Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger på vej.  (Læst 8573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Anjasika

  • Gæst
Ællinger på vej.
« Dato: 11 August , 2009, 10:14 »
Jeg købte jo et par ænder og en andrik denne sommer, og har nu en af ænderne på æg. Fra dag 1 lagde de æggene i samme rede og da der var stopfuldt 26-28 stk, lagde hun sig, så nu ved jeg at hvis der sker noget så er det omkring 8 september. Jeg er forberedt på at de ikke må kunne drukne de små, og at de selvfølgeligt skal tilbyders startfoder, men spørgsmål dukker jo frem alligevel.
Kan de bare gå sammen med hr andrik fra starten, eller skal de skærmes af? Hvis de alle går sammen spiser de voksne ænder så ikke startfoderet og ællingerne de voksnes?
ihh hvor er jeg spændt ::)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #1 Dato: 11 August , 2009, 10:21 »
Hej Anja.

Du kan roligt lade ællingerne gå sammen med andrikken, han er vant til ællinger og gør dem ikke noget.
Der sker ikke noget ved at de voksne æder startfoder, du kan evt. hænge en foderautomat op i en højde hvor kun de voksne kan nå deres eget foder...

De ænder jeg fik hos Mette ligger også på æg.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #2 Dato: 11 August , 2009, 10:43 »
Her går ænder, andrik og ællinger også sammen.

Jeg fodrer to steder, et med det normale voksenfoder og et sted med babymad. Det sidste er afskærmet lidt. Men først efter at ællingerne er 100 % sikre på at spise der. De skal helst se 'mor' gøre det nogen gange.
Hilsen Susanne

karina dj

  • Gæst
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #3 Dato: 12 August , 2009, 23:17 »
Her går ællinger osse med farmand, men jeg har måtte dele andedammen i 2  :-\
Vi har 3 damer, 2 af dem har ruget sammen...den første andemor tåler ikke synet af det kuld de 2 andre har ruget. Utroligt hvad sådanne små puslinger kan tåle af rusketure  :-[ med et fast greb om halsen af et ikke særligt næstekærligt flokmedlem...

Held og lykke med udrugningen  /o

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #4 Dato: 12 August , 2009, 23:30 »
Anjasika:

Jeg ville nu fjerne 5-8 æg hvis den ligger på 28 stk.
Hvis en and (eller høne) bare ligger på 1-2 æg for meget så vil æggene skiftes til at blive kolde og fostrene vil dø. Du kan altså være uheldig og så kun får 5 ællinger ud af 28 æg. På den anden måde kan du være heldig at få 20 ællinger ud af 20 æg.
Det er dog før set at moskus ænder har ruget 25 ællinger ud men hvis du spørger mig ville jeg hurtigst muligt fjerne nogen af æggene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #5 Dato: 13 August , 2009, 00:45 »
Det kan godt være at jeg har været pokkers uheldig men her hos mig har andrikken altså slået ællinger ihjeld, så nu er andegården delt op i to og det med plader imellem da den sidste ælling han tog blev trukket igennem et hegn, måske er han unormal og måske skal der slukkes for hovedafbryderen, jeg ville gerne have at mine gik sammen som en lykkelig familie, har også opserveret at han ødelægger pigernes reder hvis han kan komme til det.

Har nogen andre oplevet noget ligende og hvad ville i gøre  ???
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #6 Dato: 13 August , 2009, 05:37 »
Som Danny nævner er 25-30 æg under en Moskusand lige vel mange nok, jeg ville også fjerne nogle, men man kan jo gøre det på flere måder ! man kan lyse æggene og tage de ubefrugtede fra, eller man kan stoppe nogle af dem under en skrukand (høne  ::) ) eller i en rugemaskine, mine ænder ligger på 15 æg hver.

karina dj

  • Gæst
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #7 Dato: 13 August , 2009, 08:45 »
Jeg har kun oplevet at vores ene dame prøver at gøre det af med de ællinger der ikke er hendes. Der var osse én der var ved at ryge hele vejen gennem et hønsenet...og det var med de små masker  :-\ den overlevede, utroligt nok efter den omgang... Hun bli'r forhåbentlig normal igen...

Jeg ville ikke beholde en andrik med den opførsel...terrorist på egne (og kommende) unger  /d

hoejberg

  • Gæst
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #8 Dato: 13 August , 2009, 09:31 »
Hej. Mine damer med ællinger går også sammen med andrikken. Han er nu meget sød ved dem. Den første af mine damer havde lagt 22 æg inden hun begyndte at ruge. Der kom 3 ællinger ud af det, men den ene døde. (Navle ælling) Tror også jeg ville ta et par æg fra hvis det var mig. Hun er så småt ved at gøre klar til anden hold unger i år. Der er nu 12 æg af hendes egne + 6 snyde æg. Da den anden fik 8 ud af 15 æg. 4 ubefrugtede , 2 der gik i stå og en hun druknede da den var på vej ud af ægget.

Anjasika

  • Gæst
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #9 Dato: 16 August , 2009, 18:36 »
Tak for alle jeres gode svar i denne tråd.
Da begge mine ænder nu ruger ved siden af hinanden, har jeg flyttet 6 æg fra den ene rede til den anden -så må vi se.
Andefars godmodige væsen for lov at komme an på en prøve og jeg tror at han nok skal være sød ved ællingerne. Ellers må jeg jo flytte ham.
Ih hvor jeg dog glæder mig;o)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #10 Dato: 16 August , 2009, 19:12 »
Tak for alle jeres gode svar i denne tråd.
Da begge mine ænder nu ruger ved siden af hinanden, har jeg flyttet 6 æg fra den ene rede til den anden -så må vi se.

Ej, hvor godt!! :)

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #11 Dato: 21 August , 2009, 08:15 »
Jeg var sandelig også nervøs for om vores andrik ville angribe vores små ællinger, men han har været helt fantastisk god ved dem!
Hver aften fulgte han andemor og alle ællingerne i seng og stod vagt udenfor kassen mens han nussede og småsnakkede med andemor  *p
Nu, hvor de er større, ligger de alle sammen med ham om natten og han passer rigtig godt på dem. Ve den uheldige, som nærmer sig dem med ondt i sinde  /1

Men du skal holde godt øje med ham, når ællingerne kommer, for ikke at risikere noget! For det sker altså desværre at andrikken går til angreb på dem fordi han vil have andemor for sig selv  /d
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #12 Dato: 21 August , 2009, 12:06 »
Vores andrikker har også altid været helt fantastiske med ællinger.
De tager del i yngeplejen, passer mødre og er i det hele taget rigtige farmænd.

Det er så hyggeligt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #13 Dato: 22 August , 2009, 23:02 »
Det er første gang jeg prøver at have ællinger af moskus and så jeg har selvfølgelig været spændt på at se hvordan det spandt an. Det er gået over al forventning indtil videre. Mine to hunner rugede i tandem og nu hvor ællingerne er kommet hjælpes de om at passe dem.
I dag oplevede jeg at den ene hun kaldte ællingerne til samling, fik dem til at putte i en klump, og så kaldte hannen til, hvorefter han overtog opsynet med de hvilende ællinger, mens begge hunner fik sig en velfortjent pause hvor de kunne vaske og smukkesere sig.
Flot oplevelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ællinger på vej.
« Svar #14 Dato: 23 August , 2009, 01:30 »
 ;) Ja, af og til skal fædre jo have et lille spark....
Da vi havde moskusænder kunne vi nu ikke klage over andrikkerne - de var meget omsorgsfulde overfor ællingerne. Så måske er det lige så forskelligt som i menneskeverdenen?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand