Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp gaser slås  (Læst 2643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Hjælp gaser slås
« Dato: 20 Juli , 2015, 10:11 »
Hej gåse folk
jeg Jeg har en flok unge gæs 5,4 tror jeg, de er begyndt at slås de 5 store , jeg har haft gæs før med et avls par og deres afkom, og der styrede farmand flokken med hårdt næb.
Denne flok er købt samtidig som 2 ugers , de er nu 20 uger, og de største er meget hårde ved hinanden , de bider i halsen og nogle gange er det så de næsten besvimer (ser det ud til) de holder virkelig fast og længe , de fire små tør næsten ikke svømme mere for de store prøver at parre dem, de har 2 tdr. Land og et hus som jeg kan dele i to .
Er der nogen der har et godt råd eller er det naturens gang som jeg ikke skal blande mig i? Je
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Hjælp gaser slås
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2015, 22:33 »
Efter hvad jeg har hørt, læst og erfaret, slås gaser kun for alvor, når der er gæs til stede. Når de ikke kan flygte, kan de skade hinanden alvorligt og endda i sjældne tilfælde slå hinanden ihjel.

Min personlige erfaring stammer dog kun fra to gaser, som der gik forår i. De havde haft lidt småskænderier; ikke noget voldsomt eller alvorligt. Men pludselig tog pokker ved den ene; og den anden blev jagtet rundt konstant, så fjerene fløj. Det stod på i flere dage, før jeg fandt ud af, at "den sure" havde forelsket sig i sit eget spejlbillede i vinduet. Da jeg dækkede alle vinduer til, så han ikke kunne se "sin udkårne", blev de to straks gode venner igen.

I Østeuropa og Rusland har man tradition for gåsekamp. Gaserne ankommer til kampen med hver deres gås/gæs, som står så og hepper på deres gase. Uden gås, ingen kamp. Der findes videoer på YouTube.

Jeg vil foreslå dig at adskille gaserne fra gæssene, så de ikke kan se hinanden. Så skulle der være en rigtig god chance for, at gaserne vil kunne finde ud af at gå sammen.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat