Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips til at fange en kat ønskes...  (Læst 39989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #15 Dato: 08 Juli , 2010, 11:34 »
Jeg er jo en af de hellige sære, der holder mine katte i indhegning. De har en del af haven hegnet - og der går de.
Jeg vil ikke sige, det er problemløst - de vil jo også gerne ud i verden og se sig om - og her på landet (landsbyen) hvor vi bor, høster vi mange mærkelige kommentarer. Det gør man bare ikke - katte kan man ikke ha' på den måde osv. Men det kan man...
Ens hund lader man jo netop ikke løbe løs, men den vil også gerne ud i verden.
Det er noget mærkeligt noget...!

Vi valgte at hegne af flere årsager
Dels af hensyn til kattene: trafik og onde mennesker ude iverden, som ikke kan lide katte.
Dels af hensyn til naboer: Deres høns, deres katteallergi, deres sandkasser..
Vi synes faktisk ikke det er sjovt, hvis det er vores kat, der udløser et allergisk anfald, fordi den har ligget i nogens havemøbler..

Men det er jo en helt anden snak.
Jeg håber også, I får løst diverse katteproblemer på fredlig vis.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #16 Dato: 08 Juli , 2010, 21:25 »
@Storm-Olsen: Jeg synes det er ganske fornuftigt, og gjorde vi alle det, ville vi ikke se vores lille mis ligge død ude på vejen. Det var ganske forfærdeligt, da min mand fandt min søsters kat liggende død ude på deres vej, en da han skulle hente vores datter derhenne. Derhjemme ventede 3 sultne små killinger på deres mor, som havde været væk længe :(

Kunne man få nogle billeder af jeres indhegning at se? :)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #17 Dato: 09 Juli , 2010, 17:30 »
Jeg skal prøve - lidt senere, når det ikke er helt så lunt :D

I al sin enkelhed har vi en vinkel på huset. For enden af vinklen ligger et lille stykke have - vel 50 -60 kvm. Så den ene side af hegnet er altså huset. De andre tre sider er rio-net med kyllingetråd på. Det kan katte ikke lide at klatre i. Og øverst er der så tre stødtråde (fårehegn) for en sikkerheds skyld. Vi har nu aldrig set nogen klatre i hegnet, men vi har haft en kvik kat, der gravede sig ud :D

Vores katte bor især på 1. sal, hvor hundene ikke må komme. Derfor har de naturligvis udgang til deres have via en kattelem i et vindue på 1. sal og et fantastisk trappesystem, som Snedker Snild har konstrueret.

Kattene ville sandsynligvis foretrække et friere liv, men de har aldrig prøvet andet, så de lever med det.
Vi har en enkelt old-mis, som altid har været "rigtig" udekat, og det har hun fået lov til at fortsætte med. At vænne en frit-boende kat til så begrænset territorium er svært - og hun enes også dårligt med de andre fire.
Vi har en ret trafikeret vej lige uden for døren og da vi på et tidspunkt skulle overtage en racekat, var "udestuen" simpelthen en betingelse. Han havde aldrig prøvet andet og ville aldrig kunne klare sig i trafikken. De andre katte er så kommet til efter.

