Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tips til at fange en kat ønskes...  (Læst 39993 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Tips til at fange en kat ønskes...
« Dato: 07 Juli , 2010, 12:32 »
Så skete det alligevel igår blev en af min pyller angrebet af en kat uden gunnar kunne nå at advare om faren. jeg nåde da tids nok at ryge hen over bede og sager mens jeg råbte op hvilket fik katten på flugt pylle er ok men alle blev skræmt og i "gåsegang" blev de komanderet i gården af gunnar.
de andre nabo katte har aksepteret hønsene og er ligeglade med dem men denne fremmede kat er åbenbart sulten.

Så nu mangler jeg lidt råd til at fange kræet jeg har overvejet en mårfælde men ved ikke om den vil gå i den.

det skal lige nævnes det er en parcel have så min storebror må ikke komme og skyde den! :D

nogen gode råd??
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2010, 12:35 »
Jeg har pt. en kattefælde fra Kattens Værn stående, desværre ikke fanget nogen kat endnu. Men prøv da at kontakte dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #2 Dato: 07 Juli , 2010, 12:36 »
Måske kunne du istedet finde ud af hvem der ejer katten..og be dem om at fodre katten lidt bedre.. ;

Til indfangning af vildkatte, kan man vist låne en kattefælde hos dyrlægen..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2010, 13:56 »
Den billige mårfælde fra Harald Nyborg er helt fin til at fange katte i, det drejer sig blot om at lægge den rigtige mading i fælden, jeg har fanget adskellige af mine egne katte  <J  de kan åbenbart ikke finde ud af at det er "mår madding" at der er lagt i fælden  ::)

Fælden fra HN er lidt smart syntes jeg, når den ikke er i brug kan den klappes sammen og hænges på en væg, så fylder den ikke ret meget.

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2010, 15:22 »
Jeg har flere gange fanget vildkatte i en stor minkfælde, hvis katten er sulten går det stærkt. (dåsekattemad fra bilka!)

Du skal være opmærksom på, at du ikke kan få aflivet katten ved dyrlægen, når du altså har fanget den med mindre du vil betale en mindre formue. (det skete i hvert fald for mig). Så du skal sikre dig at du kan få den aflivet til en fornuftig pris før den altså sidder i fælden.

Hvis du ringer til Vejle Kommune bliver du henvist til en kattefanger (kattens værn i Fredericia) som tager ud på din bopæl. De indfanger den og vurderer om den skal aflives. De var meget prof.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2010, 16:47 »
jeg kan også selv fange den aflevere den til politiet da den jo har angrebet mine husdyr så skal de afhenne den og evt. aflive alternativt jeg fanger den advisere i den lokale brugs eller andet offentlige sted holder katten i 3 dage afliver den og hvis der dukker en ejer op bagefter får han/hun regninger for ophold og aflivning hvilket jeg er i min gode ret til.
mange tror fejlagtigt katte gerne må strejfe rundt men nej det skal som alle andre husdyr holdes på matriklen

tror jeg kigger ned i HN efter mårfælden.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2010, 18:10 »
Jeg håber ikke du har tænkt dig at lade katten sidde i fælden i 3 dage..så var det mere humant at aflive den på stedet..
Synes du sku finde ud af hvem der ejer katten og så gi ejeren en advarsel inden du går i aktion..

Hos os afliver dyrlægen vildkatte gratis..eller det har de i hvertfald gjort..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2010, 20:23 »
Katten er vel nogens, eller?
For så ville jeg nok starte med at finde ejeren og tale med vedkommende. Man bliver generelt meget lidt afholdt i nabolaget for at aflive andres kæledyr - uanset årsagen.

Jeg tror ikke, mit lokale politi ville rykke ud og hente den - uanset om de skal eller ej.

Og hvis den er tam og sød,og ikke din,  får du næppe dyrlægen til at aflive den - og slet ikke gratis. Der er alt for mange, der forsøger at snyde sig til en gratis aflivning, ved at påstå, at det er en vildkat - selvom det er deres egen Misse, de bare er blevet trætte af.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #8 Dato: 07 Juli , 2010, 22:18 »
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

Jeg ved ikke helt hvordan det er nu - men tidligere ville kommunerne ikke opsætte fælder indenfor en periode der vist hed marts til oktober - da der er killinger i dette tidsrum - og det skal du ihvertfald være opmærksom på - at der ikke er suttede babser på katten.....

Men måske dit udfald har jaget den en skræk i livet...... :)
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2010, 08:49 »
Dyrenes beskyttelse tolker reglerne på deres måde. Teknisk set har man som grundejer ret til at forlange, at dyr holdes UDE fra matriklen, og man har en række muligheder indenfor lovens rammer, hvis det ikke sker.

På retsinformation.dk ses loven om mark- og vejfred i den pt gældende version (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560), og i Kapitel IV står der følgende (jeg har fremhævet et par ord, det er ikke fremhævet i originalen!):

 
Citér
Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Du behøver dermed ikke engang at advare ejeren, der er carte blanc til at aflive katten, idet den har angrebet dine husdyr allerede.

Men så vidt loven - jeg er helt enig med Storm-Olsen i at man nok ikke bliver vildt populær hvis man får ry for at være en kæledyrsdræber i lokalsamfundet! Jeg håber du finder en løsning, der sikrer både kyller og naboskab!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2010, 08:59 »
Det er jo en rigtig speget sag, jeg står i noget tilsvarende og har mistet en del kyllinger, den første dag, tog den 7! kyllinger, og den har desværre været på besøg igen og igen. Jeg har set den: meget stor, flot, rød hankat, der dog bære præg af at den ikke får daglig pleje.
I vores tilfælde er jeg nu ret sikker på, at det er en vild hankat. Men hvis det er en nabokat, kan der jo virkelig komme rav i gaden, hvis der efterfølgende kommer klager over hønseholdet, så det er MEGET vanskeligt at gøre det rigtige, så ingen bliver sure/kede af det. Også selv om man har loven på sin side.
Omvendt er det jo også rigtig irriterende og ærgerligt, at man ikke kan have sine høns/kyllinger i fred i sin egen have.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #11 Dato: 08 Juli , 2010, 09:48 »
mht. at finde ud af hvem der ejer katte er det nok lidt af en opgave da der er mange her i området og åbenbart kommer der flere for nu er der igen kommet en ny til jeg kender de nærmeste naboers katte og de lader mine dyr være og jeg snakker ind i mellem også med kattene hvis ikke de stikker af. men jeg er kommet til den konklusion at jeg anskaffer mig en pistol/gevær der skyder med disse kugler som fåes naturligt nedbrydeligt og mundingshastighed og rækkevide stemmer godt til min villa have og at katten får et godt rap i røven når den kommer.
det skal lige siges de katte jeg kender her får stadig lov at komme så længe gældende regler om at de ikke bruger min have som toilet og mine høns som foder er de velkomne
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #12 Dato: 08 Juli , 2010, 09:58 »
Det tror jeg egentlig nok, jeg synes er en okay løsning. Et vandgevær plejer også at kunne gøre en hel del...

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #13 Dato: 08 Juli , 2010, 11:17 »
Vi har en stor hund, der også har en vis afskrækkende effekt på strejfende katte. Problemet er, at af og til så går vores hund tur med sig selv i nabolaget, hvilket den selvfølgelig ikke må, men den er forbistret dygtig til at mose sig under det 250 meter hegn, vi har rundt om grunden!  >:( Så vi er ret large omkring andres dyrehold, for de kan med rette klage over vores hund, der går på sine uautoriserede vandreture engang imellem! Vi har lært de fleste af de omkringboende, at de skal sige "GÅ HJEM" med vred stemme, for det ved den godt, hvad betyder, men trods stor indsats fra vores side med at vedligeholde hegn og holde øje med kræet er vi altså i minus på forhånd, hvis snakken falder på strejfere og ejendomsret!

Det krævede mange undskyldninger og et par flasker vin, da den i sine unge dage legede tagfat med naboens kanin (dog uden at den kom fysisk til skade)! Til gengæld sagde vi ikke noget, da han senere skød kaninen med sit jagtgevær (i baghaven), man er vel gode naboer!  ;D

Lad høre, hvordan I løser problemerne med katte, når I finder en løsning...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips til at fange en kat ønskes...
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2010, 11:27 »
Vores hunde har desværre også lært sig at gå tur hen til naboen et par hundrede meter væk, idet hun fodrer omstrejfende og vores katte udenfor med madrester... Og så får hundene kiks, når de kommer - men hun bliver altid vred, når det er hundene, der æder kattemaden. Men hvorfor mon de går derhen. Ak.

Uden denne fodring, ville vores hunde med ganske få undtagelser blive på vores matrikel, selv uden hegn.
Mvh Marianne