Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseregulativ i Rudersdal kommune  (Læst 39821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #30 Dato: 07 Juli , 2010, 17:37 »
Men det som imponerer mig mest, er din evigt sobre og meget civiliserede tone i henvendelserne til kommunerne, fordi det tvinger forvaltningerne til at tage dig alvorligt.  /o

Tak Finn  *b

Ja jeg havde nok bare stået og spyttet på fortovet udeen for rådhuset :) Godt vi har dig Finn :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #31 Dato: 07 Juli , 2010, 17:43 »

Og tak for opbakningen. Jeg vil indrømme, at når man bliver præsenteret for argumenter som at høns skal være i hønsegård af hensyn til naboers eventuelle fjerallergi, så er det godtnok svært at bevare seriøsiteten, men det kommer man nok alligevel længst med..

Lige dér var jeg nok plumpet i med begge ben og havde skrevet noget meget sarkastisk. Men jeg er vild med at I lige minder om at katte skal holdes på egen matrikel  ;) Dét er der godt nok mange katteejere som ikke er klar over.

(Indrømmet - jeg kan faktisk ikke lide katte, og slet ikke dem som sidder i min køkkenhave og kigger sultent på mine halvstore kyllinger. Og skider i mit persillebed)  /1 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tina Nyrop

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #32 Dato: 12 Juli , 2010, 17:57 »
Tak til alle jer der bakker op for at få det totalt sindsyge nye regulativ her i min kommune, Rudersdal, ophævet. Dejligt at der findes en organisation som jeres og at Finn bare kæmper på en sober måde. Jeg selv har i lørdags modtaget en naboklage dateret den 14. juni!!! fra Teknik og Miljø med henvisning til det nye regulativ som trådte i kraft den 1. juli. Altså har de ventet med at sende klagen, som gik på at mine høns skulle have været i naboens have før den 14. juni, til efter reglen om at høns ikke længere må være fritgående trådte i kraft - meget tankevækkende, ikk??
Iøvrigt er det helt usandssynligt at det skulle være sket, det er blot et led i en nabochikane.
Jeg har idag sendt nedenstående læserbrev til kommunens 2 lokalaviser, hvor jeg, som uddannet biolog, slår på den miljøfordel der er ved at holde høns.
Er Rudersdal en Grøn Kommune?
Rudersdal Kommune vil gerne kendes på at være en grøn kommune, men er den i virkeligheden ikke rød?
Pr. 1. juli trådte nye regler for hønsehold i kraft. Hønsene må ikke længere færdes frit på ens egen (!!) ejendom, men skal være spærret inde i en hønsegård.
Så det er slut med at nyde synet af klukkende glade høns der nipper af det grønne græs, skraber og finder insekter og larver i jorden og samtidig kvitterer med spredte faste klatter som gøder græsset på en naturlig måde.
Nu skal hønsene spise på faste tider, og de nye regler siger, at overskydende rester af foder skal fjernes umiddelbart efter fodring! Stakkels høns, der som deres nære slægtninge, de vilde fugle, bruger det meste af deres vågne tid på at søge efter føde.
Gødning fra dyreholdet skal enten fjernes fra ejendommen straks efter den ugentlige udmugning, opbevares i lukkede beholdere, eller umiddelbart nedgraves i jorden. Altså er det nu heller ikke længere tilladt at flytte de små klatter hen til roserne.

Så nu skal vi godt nok have startet bilen! Vi skal på genbrugspladsen hvor der sikkert er kommet en container med påskriften ”hønsemøg”, og så går turen til Silvan hvor vi skal købe NPK gødning til græsplænen og gødning til roserne, og selvfølgelig insektgift der kan dræbe de skadelige gåsebiller der ødelægger græsplænen. En tur til foderstofforretningen indgår også i ruten, for der skal lige købes 25 kg hønsepiller som er brune og kedelige og uden den mindste lighed med hverken græs eller larver.
Rudersdal kommunes nye regler for hønsehold er både formynderisk, dyreetisk forkasteligt og miljømæssigt uansvarligt!
Det er et rødt kort til en snart rød kommune der i disse klima tider udsteder endnu et forbud i stedet for aktivt at arbejde for at fremstå som en grøn kommune!



Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #33 Dato: 12 Juli , 2010, 19:26 »
Endnu et eksempel på at regulativer rent faktisk inviterer til klager..

Men da politikerne i Teknisk Udvalg  ikke har bekvemmet sig til at svare, så må vi jo gå til medierne igen for at få svar....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #34 Dato: 12 Juli , 2010, 19:38 »
Jeg vil indrømme, at når man bliver præsenteret for argumenter som at høns skal være i hønsegård af hensyn til naboers eventuelle fjerallergi, så er det godtnok svært at bevare seriøsiteten, men det kommer man nok alligevel længst med..

Hæ hæ, jeg kan ikke lade være med at smile lidt... Jeg lider måske noget af pollen-allergi, men mon ikke man kunne få kommunen til at lave et regulativ om, at naboerne skal fjerne alle deres planter, træer, buske og græs i haven, eller i det mindste at gevæksterne skal være indespærret i et drivhus !!!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #35 Dato: 12 Juli , 2010, 19:58 »
@Tina: Spændende læsning. Jeg håber du får respons på dine læserbreve.

- Og så er det så sørgeligt men sandt; mediedækning må der åbenbart til... /d
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #36 Dato: 12 Juli , 2010, 20:04 »
Rigtig godt læserbrev Tina, selvom jeg ikke bryder mig helt om at du bruger "rød" kommune som noget negativt ;) Vil lige sige at det var min gamle blå kommune der indførte det groteske regulativ her ;)

MEn bortset fra det så er det et rigtig godt brev og håber også det giver stof til eftertanke.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tina Nyrop

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #37 Dato: 12 Juli , 2010, 22:35 »
Tak for jeres kommentarer.-)
Jeg er ikke politisk, men når jeg nævner rød betyder det for mig forbud! Vi bevæger os mosd svenske tilstande, der er så mange ting der bliver forbudt, og der er formynderisk! Altså vi må ej heller kompostere vores køkkenaffald som blandet med hønsemøget og haveaffald giver en sublim kompost. Men det var der ikke plads til at skrive..
Tænk sig, et æble må godt falde ned på plænen fra et træ, men vi må ikke lægge et æbleskrog på komposten???
Meget underlig kommune!
Jeg håber jeg rammer dem på deres ømme punkt - vi er en grøn kommune  - selvom jeg kunne have brugt div. adfærdsmæssige argumenter også:-)
Gode hilsner
Tina




Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #38 Dato: 12 Juli , 2010, 22:40 »
Ohhh jeg forstod den som noget politisk angreb agtigt, det håber vi så bare jeg er den eneste der gør ;) (men er jo nok også lidt farvet på forhånd ;) )

Håber I får banket lidt fornuft ind i dem.. og pressedækning er jo altid godt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #39 Dato: 12 Juli , 2010, 23:32 »
Trist at det fortsætter med at sprede sig med disse meget lidt gennemtænkte regulativer, som resulterer i helt unødige restriktioner for hold af hobbyfjerkræ.

Og godt at der fortsat 'bjæffes' mest muligt hver gang det sker.

Jeg håber jeg rammer dem på deres ømme punkt

Jeg er ikke sikker på at politikere har et sådant punkt. Uanset partifarve iøvrigt. De synes, i mange tilfælde, at leve i en anden verden, end de vælgere der har givet dem stemmer til at få indflydelse, gør.

Som nævnt i tidligere indlæg om dette emne er det ufatteligt hvorfor politikere og deres embedsmænd, vælger at sidde bag deres skriveborde og tilvejebringe disse regulativer, tilsyneladende helt uden at tage kontakt til borgere, foreninger og klubber med interesse for fjerkræhold.

Det virker bare så uprofessionelt i mine øjne.

Mvh
Erik Andersen

Offline perle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #40 Dato: 13 Juli , 2010, 08:37 »
Fra d. 1/7 er jeg netop flyttet til et hus med en stor have i Rudersdal kommune. I de sidste 10 år har jeg boet i en lejlighed i københavn, så en af drømmene ved at flytte til mere grønne omgivelser, var bl.a at få høns. Jeg har ikke tidligere haft høns, så da jeg læste hønseregulativet blev jeg lidt afskrækket. Jeg synes pludseligt, at det lød meget besværligt at få høns. Det er svært at skulle overholde reglerne til punkt og prikke og som tilflytter, vil man nødigt starte med at byde sine nye naboer velkommen ved at bryde kommunens regler.
 
    Tak til alle Jer som forsøger at få reglerne lempet!

Jeg vil ikke opgive at få høns. Når jeg læser de tidligere indlæg får jeg indtryk at, at hønsehold er en dejlig hobby som giver mange gode oplevelser med sig.


Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #41 Dato: 13 Juli , 2010, 10:08 »
Jeg misforstod nu også den med rød... og blev lidt småirriteret, men undlod at fare i blækhuset. Måske skulle du uddybe det over for aviserne!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #42 Dato: 13 Juli , 2010, 10:32 »
Jeg misforstod nu også den med rød...

Ahemm... Det gjorde jeg også må jeg tilstå  *r
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #43 Dato: 13 Juli , 2010, 12:07 »
http://rudersdal.lokalavisen.dk/er-rudersdal-en-groen-kommune-/20100713/laeserbreve/100719901/1036


Med hensyn til partifarver, så har diverse udvalgsformænd for "Teknik-udvalget" været en skønsom blanding fra SF, Radikale, Soc. Dem, (flest) Venstre og Dansk Folkeparti. Så der kan vist ikke siges noget om nogen egentligt partipolitik når det drejer sig om regulativer. Det er nok snarere allesammen fra "administrationspartiet" eller "forvaltningspartiet".
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønseregulativ i Rudersdal kommune
« Svar #44 Dato: 13 Juli , 2010, 22:57 »
Velkommen paa forum, Tina  ;D
Super godt laeserbrev du har skrevet  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk