gang er vi ikke kommet til endnu.

Så Kew jeg er ikke helt uforstående for din kattesituation og at du påtænker at sætte en fælde op. Husk bare fritgående kyllinger er et tagselv bord for mange.

med venlig hilsen Henrik

Hmm, jeg kan ikke se den. Den er for godt pakket ind så :D
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #39 Dato: 13 Juli , 2010, 17:28 »
sorry guys and girls
der har ikke været tale om kyllinger fra min side jeg har voksne "stor" silkier /o
hvis jeg siger bette pylle er det ikke kyller men de 2 yngste i flokken da vi altid kan kende dem ved at de forbliver lidt lysere end resten. og den ene kat er faktisk ikke ret stor og dog angriber den stadig.
problemet ligger nok i folk er på ferie og har kylet dyret ud mens de er væk og nu er den sulten men den går ikke her jeg vil ikke være med til at fodre på folks dårlige samvittighed eller evne til at holde dyr.
så ut a min butik!!! ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #40 Dato: 15 Juli , 2010, 09:35 »
så har der igen været angreb af samme kat som den første denne gang mere voldsomt dog stadig ingen synlige skader på pylle. så på en uge har været 3 angreb af 2 forskellige katte. mener nu godt jeg kan retfærdigtgøre et angreb på kattene >:(
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #41 Dato: 15 Juli , 2010, 11:05 »
Desværre har katten da vist fået smag for Pylle og hvis du ikke handler nu, så ender stakkels Pylle med at blive aqlvorligt skadet eller ædt  /d
Der er kun én ting at gøre......ANGRIIIIB   /1
Men der er vist noget med at man skal sætte en notits i den lokale avis ang. katten før man kan tillade sig at skyde/indfange den.
Har du prøvet at kontakte kommunen ang. kattefanger (eller hvad det nu hedder)
Det er IKKE i orden at dine dyr bliver angrebet af andres katte eller hunde og der er altså også regler for at man skal sørge for at ens kat ikke generer andre !!
Hvis en af mine katte laver unoder andre steder, er det for mig ok, at det får følger for katten (og det selvom jeg elsker mine katte)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #42 Dato: 15 Juli , 2010, 11:23 »
Nå, jeg så lige på Vejle kommunes hjemmeside at de IKKE indfanger katte, men henviser til dyrenes beskyttelse....og DET koster knaster  /d
Her er lige et uddrag af loven ang. katte  /o

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
    Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
    Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil iøvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Og fra dyrenes beskyttelses hjemmeside

Indfangning og nedskydning af omstrejfende katte

Indfangning og tilbageholdelse
Ifølge § 14 i mark- og vejfredsloven har man ret til på en hensigtsmæssig måde af fjerne omstrejfende katte fra sin egen grund. Man har ikke pligt til at yde erstatning, hvis katten kommer til skade eller dør. Omvendt kan ejeren kræve at få katten (levende som død) udleveret. I så fald skal ejeren betale erstatning for skader, katten evt. har været skyld i.

Nedskydning og drab
Ifølge § 14, stk. 2 i mark- og vejfredsloven må nedskydning eller anden form for bevidst drab af katten kun finde sted, hvis kattens ejer i forvejen er blevet advaret inden for det seneste år. Hvis ejeren er ukendt, kan en advarsel, som indeholder en kort beskrivelse af katten, annonceres i et lokalt, udbredt dagblad. Det er kun dyrlæger og særligt uddannede der må aflive katten.

Så sæt en annonce i den lokale avis, indfang bæstet, få fat i en særligt uddannet (jæger) og afliv dyret.....alt sammen fuldt lovligt  /o

3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #43 Dato: 15 Juli , 2010, 14:49 »
jeg må godt fange dyret inden jeg annocere noget når jeg så har dyret annonceres det i 3 dage før jeg må tage affære.
jeg må dog IKKE få en jæger til at aflive dyret nu men kun under eller lige efter angrebet. altså må jeg ikke slæbe dyret ud på en mark for at min bror kan skyde det.
det er kun dyrelægen der må lave en desideret aflivning.
desvuden er det jo kun miljø rigtige kugler (glaseret papir) jeg plaffer den med HVIS jeg kan ramme den for at den får et rap i røven så den ved at her gør det ondt at komme forbi.
hjælper det ikke bliver den fanget og så må vi se hvad der sker herefter.
men notits i avisen skutte hvis det koster penge så ryger der kun en seddel i den lokale brugs så er der adviseret.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #44 Dato: 15 Juli , 2010, 18:30 »
men notits i avisen skutte hvis det koster penge så ryger der kun en seddel i den lokale brugs så er der adviseret.

Den holder ikke !!  Det skal annonceres i et lokalt udbredt dagblad, eller direkte til ejeren af katten.