Og ja, det er rædsomt at samle sin døde kat op i vejkanten. Trøst dig med, at den var død. Det er endnu værre at samle sin halvdøde kat op... Og med at den har haft det godt hos dig..   Knus til dig! Og ungerne!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #18 Dato: 09 Juli , 2010, 19:29 »
Da jeg flyttede på landet med syv siameserkatte, der havde været indendørs i mange generationer, blev jeg helt til grin i landsbyen fordi jeg fik en tømrer til at bygge en 50 kvadratmeter stor "voliere" med nedgravede plader, grønt hønsenet i to sider og taget - plankeværk på bagsiden og klare tagplader på halvdelen. Jeg betalte oven i købet MOMS ::). Gennemført Københavner!
Der er dør fra huset og skydedør ud til haven af hensyn til de store krukker..
Nå, nu er det 21 år siden og vi har stadig stor fornøjelse af "løbegården" hvor der nu er lavet flise-terrasse og plantet vin  og vedbend samt står planter i store krukker og så en balje med vand og fisk. Vores nuværende (neutraliserede) katte nyder stadig "friheden" sammen med vores hund. Barnebarnet har trygt været ladt alene i sikkerhed for trafik. Vi har holdt mange grillfester i ly og læ og med børn og dyr omkring os uden bekymring for om nogen løb ud på vejen. Løbegården har fået lidt træbeskyttelse af og til og ser stadig pæn og holdbar ud. Dengang var de 20.000 kroner en sensation i området (og så med MOMS!) men helt ærligt, så er det nu under 100 kroner per måned. Det har været alle pengene værd. Nå jeg tænker på hvor mange af de herreløse katte i området, der i den tid er bortkommet eller har ligget i vejkanterne. Og på hvor fortvivlet jeg ville være hvis Tutte, Jokke, Emil eller Amanda ikke kom hjem en aften - ja så ville jeg gerne have betalt det dobbelte. Det skal nu ikke siges for højt, tømreren bor stadig i området  ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #19 Dato: 10 Juli , 2010, 20:07 »
Ej, jeg vil altså rigtig gerne se billeder af jeres arrangementer, Storm O og Ankerine! :) Kan sagtens sætte mig ind i at folk synes det er liiiidt meget, men kan også godt sætte mig ind i at man gerne vil beholde sine katte! :) Og derudover så er det jo nok også mest fordi folk ikke er vant til at man gør sådan. Men det er da ikke værre end at bygge hønsehus og hønsegård til sine høns ;)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #20 Dato: 11 Juli , 2010, 12:17 »
Og i går aftes flyttede der så også en gås ind i kattegården!
Den sad ud epå vejen og var ved at dø af tørst, da min fars kæreste mødte den.
Og hvad gør man med sådan en? Jo, man ringer da på hos Tine og Allan med dyret under armen.

Godt, man har en kattegård til mere permanente arrangementer kan træffes.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #21 Dato: 11 Juli , 2010, 15:31 »
@ankerine & storm-olsen
det glæder mig utroligt meget at hører nogen der tænker og holder kæledyr på denne måde jeg mener også det viser man har sadt sig ind i hvilket dyr man har. det er jo i bund og grund et kælen rovdyr med alle de instinkter der følger med.

det er her tydeligt at se at folk her i området hvor jeg bor at folk er taget på ferie og kattene passer sig selv. det skulle man ikke gøre ved andre dyr før man fik folk og div organisationer på nakken men katten er åbenbart lidt speciel. egentligt mener jeg mange folk har en forkvaklet holdning til det at have dyr. tit ender det ud i at man køber de dyr ens børn gerne vil have derefter når det så ser lidt skidt ud og ungerne ikke gider passe dyret eller har mistet interessen så køber man da bare et nyt/andet dyr man burde indføre kørekort til dyr.
jeg er nogle gange rystet over hvad folk kan finde på at spørge om ang. hold af div. dyr.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #22 Dato: 11 Juli , 2010, 18:07 »
Hej hønsefolk.

Har du hønsene i lukket hønsegård med overtråd eller er det fritgående høns og kyllinger?
Er de fritgående så må man altså nok regne med et vist tab både til skader og katte. Jeg har selv høns og kyllinger og har mistet nogen stykker i år inden jeg fik overdækket hønsegården. Nu er det jo kattens natur at tage fugle når den ser dem hoppe rundt i haverne. At sætte kattefælder op synes jeg lige er i overkanten. Har man små kyllinger så sørg for at der ikke kan komme nogen til dem.

hilsen Henrik

Så skete det alligevel igår blev en af min pyller angrebet af en kat uden gunnar kunne nå at advare om faren. jeg nåde da tids nok at ryge hen over bede og sager mens jeg råbte op hvilket fik katten på flugt pylle er ok men alle blev skræmt og i "gåsegang" blev de komanderet i gården af gunnar.
de andre nabo katte har aksepteret hønsene og er ligeglade med dem men denne fremmede kat er åbenbart sulten.

Så nu mangler jeg lidt råd til at fange kræet jeg har overvejet en mårfælde men ved ikke om den vil gå i den.

det skal lige nævnes det er en parcel have så min storebror må ikke komme og skyde den! :D

nogen gode råd??
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #23 Dato: 12 Juli , 2010, 11:39 »
i en villahave kan jeg regne med fugle og vildkatte ja men ikke tamkatte da disse er husdyr og skal holdes på matriklen.

du ville nok også blive harm hvis "min jagthund rendte i din have og nakkede dine kaniner fordi du har et hegn som kaninen ikke kan hoppe over, og jeg var af en holdning at min hund skal da selvfølgelig have lov til at lufte sig selv"
bare et tænkt eksempel....
jeg overholder gældende regler med mine dyr og forventer også at andre med rimelighed gør deres, gør man ikke må jeg tage de midler i brug der er tilladt.
der er ingen krav til indhegning af grunden og overdække. faktisk syntes jeg vejle her har et kanon regelsæt. de kunne andre godt bruge
http://www.vejle.dk/page22552.aspx
Citér
Høns
Hønsehus og -gård bør opføres mindst 2,5 meter fra naboskel.
Hønsehuset skal sikres mod indtrængen af rotter. Rotter (og ræve) er gode til at grave sig ned under hønsenettet. Undgå fodring med råt kød, da det kan tiltrække rotter.

For at mindske støjgener, bør hønsene (især haner og store hanekyllinger) holdes indelukket i et mørkelagt hønsehus fra solnedgang til kl. 07.00 alle dage.
Hønseholdet bør i byzone ikke overskride 10 høns og 1 hane.
Rengøring af hønsehus og -gård bør ske mindst en gang om ugen.

Inden du opfører et voliere, hønsehus eller dueslag, skal du tage hensyn til bestemmelserne i bygningsreglementet. Derfor er det en god ide at søge råd i Teknisk Forvaltning.

Foder skal opbevares i beholdere, der er sikret mod skadedyr. For at undgå fx rotter, kan beholdere hæves ca. 35 cm over terræn og være ca. 60 cm høje.

Der er særlige regler for fjerkræ (høns og andre fugle i fangenskab, ænder og gæs), i forhold til sygdomme, især fugleinfluenza. Se mere om fugleinfluenza
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #24 Dato: 12 Juli , 2010, 12:22 »
Hej igen.

Selvom der ingen krav er til overdækning af hønsegården eller indhegning af grunden så er det jo nok en god og fornuftigt ide alligevel.
Eller så må du påregne dig et vist tab, så det er bare med at have kyllinger nok.
Hvis din jagthund rendte ind i  min have, så er der jo også  klare regler for dette.
Jeg har skam også fået ædt nogle høns af en løs hund et par gange, men det er jo den slags ting der kan ske hvis høns færdes i det frie og hunde færdes i det frie.

hilsen Henrik


i en villahave kan jeg regne med fugle og vildkatte ja men ikke tamkatte da disse er husdyr og skal holdes på matriklen.

du ville nok også blive harm hvis "min jagthund rendte i din have og nakkede dine kaniner fordi du har et hegn som kaninen ikke kan hoppe over, og jeg var af en holdning at min hund skal da selvfølgelig have lov til at lufte sig selv"
bare et tænkt eksempel....
jeg overholder gældende regler med mine dyr og forventer også at andre med rimelighed gør deres, gør man ikke må jeg tage de midler i brug der er tilladt.
der er ingen krav til indhegning af grunden og overdække. faktisk syntes jeg vejle her har et kanon regelsæt. de kunne andre godt bruge
http://www.vejle.dk/page22552.aspx
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #25 Dato: 12 Juli , 2010, 12:28 »
@henrik
Citér
Hvis din jagthund rendte ind i  min have, så er der jo også  klare regler for dette.
det er jo ligesom jeg vil hen samme regler gælder katte!
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #26 Dato: 12 Juli , 2010, 12:29 »
er der ikke regler om at hønsegården skal være overdækket?? det mener jeg der er her i Svendborg.. ??? ??? ???

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #27 Dato: 12 Juli , 2010, 12:32 »
Derudover må jeg tilføje, at jeg også er møghamrende træt af naboens katte.. men jeg holder min mund lukket.. for nabofredens skyld.. 

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #28 Dato: 12 Juli , 2010, 14:41 »

Eller så må du påregne dig et vist tab, så det er bare med at have kyllinger nok.

Jeg kan slet ikke følge din tankegang her, må jeg nok indrømme, Henrik. Der ER regler for at man skal have sine dyr på egen matrikel, og det kan ikke være KEW der bare skal affinde sig med at andres katte tar' kyllingerne.

Hvis din jagthund rendte ind i  min have, så er der jo også  klare regler for dette.

Byt ordet "jagthund" ude med "kat"...det er præcis det samme ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #29 Dato: 12 Juli , 2010, 14:44 »
Jeg kan slet ikke følge din tankegang her, må jeg nok indrømme, Henrik. Der ER regler for at man skal have sine dyr på egen matrikel, og det kan ikke være KEW der bare skal affinde sig med at andres katte tar' kyllingerne.

Byt ordet "jagthund" ude med "kat"...det er præcis det samme ;)

Jeg synes nu, jeg aner ironien i Henriks indlæg... eller hvad  ???
Mvh Marianne