Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus + landand = Berberi?  (Læst 12328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Moskus + landand = Berberi?
« Dato: 18 Januar , 2009, 09:44 »
Jeg er, på 2.år, den lykkelige ejer af nogle Moskusænder.
Jeg fik 1+2 i indflytningsgave, på trods af at jeg samlede en del æg...jeg smidder dem altså ud, tør ikke at spise dem, ændernes snadren øger vel risikoen for salmonella.
På trods af dette, var flokken vokset til 21 jeg har slagtet løbende men jeg syntes, ærligt talt, at de første var noget magre, de næste var pindede og iøvrigt stadig noget fedtfattige.
Hvad er den ideelle slagtealder?
Ænderne er fritgående ved sø og eng og de får den hvede de orker at æde.
Mange sidestiller Moskus med Berberi, men jeg har fået den opfattelse at Berberi er et kryds mellem Landand og moskusand.

"Købe-berberi" er da også federe end mine fedtfattige moskus.
Er der ngl. der har et bud på dette?

Jeg vil naturligvs gerne have mest muligt ud at mine ænder, så jeg har tænkt på at prøve krydse Land og Moskus.
For at udnytte Moskus-hunnernes store evne som rugere og mødre.
ville jeg umiddelbart anskaffe mig en Land-andrik.
Da jeg jo er en novice indenfor andeavl, vil jeg meget høre Jeres mening om dette...jeg har ikke "andet"
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #1 Dato: 18 Januar , 2009, 10:26 »
Mulard er en krydsning mellem moskus og landand, disse dyr er store og ensartede og ikke så fede som alm. landænder og ikke så tørre som moskus kan være.

De er også sterile, så det er engangs produkter.

Jeg kan ikke huske om det er hannen der skal være moskus og hunnen landanden eller omvendt for at få det rigtige resultat. Desværre.

Grunden til at købe ænder måske er federe kan være at de ikke bevæger sig så meget som vores fritgående ænder, som er mere muskuløse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #2 Dato: 18 Januar , 2009, 10:36 »
Vil det sige at Berberi og Moskus er to navne på en race?
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #3 Dato: 18 Januar , 2009, 11:03 »
Berberi er vel mere et "salgsnavn" end et racenavn, det korrekte racenavn er moskusand, men det er det samme der menes. (ligesom at havkat sælges under navnet koteletfisk og pighaj sælges som kongeål...)

Det er andrikken der skal være moskus for at give mulardænder.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #4 Dato: 18 Januar , 2009, 11:18 »
ærgerligt..da moskushunnernes "avleevner" imponerer mig
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #5 Dato: 18 Januar , 2009, 12:13 »
Hej - ja, jeg mener at have læst at Berberi stammer fra det franske sprog. Jeg tror at "salgsnavnet" måske blev indført fordi det ikke lyder så godt at skrive moskusand, da nogle måske forbinder det med duften "moskus".

Moskus er ganske rigtig mere fedtfattige, men jeg synes ikke at de "tørre" når de steges, kødet er for mig også lidt mere i stil med vildtænder, altså mere "krydret" i smagen. Det gode ved moskus er lige præcis som du skriver, at de generelt er fedtfattige og derfor foretrækker mange lige præcis den "andesteg".

Vore moskusdamer lå i slagtevægt mellem 1,4-1,6 kg - og andrikker mellem 2,8 - 3,2 kg.  I år havde vi kun 2 andrikker til slagtning og med rekordvægt - slagtet 3,4 kg. hver og naboen som fik dem til jul, var begejstret for dem. De blev slagtet da de var ca. 5 mdr. - nok også en relativ "høj" alder at slagte i.

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #6 Dato: 18 Januar , 2009, 13:18 »
Har været i fryseren for at finde et par ænder, en stor og en lille, sikkert en hun og en han. Den lille vejede ca 1900 gr, den store måtte med mig på badevægten, som viste at den vejer ml. 2500-3000, så det må jeg jo stille mig tilfreds med.
Smagen er rigtig nok lidt vildtagtig...Jeg har da også fundet ud af at lave en ande-ragout med bacon og ribsgele...det bliver  faktisk rigtig godt.
Savner dog stadig noget godt andefedt :P
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #7 Dato: 18 Januar , 2009, 16:05 »
Nu er det sådan, at en moskusand/Berberiand ( Cairini Domesticus ) ikke er en ægte and ! Den er nok mest en mellem-ting af en and og en gås, ikke en krydsning ! men en mellem-ting...   ::)
For at lave en slagteand, bruger man moskus-andrikken og en and ! det kan være som nævnt en Landand, en Dansk and, Orpington and, Rouen, Peking, Campbell, m.fl. krydsningen heraf giver en steril slagteand = Mulard...  ;) ...
Tamme Svanegæs kan også parres med div. gæs.. Dansk gås, Skånegås, Ølandsgås, Toulouser, Italiener, Emdener m.fl. = Afrikansk Svanegås ( Denne er dog ikke steril som Mularden. )

Offline kvedsmand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #8 Dato: 18 Januar , 2009, 16:44 »
Tak for svarene,det begynder at dæmre for mig...så er det ligesom med heste + æsel = muldyr, som jo også er sterile <A...kim
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #9 Dato: 18 Januar , 2009, 18:24 »
Mulard er en krydsning mellem moskus og landand, disse dyr er store og ensartede og ikke så fede som alm. landænder og ikke så tørre som moskus kan være.

De er også sterile, så det er engangs produkter.

Jeg kan ikke huske om det er hannen der skal være moskus og hunnen landanden eller omvendt for at få det rigtige resultat. Desværre.

Grunden til at købe ænder måske er federe kan være at de ikke bevæger sig så meget som vores fritgående ænder, som er mere muskuløse.

Hov hov Lestat.

Moskus er ikke en tør and.  Det handler om den rette tilberedning :D

Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskus + landand = Berberi?
« Svar #10 Dato: 18 Januar , 2009, 19:47 »
Okay okay, jeg har også haft moskus og de var fine at spise, eneste ulempe er at hunnerne er lidt små, men det er råd for.

Så jeg tager det i mig igen med tørheden  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub