Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: stakkels andrik  (Læst 7064 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: stakkels andrik
« Svar #15 Dato: 12 Januar , 2010, 10:06 »
Min adfærdsbaggrund forhindrer mig altså i at tie helt stille nu. Hunde skammer sig ikke!
De har ikke vores moralbegreber, men måske nogle andre. Mennesker skammer sig, fordi de ved, de har gjort noget, der strider mod de moralske regler.
Hunde dukker nakken, fordi de ved, der er ballade i farvandet, eller fordi de er  usikre, utrygge og bange i en given situation, Men skammer sig? Den køber jeg ikke.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: stakkels andrik
« Svar #16 Dato: 12 Januar , 2010, 10:09 »
Storm - Olsen  Jeg er den første til at tro dig ..... men den TROEDE der var ballade på vej og SÅ ud som om den skammede sig *gh*

Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: stakkels andrik
« Svar #17 Dato: 12 Januar , 2010, 10:18 »
Tak Søs, tak. Nu holdt min indre adfærdslærer kæft ;D
Den har sikkert været hunderæd ;D

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: stakkels andrik
« Svar #18 Dato: 12 Januar , 2010, 13:00 »
@Storm-Olsen. Jeg vil godt lige sige at den historie med mine forældres hund er mindst 25 år gammel. Jeg tror ikke man vidste bedre dengang.  :-[ Men hønsehunde er altså svære hunde at opdrage på. De kræver en fast opdragelse, og det skal man jo nok have med i sine overvejelser når man anskaffer sig hund. Nogle racer er (ligesom høns) jo fremavlet til bestemte ting. Mine forældre er og var jægere og har altid haft jagthunde, så de ved godt hvad de har med at gøre, og jeg tror da heller ikke de ville bruge den slags metoder i dag. Men man bliver nok lidt desperat når man kommer hjem og finder ud af at hunden er brudt ud af hundegården og har raseret hele hønsegården.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: stakkels andrik
« Svar #19 Dato: 12 Januar , 2010, 13:32 »
Ærgeligt at vovse fik taget en andrik, men sådan noget sker altså når man har med levende væsner at gøre.
Om en hund med jagtinstinkt kan lære at lade fjerkræet være afhænger nu altså ikke udelukkende af opdragelse. Hos nogle hunde er jagtinstinktet så stærtk at det 'overdøver' alt andet. Min gamle irske terrier tæve er sådan en; hun er superlydig (i hendes yngre dage var hun min konkurrencehund) og nem at have med at gøre. Dvs. lige indtil noget tænder jagtinstinktet. Så er hun tabt for omverdenen og hører simpelthen ikke at der fx bliver sagt 'NEJ'. Det har kostet et par høns og kyllinger livet gennem tiden >:( og det gør at hun ALDRIG ALDRIG nogensinde går løs på en gåtur. Meeen hun er så tilgengæld god til at holde rotter, ræve, mink og andet 'skidt' nede  /o. Hun er så hverken min første eller sidste af racen, men de andre har sagtens kunnet lære at fjerkræ ikke er lovligt bytte -også uden at tæve dem med en høne....... ;)
Mht schæfere og jagt. Jo, bevares det er da en hyrdehund, meeen der er mange af dem der har meget stærke byttedrifter (den drift bruger man jo så også når man træner brugshundtræning med dem). Det er en også lidt en balancegang for det er jo rent faktisk jagtinstinktet man bruger når man hyrder. Det er den del af jagten der går ud på at løbe byttet op. Man har så fra tidernes morgen avlet efter at hundene ikke skal afslutte jagten. Meeen der er godt nok stadig fx. border collies, der lige skal lære at det ikke er OK at bide i fårene.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

karina dj

  • Gæst
Sv: stakkels andrik
« Svar #20 Dato: 12 Januar , 2010, 15:08 »
Hørt!

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: stakkels andrik
« Svar #21 Dato: 12 Januar , 2010, 15:26 »
Og hørt igen!
Også Henriettes kommentar til udviklingen i hundetræning. Den har heldigvis forandret sig en del ;D

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: stakkels andrik
« Svar #22 Dato: 12 Januar , 2010, 16:34 »
Det jeg mente var egentligt bare at man ikke skal lade stå til fordi hunden synes at det er sjovt at jagte fjerkræ og undskylde det med at alle hunde har jagtinstinkter. Selvfølgelig har de det. Men de er jo netop TAMHUNDE fordi de har tilpasset sig VORES ønsker om, hvordan de skal gebærde sig. Når det er sagt så er de selvfølgelig forskellige også på tværs af racerne. Det skal jo ikke forhindre at vi prøver at få lidt fornuft ind i deres hoveder  ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: stakkels andrik
« Svar #23 Dato: 12 Januar , 2010, 16:40 »
Og det er også noget så sandt :D
Hunde helt uden opdragelse er en pestilens!

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: stakkels andrik
« Svar #24 Dato: 16 Januar , 2010, 19:13 »
Min schæferhund er kun 1 år gammel og det er en rigtig alfa-han. Hans jagtinstinkt er MEGET veludviklet, og derfor er han er jo en fantastisk sporhund ! 
Hans fine jagtinstinkt skal bestemt IKKE ødelægges ved at binde en død and om halsen på ham, selvom det sikkert ser rigtig sjovt ud  ;D
Som dyreejer er det MIT ansvar at sørge for at han ikke har mulighed for at snuppe et dyr, så det er helt min egen skyld, da jeg ikke havde fået lukket ordentligt til andegården.
Det har intet med hans opdragelse at gøre, da han aldrig har haft mulighed for at snuppe en and eller høne før og derfor aldrig har fået at vide at han ikke måtte !!

Slut på den diskussion !!

Jeg har heldigvis netop i dag hentet en ny andrik hos Tina, som venligt tilbød mig en af de to, som hun havde i overskud, og han blev da også modtaget med stor begejstring af mine tre hunner. Han var bestemt heller ikke ked af at få hele tre koner og han hoppede da også frejdigt på ryggen af en af dem med det samme efter en kort bejlen mellem dem.
Så tak til Tina....det var den helt rigtige andrik som jeg fik med hjem og han får et dejligt liv her hos os  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: stakkels andrik
« Svar #25 Dato: 16 Januar , 2010, 19:18 »
Vipse: Hvor dejligt at høre, at der var gensidig glæde i andegården.
Ja, det kunne lyde som om det var den rigtige, som flyttede hjemmefra ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene