Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lægger moskusænder æg nu???  (Læst 4877 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Lægger moskusænder æg nu???
« Dato: 03 Januar , 2009, 13:57 »
Jeg har den seneste til opserveret at den ene moskusand har lagt på reden. Jeg tænkte at den bare synes det var hyggeligt at ligge der inde i mørket. Men idag opdagede jeg at der var et andeæg inden i redekassen som hun havde ligget på. Begynder de allerede at ligge æg nu??

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2009, 10:51 »
Mine ænder har lagt æg den sidste måned... og gæssene også  :-\
Jeg har i øjeblikket 2 ænder og 3 dværghøns der ruger, syntes at jeg har dværghøns
nok, så de har fået nogle gåseæg at hygge sig med... 3 stk per mand...  ;D
Om der kommer noget ud af det må tiden vise, de har ruget siden den første weekend
i december så der sker nok snart noget HVIS der sker noget  ::)
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2009, 11:01 Fra Bjørn Nielsen. »

StaldTobo

  • Gæst
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2009, 21:14 »
ih hvor jeg glæder mig til vores begynder

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2009, 07:37 »
Hej Bjørn.
Har du gjort noget specielt mht. foder, lys eller andet for at dine ænder lægger æg allerede nu. Har det noget med deres alder at gøre ?. Er meget nysgerrig og lidt misundelig :-).
God Dag Rie.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2009, 16:29 »
Hej Rie !
Jeg tror dels at det har noget med vejret at gøre, og dels med det foder de får.
Ænderne er ca. 3 år gamle, og bliver fodret med hel hvede, knust majs, fuldfoder til høns, kogte kartofler og gammelt brød.  ::)

Offline Teddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 129
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2009, 22:30 »
Jeg er også misundelig..... ::)

Går de inde i en stald eller er det ude på åbent land  ???

Mine er ikke så fremme i skoene hvad angår æg. Det lyder også som en god foder blanding. Bruger selv hel hvede, byg, majs samt hønsepiller. Nogen gange lidt opblødt brød.
Dommeraspirant med hang til svømmefugle.
Har Pt.selv Norske, Svane og Danske gæs. Ænder: Orpington, cayuga, Dansk and, Moskus, Aeyelsbury, Roun og så mine kære blå Andalusier høns i stor og dværg. På prøve er Pt. en stamme sorte Plymouth Rock.
www.minorkaklubben.dk

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2009, 01:58 »
Svært som alle er misundelige  :D Jeg ville nu helst de havde ventet til marts - april med at begynde...  ::)
Ænderne har jeg gående i en uopvarmet stald i 2 bokse på ca. 20 kvm. og de har fri adgang til 700 kvm. udendørs.  :)  Gæssene har jeg ligeledes i et uopvarmet rum på ca. 30 kvm. de har også fri adgang udendørs, men kan gå hen hvor det passer dem, i øjeblikket er de mest på en stubmark hvor der er noget grønt fra spildsæd, men kommer jeg derud med foder-spanden kommer de fluks hjem, de elsker rå foder-gulerødder...  :D
Jeg havde en lidt sjov oplevelse med gæssene for 3 uger siden, Mikkelræv var på besøg kunne jeg høre, ved højlys dag ! Men inden jeg nåede derud havde gåse-fatter selv klaret paragrafferne... Mikkel fik en tur så det nok lige vare et stykke tid inden der evt. står gåsesteg på menuen igen...  :o Jeg har dog lukket for dem om natten siden...

Offline Hastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Lægger moskusænder æg nu???
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2009, 21:22 »
Mine får bare korn (blandet byg og hvede) og tilskudsfoder til høns og diverse køkken affald. Men jeg tager æggene lige så hurtigt som hun ligger dem. Tror ikke de er befrugtet. Da andrikken kun er ca 4 mdr gammel. Jeg ved ikke hvornår de er kønsmoden. Har også en anden and som lige ledes er ca 4 mdr, men hun ligger ikke æg.
Har også lidt blandet høns. Den ene er en landrace og den har ikke lagt æg siden starten af oktober, men er også lige begyndt et ligge æg igen.