Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Historie om en Sortand - i pleje hos os...  (Læst 7759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Dato: 04 Februar , 2009, 11:30 »
Ja, det er jo ingen tam and - men alligevel hører den vel inde under denne kategori...

I går eftermiddags blev jeg "plejemor" til en sortand (hav dykand) - den lå midt på vejen, det ene ben kunne den ikke bruge rigtigt. Nå, ind i stalden med den, afskærme et hjørne, finde papkasse som hule, vandfad og madskål.

Derefter gik jagten på at finde ud af hvad det var for en "fætter", efter lidt surfen fandt jeg ud af, at det er en sortand. Og den er kulsort kun med en skrig orange/gul plet på næbbet. Jeg læste at den spiste muslinger, krebsdyr o.l. ...gisp, hvor skulle jeg finde sådan noget hav-foder? - tja, enden blev at jeg fik fat i friske muslinger og rejer. Hakket i lidt mindre stykker i et fad med vand - og vupti, her til morgen, alt væk. Morgenmaden blev ligeledes slugt. Lidt mærkeligt, normalt plejer vilde fugle ikke at spise med det samme, måske moskusændernes pludren i stalden beroliger den.

Ja, det blev en hel stil om en lidt anderledes and, som nu ufrivilligt kommer til at holde lidt ferie her hos os, inden jeg sætter den ud i dens rette element igen. (Jeg kan ikke fordrage de muslinger - fy, da, hvor de ser ud og jeg knuser dem med kødhammeren, adrrrr....- men anden spiser det)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2009, 11:39 »
Du er en sand dyreven Hanne.  <M
Hvor er det godt at den trods alt lå på din vej.
Nu er du også mester udi andesushi..
God bedring til den lille sorte and.
MVH Lene

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2009, 13:29 »
Ha...Lene....den var go'.... ;D

Det skal jeg lige fortælle sortanden at det er ande-sushi den får..!!!..

Har fået en masse god info fra nogle fritids-ornitologer, så nu ved jeg en masse om havdykænder.... :) - som jeg så igen har glemt om et par uger....
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2009, 13:30 Fra HanneJ »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2009, 15:04 »
Så er det en fik andrik du har i pleje :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2009, 15:14 »
Sikke en dejlig historie, Hanne, nu mangler vi bare en happy end, hvor den svømmer ud i solnedgangen i horisonten.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2009, 16:42 »
Ja, det er en grumme fin andrik....(fortæller ornitologerne)...

Ih, ja, det skal jeg have et billede af, når den svømmer der-ud-af og solen langsomt daler ned.....suk, så må jeg hellere tage lommetørklæder med..... ;D

I dag har den indtil nu spist 5 rejer med hoved, hale og alt, samt 3 muslinger - hm, så kunne jeg ikke få fat i ferske rejer, men håber at pillede rejer, krabbehaler og muslinger kan friste dens gane.....

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2009, 16:45 »
Ved sortænder er det nemlig kun hanen der er helt sort med en enkelt organge/gul plet på næbbet. Hunnen er lidt mere grålig idet.

Nu må den da ikke æde dig ud af huset ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2009, 22:02 »
Hej Hanne

kunne du ikke lokke de der fritids-ornitologer til at få lidt praktisk erfaring? Fx kunne de jo hjælpe med muslingerne??  ;D ;D
Men det er måske langdistanceråd de giver....
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2009, 22:10 »
De kunne da egentlig lære meget af at komme og tage en kigger og undersøge den lidt nærmere :D.. Det er jo ikke så tit at de får fat i de levende, nok mest de døde eksemplare :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2009, 22:13 »
Du må da have nogle ande-Michelin stjerner, Hanne  ;D  Når han kommer ud på havet igen, vil det rygtes, at du har et sandt gourmetkøkken.  Jeg ser for mig din vej fyldt med liggende rapænder, der håber på, at du vil tage dig af dem.  ;D

Krydser fingre for dig og rappen og håber som Marianne på en happy ending..
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2009, 22:14 »
Mikkel - lige min tanke - ud af de støvede kontorer......... ;D
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2009, 22:23 »
Praktisk er trods alt bedst, har man først haft en ting i hænderne, og bare vent den en enkelt gang lærer man jo meget mere end ved at læse om den en times tid :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2009, 09:06 »
Ja, det er langdistanceråd jeg får....og så troede jeg at lige præcis den her sortand var noget specielt....men nej, den er meget almindelig (jeg har så bare aldrig set den før) og det er faktisk også ret ofte at man kan finde dem på jorden i denne tid. De fuglekendte mener at de i dårligt vejr, tager fejl af f.eks. asfalt set i.f.t. vandoverfladen, men det vides ikke rigtigt hvorfor.

Når de trækker fortrinsvis ved tusmørke kan man høre deres karakteristiske "gyv-gyv-gyv" - hm, aldrig hørt - så enten er jeg lidt døv eller har bare ikke taget notits af det før....

I weekenden skal jeg have kreeret et mindre svømmebassin til den, så den kan lov til at plaske lidt rundt...


Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2009, 09:50 »
Godmorgen Hanne...

På vej ned til hestene her til morgen kom jeg til at tænke på din lille ande løsning.
Din Ande restaurant skal da selvfølgelig hedde
             CHEZ HANNE
Specielt når H`et bliver stumt

Var det kun benet at den var kommet til skade med ?
Flakser den ikke rundt ?
Måske ender den med at blive hos dig  :D
MVH Lene

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Historie om en Sortand - i pleje hos os...
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2009, 10:19 »
Hæ, hæ......jeg vidste at der var en fremtidsdrøm jeg ikke havde tænkt på.....Chez Hanne....det lyder godt.... ;D

Ja, det er det ene ben, vingerne fejler absolut ikke noget....i dag sidder den heldigvis pænere på benet. Jeg var bange for at det var brækket, for så var der kun en mulighed...hoved af....men jeg skal love for, at da jeg løftede den i går, så sparkede den som en gal....så måske det er en sene eller muskel der har taget skade.

Nej, den ligger lige så stille og roligt, den flakser kun rundt når jeg ikke ser det...for den ligger altid på en ny plads i dens aflukke. Men jeg tror faktisk ikke, at den kan "starte" fra jordbunden af, jeg forestiller mig, at den på vandet basker med vingerne og på den måde løfter sig op over vandoverfladen.

Giiisp, jeg kan lige se mig drøne rundt ved strandkanten i vaders og på jagt efter guf til "fætteren"....  :o ...tja, den er vist kommet til at hedde "fætter"...