Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så røg han  (Læst 2021 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Så røg han
« Dato: 17 December , 2023, 19:00 »
I dag slagtede jeg min avlshane, han er nu ikke blevet fader, for hans damer bliver ik skruk. Men han han regeret i hønseflokken i nogle år, efter hans fader kom af dage.
Jeg følger mine haner - dem der skal lede og styre mine høns - og hvis de har den mindste fejl (ud fra min mening om hvordan haner skal være), så ryger de ud. Ham jeg slagtede i dag kunne ikke tåle de nye hønniker og høns jeg har givet ham. Selv den ene af de to gamle høner var han efter. Så er det ..... med hovedet.
Nu har jeg en hanekylling fra i sommers - nej to - men den ene har tre søstre gående og den anden, som ikke er udviklet som hane endnu, har sin mor gående i flokken, så bege skal nok slagtes. vi får se.

Foreløbig skal de jo alle være spærret inde fra i morgen, øv øv og 3 x øv.
 Det var også derfor jeg i de sidste dage har slagtet haner (3 hanekyllinger og som sagt den gamle), for ikke det skulle give problemer med så mange hanner sammen.

God jul for resten  :)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Så røg han
« Svar #1 Dato: 17 December , 2023, 21:57 »
uha siger jeg bare, godt jeg ikke er hane hos dig. Du skriver de skal være inde fra i morgen, har du så mange, eller har jeg misforstået noget.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: Så røg han
« Svar #2 Dato: 18 December , 2023, 00:35 »
jeg har godtnok ikke fået mail fra Fødevarerstyrelsen om dette, men der står i en pressemeddelelse, at også høns skal lukkes inde og hønsegården overdækket, fra på mandag. så . . . .

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Så røg han
« Svar #3 Dato: 18 December , 2023, 05:01 »
jeg har godtnok ikke fået mail fra Fødevarerstyrelsen om dette, men der står i en pressemeddelelse, at også høns skal lukkes inde og hønsegården overdækket, fra på mandag. så . . . .

Ja, fugleinfluenza restriktionerne træder i kraft mandag d. 18.12.

https://foedevarestyrelsen.dk/nyheder/pressemeddelelser/2023/dec/foedevarestyrelsen-haever-trusselsniveauet-for-fugleinfluenza-?fbclid=IwAR0KqiU2RHh40pYdR3UF5-JizM-htJorLPp6NAVds6XPHO6FQwIn5uak6B0

Har man under 100 individer og ikke sælger æg, gælder overdæknings- og indespørringskravene ikke.
« Senest Redigeret: 18 December , 2023, 12:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Så røg han
« Svar #4 Dato: 18 December , 2023, 06:44 »
ja der kommer jeg slet ikke ind under. Godt nok er jeg overdækket, gjorde storebror hen over sommeren for mig og kæmpe stor træ står der også, jeg håber godt nok kong storm kunne gøre noget ved det træ. Det er ved at tage pusten fra os så stort er det.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Så røg han
« Svar #5 Dato: 18 December , 2023, 06:49 »
står den så på suppe her til jul. Det er bestemt noget godt selvom det ikke er så koldt lige nu
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: Så røg han
« Svar #6 Dato: 18 December , 2023, 10:31 »
Har lige talt med Fødevarestyrelsen, Ringsted. Mine høns må IKKE gå frit som de plejer, min hønsegård er over 100m2, så . . . . .De skal blive inde - i måske en måned eller mere . . . .

Nej han skal i fryseren, jeg slagtede 3 ung haner forleden og inviterede gæster på de to af dem. Så nu skal der gå lidt tid til den igen skal stå på hane   :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Så røg han
« Svar #7 Dato: 18 December , 2023, 12:30 »
Har lige talt med Fødevarestyrelsen, Ringsted. Mine høns må IKKE gå frit som de plejer, min hønsegård er over 100m2, så . . . . .De skal blive inde - i måske en måned eller mere . . . .

Nej han skal i fryseren, jeg slagtede 3 ung haner forleden og inviterede gæster på de to af dem. Så nu skal der gå lidt tid til den igen skal stå på hane   :)

Fødevarestyrelsen gør alt, hvad de kan for at skjule, at hvis man har færre end 100 høns og æg og kød ikke bliver solgt, så er hønseholdet under kategorien "Andre fugle i fangenskab" og dermed UNDTAGET FRA KRAVENE.

Det er en EU-bestemmelse, som det tog den danske fødevarestyrelse ekstra 2 år at indføre her i DK - MEGET mod deres vilje og de gør tydeligvis alt hvad de kan for også at gøre det næsten skjult i deres udmeldinger. 

.... så har du under 100 høns og holder både æg (hvis de overhovedet lægger nogen her om vinteren) og kød på egen matrikel, må hønsene gerne gå i gården på 100 kvm - de måtte også gerne gå frit.
« Senest Redigeret: 18 December , 2023, 12:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 936
Sv: Så røg han
« Svar #8 Dato: 18 December , 2023, 16:14 »
Nu har jeg fået brev fra Fødevarestyrelsen. Jeg ligger indenfor 10 km overvågningszonen på udbruddet i Brændholdt (Bangs Høns) - jeg kan ikke se ud af det fremsendte, om antallet af dyr betyder noget. Jeg må vist heller ikke flytte mit kvæg ????